Review: WarioWare: Get It Together! - Knotsgekke partygame Nintendo Switch

Geplaatst: 16 september 2021 10:00

Het heeft even geduurd, maar de Nintendo Switch heeft er eindelijk een WarioWare bij gekregen. Zoals op elke Nintendo-console is een WarioWare-game onmisbaar. In mijn retrospectief van Warioware: Touched! bespak ik mijn eerste kennismaking met deze knotsgekke partygame. Touched! maakt gebruik van de touchpen en de microfoon. Hierdoor past het perfect bij de Nintendo DS en ook WarioWare: Get It Together! is een ideale partygame voor de Nintendo Switch.

Het verhaal van Wario & co.

Wario en zijn crew zijn druk bezig met het maken van de levels uit WarioWare: Get It Together!. Totdat zij op een werkdag ineens worden opgezogen in de game. Al gauw komen ze erachter wat er aan de hand is. Alle levels uit de game zijn corrupt door de verschillende soorten bugs en zij moeten met jouw hulp deze bugs eruit zien te krijgen. Het verhaal ontvouwt zich niet veel verder, maar dat is ook niet nodig in een WarioWare-game. Het draait natuurlijk om het spelen van de microgames die je in een kort tijdsbestek moet voltooien.

Elk level heeft een eigen thema en staat in het teken van één van de personages uit Wario's crew. Je speelt het level met het bijbehorende personage en vult je team verder aan met de personages naar keuze. Ieder personage heeft een bepaalde manier van bewegen en een speciale kracht. De microgames die je krijgt zijn volledig random en daarmee was het voor mij logisch om mijn team samen te stellen met de personages waar ik zelf handig in ben. Je zit namelijk met een enorme tijdsdruk tijdens de microgames en dan wil je echt niet staan klooien met je personage.

Humoristische chaos

De levels bestaan uit vijftien tot twintig microgames, kleine minispellen die je in een aantal seconden moet uitspelen. Hierbij kun je denken aan het verplaatsen van objecten, ontsnappen uit een platformgame, maar ook totaal onverwachte opdrachten zoals het plukken van okselhaar. De microgames zijn daarmee gevarieerd in gameplay, maar ook in stijl. Je bevindt je het ene moment in de wereld van Animal Crossing en het andere moment in een klassieke Mariogame. Het is al ontzettend leuk om mee te kijken, doordat je telkens verrast wordt.

De kleurrijke stijl en humor van WarioWare is een terugkerend kenmerk uit de reeks en ik ben blij dat dit behouden is. Ook de soundtrack past goed bij de game, doordat deze lekker chaotisch is. De muziek gaat sneller wanneer je verder komt in een level. Je raadt het misschien al, maar je hebt dan nog minder tijd om een microgame uit te spelen. Je moet je focus erbij houden en snel kunnen handelen, maar dat kan soms nog erg lastig zijn. Ik ben ook regelmatig gestruikeld, doordat ik te snel handelde. In tegenstelling tot andere games waar je al snel gefrustreerd kan raken, is het bij WarioWare grappig en zelfs leuk om de microgames opnieuw te proberen. Mocht je echt geen zin hebben om een level vanaf het begin te spelen, dan kun je voor een aantal coins beginnen vanaf de microgame waar je faalde. Deze coins ontvang je voor het behalen van een level.

Kort verhaal, veel content

De verhaalmodus is te kort als je het mij vraagt. Binnen tweeëneenhalf uur had ik alle levels afgerond inclusief de laatste levels die extra uitdagingen bevatten. Gelukkig ontgrendel je na het behalen van de verhaalmodus een hele hoop andere modi, waarvan sommigen te spelen zijn tot vier spelers. In de Play-o-pedia kun je de microgames opnieuw spelen. De Wario Cup kent wekelijkse uitdagingen die je kunt voltooien en ook online kunt spelen tegen anderen. Dan heb je nog de Variety Pack met verschillende soorten games die je in je eentje, met z'n tweeën of vieren kunt spelen.

Toch was ik daarmee niet helemaal tevreden. Stiekem hoopte ik erop dat ik de microgames juist met drie anderen kon spelen, want deze blijven toch echt het leukste (en daarvoor haal je WarioWare toch?!). De verhaalmodus kun je echter met twee spelers doen. In de preview van WarioWare: Get It Together! bespreek ik de demoversie van de game waarin je dit al kon uitproberen. Je stelt in dat geval allebei een team samen en werkt samen om een microgame uit te spelen. Het samenwerken kan alleen soms juist tegenwerken, doordat je elkaar in de weg kan lopen. Misschien is dat ook de reden van Nintendo om er een limiet van twee spelers op te zetten. Al moet ik zeggen dat het enorm lachwekkend is om de microgames samen te spelen.

Het eindoordeel van Celine Man

WarioWare: Get It Together! is opnieuw een succesvolle WarioWare-game geworden. De toevoeging van meerdere spelers past perfect bij de Nintendo Switch, waarbij je in je eentje de game gemakkelijk handheld kan spelen en met anderen lekker op de bank voor de televisie. De microgames zijn gevariëerd en humoristisch, waardoor het alleen maar een plezier is om deze opnieuw te moeten spelen. Ik had wel liever een langere verhaalmodus gezien of de optie om deze met z'n vieren te spelen. Echter is dit misschien een persoonlijke kwestie, want de game bevat nog vele andere content waar ik zelf niet geïnteresseerd in ben.

• Lachwekkend!
  • Leuke stijl
  • Bijpassende soundtrack