Review: Warhammer: Chaosbane Pc

Geplaatst: 19 juni 2019 18:00
Aangepast: 1 juli 2019 19:29

Wat als je Diablo kon spelen, maar dan met Warhammer-personages? De wereld van Warhammer Fantasy zit natuurlijk boordevol personages die zich perfect lenen voor een actie-RPG. Op papier lijkt Warhammer: Chaosbane dan ook een perfecte combinatie van actievolle gameplay en de uitgebreide lore van Warhammer Fantasy. Kan Warhammer: Chaosbane zich echter meten met ARPG-grootheden zoals Diablo 3 en Path of Exile?

For the Chaos Horde!

Warhammer: Chaosbane brengt je terug in de tijd. Terug naar de jaren '80 om precies te zijn, want deze game speelt zich af in de wereld van Warhammer Fantasy, de versie van Warhammer voordat deze werd vervangen door Age of Sigmar zoals we het nu kennen. Het verhaal begint wanneer Magnus von Bildhofen zijn strijd tegen de Chaos Horde gewonnen heeft. Wanneer hij terugkeert naar Nuln, blijkt dat er alweer een nieuwe leider van de Chaos Horde is opgestaan. Deze heks plaatst een vloek op Magnus en gaat vervolgens op zoek naar speciale artefacten om de krachten van de Chaos Horde los te laten op de wereld. Jij bent als held opgestaan om haar een halt toe te roepen.

Aan het begin van de game heb je de keuze uit vier verschillende personages die deze held zouden kunnen zijn. Deze personages behoren elk tot een specifieke class en hebben dan ook elk unieke vaardigheden en een andere speelstijl. Zo kun je kiezen uit een Imperial Soldier, High-elf Mage, Slayer of Wood-elf Scout. Deze vier personages hebben naast hun eigen unieke speelstijl en vaardigheden ook elk een klein stukje eigen achtergrondverhaal. De game begint met een geanimeerde cutscene die het verhaal vertelt, maar wordt door de rest van de game heen verteld aan de hand van quests en dialogen. Deze dialogen zijn allemaal volledig ingesproken, al laat het stemacteerwerk het gros van de tijd te wensen over. De verhaalmodus van de game doorloop je door vier verschillende hoofdstukken die zich op vier verschillende plaatsen afspelen. Elk hoofdstuk en elke plek heeft zijn eigen thema, waarop de monsters en de eindbaas zijn afgestemd. Er zit redelijk wat variatie in de monsters en de eindbazen hebben elk unieke mechanics. De sub-bosses in elke dungeon zijn echter minder creatief. Deze zijn qua mechanics bijna precies hetzelfde en vormen dan ook geen enkele uitdaging.

Moeilijk, Moeilijker, Chaos

Wanneer je het verhaal hebt uitgespeeld, hoef je echter niet opnieuw te beginnen met een nieuw personage. Kan natuurlijk wel als je dat wil, maar dat is in Warhammer: Chaosbane dus niet nodig. Wanneer je de verhaalmodus hebt uitgespeeld, krijg je toegang tot enkele nieuwe speelmodi. Zo krijg je na het afsluiten van elk hoofdstuk toegang tot de modi Boss Rush en Expedition, waarbij je delen van de reeds bezochte dungeons uit dat hoofdstuk opnieuw kunt spelen om betere loot te kunnen vinden of gewoon te levelen. Wanneer je de hele verhaalmodus hebt uitgespeeld, krijg je toegang tot de Relic Hunt-modus. Hierbij speel je een willekeurig gegenereerde dungeon door om uitrusting van het hoogste level te kunnen bemachtigen. Ook speel je na het uitspelen van de verhaalmodus de Chaos-moeilijkheidsgraden vrij. Deze hogere moeilijkheidsgraden geven je een pittigere uitdaging, maar geven je daarentegen wel een grotere kans op het vinden van waardevolle uitrusting.

Het is overigens wel aan te raden om, zeker als je ervaring hebt met het spelen van ARPG's, de moeilijkheidsgraad vanaf het begin op Hard te zetten. Zelf begon ik op Normal met de Mage class en nadat ik wat levels verder was en mijn arsenaal aan vaardigheden wat kon uitbreiden, merkte ik al gauw dat ik als een gek door alle levels heen aan het racen was zonder dat ik al te veel schade kreeg. Gelukkig valt de moeilijkheid tussen twee levels door gewoon aan te passen. Toen ik de moeilijkheid eenmaal wat had opgekrikt, voelde ik mij gelukkig weer een beetje uitgedaagd.

Kerkers & Kompanen

Uitdaging en variatie zijn dingen die ik graag zie bij actie-RPG's en helaas moet ik zeggen dat Warhammer: Chaosbane deze allebei een beetje mist. Er zijn momenteel vijf verschillende gradaties van de Chaos-moeilijkheid en nadat ik wat heb zitten grinden voor de juiste uitrusting, wist ik zelfs de hoogste moeilijkheidsgraad zonder al te veel moeite door te spelen. Het verkrijgen van de juiste uitrusting vergt echter wel wat tijd en moeite. Er is namelijk geen ruilsysteem en er is geen mogelijkheid om uitrusting te kopen. Wil je je personage volledig min-maxen, moet je dus urenlang de Relic Hunt-modus spelen totdat je eindelijk vindt wat je hebben wil. Maar wat doe je dan wanneer je eindelijk die felbegeerde legendarische uitrusting hebt verkregen? Tsja, dat is een goede vraag. Warhammer: Chaosbane heeft namelijk geen PvP-modus en ook geen leaderboards of ranked seizoenen. De uitdaging moet je dus echt zelf zien te creëren.

Als je dan toch al door de hele game heen hebt gespeeld, dan kun je wel nog altijd samen met vrienden spelen. Warhammer: Chaosbane ondersteunt namelijk zowel online als lokale co-op tot vier spelers. Je kunt zelfs in een combinatie van beide spelen, waarbij jij en een vriend bijvoorbeeld samen lokaal op hetzelfde apparaat spelen en vergezeld worden door twee online teamgenoten. Het opzetten van een multiplayergame gaat erg gemakkelijk. Op elk gewenst moment kun je een extra controller (ik raad je absoluut niet aan om deze game met een toetsenbord en muis te spelen) aansluiten voor lokale co-op of je gooit je game open voor online speelmogelijkheden. Je kunt dan op elk moment vergezeld worden door een andere speler of willekeurig toetreden tot zijn of haar game. De vier verschillende classes zijn erop gebouwd om samen door de dungeons heen te spelen. Elke class complimenteert de andere en sommige vaardigheden hebben zelfs speciale effecten op teamgenoten. Hoewel de hele game in je eentje prima uit te spelen valt, geeft de co-op-mogelijkheid toch een nieuwe dimensie aan de game.

Meer content, please

Over het algemeen is Warhammer: Chaosbane een vrij korte game met, in mijn ogen, ietwat weinig content voor een game die vijftig euro kost. De ontwikkelaars hebben echter wel aangegeven dat er zowel nieuwe als betaalde content naar de game gaat komen nadat deze is uitgebracht. Zo beloven zij nog hogere moeilijkheidsgraden en enkele nieuwe uitrustingsopties gratis naar de game te brengen. Ook hebben de ontwikkelaars aangegeven dat er een Season Pass gaat komen die betaalde content naar de game gaat brengen. Zo voegt de Season Pass onder andere een nieuwe Skill Tree toe, waarmee je je personage nog verder komt uitbouwen en een nieuw verhaal om doorheen te spelen. Gezien de lengte van het huidige verhaal en de ietwat beperkte opties om je personage te bouwen, lijkt het me niet helemaal fair dat deze content als betaalde DLC aan de game wordt toegevoegd. Meer mogelijkheden om je personage te bouwen en te customiseren en een meer uitgebreid verhaal zijn in mijn ogen dingen die de game nu mist om van een prima game een uitstekende game te maken.

Warhammer: Choasbane is beschikbaar voor pc via Utomik.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Warhammer: Chaosbane is een prima ARPG die vooral goed uit de verf komt wanneer je deze samen met anderen speelt. De vier verschillende classes zijn goed op elkaar ingespeeld en samen spelen brengt dan ook een nieuwe ervaring naar de game. De game bevat tal van verschillende bekende Warhammer-personages en locaties die op een goede manier zijn geïntegreerd in het verhaal. Het verhaal is echter wat aan de korte kant en vooral in de summiere endgame laat Warhammer: Chaosbane heel wat punten liggen. Als je fan bent van actie-RPG's en/of fan bent van Warhammer Fantasy dan is Warhammer: Chaosbane een game waar je je best mee kunt vermaken. Het is dan misschien wel een slim idee om te wachten totdat de content van de Season Pass uit is, zodat je in ieder geval wat meer content hebt om van te genieten.

Aardig
  • Verschillende classes
  • Individuele achtergrondverhalen