Check hier alle E3 2021-content

Warhammer 40,000: Squad Command

  • Eerste releasedatum 7 december 2007
  • Platformen PlayStation Portable, Nintendo DS
  • Gameliner score

Review: Warhammer 40,000: Squad Command - Nintendo DS

In de verte zie je net nog een Chaos Marine achter een muurtje duiken. Grijnzend pak je je raketwerper en pompt een mooie grote raket vol in het muurtje. Een seconde later vliegen de brokstukken je om de oren, daarbij gepaard met een lading bloed en lichaamsdelen. Wat is het toch heerlijk een Space Marine te zijn. Nu maar hopen dat niemand heeft gezien waar jij zit.


Nerdhammer

Warhammer 40.000 is al jarenlang een succesvolle franchise. Degenen die het tof vinden zullen bij de meeste mensen onder het kopje 'nerds' vallen helaas. Met miniatuurtjes elkaar te lijf gaan, daarbij telkens weer een nieuw leger erbij kopen tegen astronomische bedragen, die je vervolgens ook nog zelf mag beschilderen, vinden toch veel mensen geen goed idee. Toch is de wereld van Warhammer 40.000 erg groots en tof, zien de miniaturen er buitengewoon uitgewerkt en origineel uit en heeft het geheel genoeg potentie voor meer. Daarom zijn er ook al verscheidene games van verschenen. En dan is er nu weer een nieuwe: Warhammer 40.000: Squad Command. Maar is deze ook voor de niet-kenners van Warhammer te pruimen?

Bij de mariniers

De titel van de game, Squad Command, zegt eigenlijk al wat je mag doen in deze game: een team soldaten (space marines) commanderen. Het spel is opgedeeld in missies, waarbij je iedere keer weer andere troepen, een andere opdracht en een andere locatie krijgt. Om de zoveel missies krijg je een mooi filmpje te zien dat het verhaal weer verder uitlegt. Om het gehele verhaal echt te begrijpen, moet je eigenlijk al wel wat kennis hebben van Warhammer, maar toch wordt het verhaal op zich duidelijk genoeg uitgelegd. Daarnaast heeft het verhaal eigenlijk een secundaire functie met dit spel, het gaat er uiteindelijk toch om de vijand kapot te maken. Waarom deze of gene dan jouw vijand is, maakt niet veel uit natuurlijk. De missies houden meestal in dat je alle enemy units moet doodmaken of een bepaald gedeelte moet opblazen.

Hoeveel actiepunten heeft u?

Bij Squad Command kijk je van schuin bovenaf neer op het slagveld. Het spel speelt aan de hand van beurten. Wanneer jij aan beurt bent, kun je bepalen waar je de manschappen gaat wegzetten en wie of wat je gaat aanvallen. Je units hebben een aantal AP (Action Points), wat ze gebruiken om te kunnen lopen en schieten. Iedere stap kost 'n AP en schieten wisselt van vier AP tot het maximale AP dat beschikbaar is. Het aantal AP wat je in schieten steekt, bepaalt hoe accuraat je Space Marine schiet en hoe ver. Het is dus goed uitkienen geblazen hoe je precies je acties gaat verdelen. Gelukkig kun je altijd kijken van tevoren waar je heen zult schieten en hoe groot de kans is dat je zult slagen. Zo kun je kijken hoeveel AP je nodig gaat hebben en of je überhaupt de vijand wel kunt raken van waar je staat. Daarnaast moet je ook rekening houden met waar de vijand staat en wat die al niet zou kunnen doen zodra het diens beurt is. Wanneer je bijvoorbeeld meer gedekt gaat staan, heb je zo een kleinere kans geraakt te worden. Als je een aantal AP punten bewaart tijdens jouw beurt, gebruikt je Space Marine die om tegenvuur te geven zodra iemand in zijn zichtveld komt in de tegenstanders beurt. Tijdens de vijand zijn beurt kun je je manschappen verder totaal niet bedienen en kun je enkel toezien of ze het redden en wat de vijand allemaal niet probeert uit te halen.


DS-functionaliteit

Met Warhammer: Squad Command op de DS wordt er goed gebruikgemaakt van het touch screen, doordat je alle functies kunt bedienen via kleine icoontjes en op het scherm kunt tikken waar je manschappen heen moeten lopen. Je kunt ook alles bedienen met enkel de knoppen, dus je kunt zelf kiezen wat je het liefst hebt qua besturing. Helaas is het grafisch op de DS niet zo top. Bij iedere schietpartij en explosie (ofwel iedere minuut) treedt er een enorme slow-down op, wat wel jammer is. Grafisch heeft men Squad Command op de DS al een stukje simpeler gemaakt dan diens versie op de PSP, maar toch trekt de DS het moeilijk.

Veiligheid is een illusie

De geweren die je manschappen bij zich hebben zijn niet bepaald licht geschut te noemen. Tijdens een missie kun je switchen tussen twee soorten wapens, en de eerste twee wapens waarmee je mag spelen zijn al gelijk stevige artillerie: een groot machinegeweer en een ding wat je gerust een sniperkanon mag noemen. Hoe verder je komt, des te meer keuze je krijgt. Zo krijg je al snel een raketwerper die ontzettend ver kan schieten en vrijwel alles opblaast. Wat erg tof is aan Warhammer 40.000: Squad Command is dat je vrijwel alles van je omgeving ook echt kunt opblazen. Dankzij de enorm brute wapens die jij en de vijand hebben gebeurt dit ook zeer vaak en ziet het er iedere keer weer erg tof uit. Een gevaarlijk aspect aan deze extreme oorlogssituatie is dat je geregeld denkt veilig achter een muurtje te zitten, waarna je vervolgens met muur en al door 'n goedgeplaatste raket in duizend stukken blijkt te worden geschoten. Later krijg je overigens ook nog tanks en andere voertuigen tot je beschikking. Je kunt ook voor elke missie kiezen welke wapens je met je meeneemt.

Labiele computer

Dan even over de AI, wat toch erg belangrijk is bij dit soort games. Wanneer je een paar keer een missie probeert, gedraagt de vijand zich iedere keer weer iets anders, wat het wel boeiend houdt. Raar ding is wel dat de computer zich soms erg slim gedraagt, maar daarnaast bij sommige missies weer zo stom doet dat je echt je best moet doen om te verliezen. Toch is het al met al wel goed te doen en wordt het nergens te makkelijk of te moeilijk. Voor mensen die ervaring hebben met dit soort games zal het geen pittige game zijn, maar er zal toch wel genoeg uitdaging uit te halen zijn. De lengte van de game is ook zeker niet verkeerd en zal gemiddeld rond de acht uur zitten. Dan is er altijd nog de multiplayer optie om je skills eens te testen tegen iemand met een biologisch brein.

Het eindoordeel van Peter Scheffer

Warhammer 40.000: Squad Commander is een degelijke strategy game. Je hoeft beslist niet de Warhammer-wereld te kennen en het is ook toegankelijk voor mensen die weinig ervaring hebben met dit soort games, al zal het wel even wennen zijn. De camera kan misschien niet altijd even fijn meewerken naar je gevoel, omdat je niet overal goed kunt kijken, maar er is altijd een erg overzichtelijke map in iedere missie, waarop je heel goed kunt kijken hoe het terrein ervoor ligt en hoe jouw manschappen staan. Wat vooral goed is gedaan, is dat het een strategy game is die goed te spelen is op een handheld console, want meestal spelen dit soort spellen enkel goed op de pc. Helaas heeft de DS-versie wel veel last van een enorme slow-down bij ieder gevecht, wat erg storend is. Toch speelt deze strategy game lang niet zo slecht op de DS, en heb je zin om op een handheld eens zo'n game te spelen, dan is Warhammer 40.000: Squad Command geen slechte keus.

  • Pluspunten
  • Brute gevechten
  • Touch screenfunctionaliteit
  • Minpunten
  • Kan eentonig worden
  • AI niet altijd even slim
  • Erg veel slow-down
Gameliner Score
Voldoende

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?