Check hier alle Gameliner Awards Gameliner Awards 2020-content
Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution
  • ONTWIKKELAAR Relic Entertainment
  • EERSTE RELEASEDATUM 4 maart 2011
  • PLATFORMEN Pc

review: Warhammer 40,000: Dawn of War II - Retribution Pc

De grote demon die uit de vulkaan opkomt, lijkt onoverwinnelijk. Met een zwaai van zijn klauw verplettert hij een peloton Imperial Guard-soldaten alsof het druiven zijn. De linies dreigen te breken, totdat het ijzeren gekreun van rupsbanden aanzwelt. De tanks zijn er! Een levensgrote Baneblade richt zijn kanonnen, kanonnen waarin een volwassene rechtop kan staan. Met een harde knal vliegt een granaat ter grote van een kleine auto over de linies van de soldaten om zich in de gigantische demon te boren. Een gejuich gaat op uit de linies, welke nu schietend samen met de tanks oprukken richting de demon. Voor de Keizer!

Dawn of War II - Retribution

In deze nieuwe stand-alone telg uit de Dawn of War 2-stal komt de verhaallijn, die in Dawn of War 2: Chaos Rising werd gestart, tot zijn bloederige conclusie. Kyras, de naar de kwade Chaosgoden overgelopen aanvoerder van de Blood Ravens, wil zijn corruptie compleet maken door zijn bestaan om te vormen naar dat van een Chaosdemon. Aan jou om hem te stoppen! Maar, in tegenstelling tot de voorgaande delen, kun je deze campagne spelen met alle rassen die al in de game zaten, met als nieuwkomer de Imperial Guard.

RTS-RPG om de vingers bij af te likken!

De Dawn of War 2-serie was al een nieuwe weg ingeslagen door je uitrusting te laten verzamelen om je eenheden te pimpen en door je vaardigheden voor je eenheden te laten vrijspelen. Bij Dawn of War 2: Retribution nemen ze dit concept nog een stap verder. Naast het pimpen van je troepen, kun je nu ook kiezen welke nieuwe eenheden je vrijspeelt. Je kunt in een campagne niet alle eenheden uitspelen, maar hierdoor kun je je leger wel optimaliseren voor je eigen speelstijl.
De missies zijn ook iets anders van aard. Het is veel meer een verhaal dat je doorloopt in plaats van suf je objectives in te nemen. Elke missie heeft zijn eigen karakter en gevoel, waarbij de spanningscurve steeds steiler omhoog loopt. De campagne die je met al de rassen kunt spelen kent misschien wel dezelfde missies, maar de manier waarop hij gebracht wordt is voor elk ras uniek. Let op: om alle rassen te kunnen spelen moet je de twee andere delen uit de Dawn of War 2 reeks wel hebben!
De graphics- en geluidskwaliteit zijn wat je mag verwachten van een Dawn of War 2 game. Heftige schotenwisselingen en krachtige explosies zullen uit je monitor spatten. De geluidseffecten en muziek zijn tot in de puntjes uitgewerkt en de voice acting is precies goed voor de setting. Het Warhammer 40k gevoel zit er helemaal in. Sterf, Chaosgespuis!

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Warhammer 40,000: Dawn of War II: Retribution is, zeker voor fans van de serie, een meer dan waardige uitbreiding op de saga. De gameplay is vertrouwd, maar tegelijk vernieuwend dankzij de nieuwe opzet van de campagne. De toevoeging van de Imperial Guard heeft zeker een meerwaarde, daar zij weer een compleet nieuwe stijl van vechten heeft. De nieuwe verhaallijn houdt je aan je pc gekluisterd! Dit alles, samen met de al gevestigde kwaliteit van de engine en de soundeffects, maakt deze game tot een must voor elke RTS- en Warhammerfan! Houd Gameliner in de gaten voor mijn Multiplayerreview van de game, waarin ik de Imperial Guard ga testen tegen èchte tegenstanders!

• Pluspunten
  • Graphics en geluid weer dik in orde
  • Vertrouwde Dawn of War 2-gameplay