Review: Valkyria Chronicles 4 PlayStation 4

Valkyria Chronicles 4 borduurt verder op de kracht van de serie. Het vertelt een interessant verhaal over een klein team dat het in oorlogstijd opneemt tegen een grote imperiale macht. Het eerste deel is uitgekomen als HD remaster op de PlayStation 4. Het tweede en derde deel zijn alleen uitgekomen op de PlayStation Vita. Het nieuwe deel in de serie is binnenkort verkrijgbaar en de vraag is of de game van SEGA aan de verwachtingen voldoet.

Geef acht

In het eerste deel wordt je als burger verplicht om je thuisland te verdedigen en in het nieuwe deel zit je in een squadron van verschillende vrijwilligers. Ik had snel binding met de groep uit het eerste deel, maar dat duurde bij het vierde deel iets langer. Gelukkig wordt er tussen de grote missies door aandacht besteed aan verschillende gebeurtenissen uit het gedeelde verleden. Zo kom je langzaam meer te weten over de onderlinge verhoudingen tussen de hoofdrolspelers uit het squadron.

Je volgt de militaire carrière van Claude Wallace (die gelukkig alle avonturen heeft opgeschreven in zijn dagboek) en zijn kameraden Kai, Raz en Riley. Deze jeugdvrienden dienen in het leger van The Atlantic Federation en zijn bij hetzelfde squadron ingedeeld. Ze nemen het op tegen de uitbreidingsdrang van de Eastern Imperial Alliance in de geheime missie, Operation Northern Cross. Het verhaal van Valkyria Chonicles 4 wordt uit de doeken gedaan in de Book-modus waar je ook toegang krijgt tot de Headquarters, Skirmishes, Squad Stories en de Private Quarters. In de Headquarters kun je het peloton aanpassen, de soldaten trainen op het Training Field en je wapens, tanks en oufits verbeteren in de R & D Facility. Het peloton bestaat uit Troopers, Lancers, Scouts, Snipers, Engineers en de nieuwe klasse Grenadiers. Voor elke battle heb je een aantal toegewezen Command Points (CP) die je in staat stellen om met een lid uit het peloton een actie uit te voeren. Natuurlijk heeft elke klasse zijn eigen specialiteit en een eigen actieradius.

Een herhaling van zetten

De game lijkt op vele vlakken op het origineel, maar dat is niet per se negatief. De vergelijkbare animatiestijl geeft wederom het gevoel dat je in een anime zit. Naast de Book-modus zijn de potentials, de gevarieerde missies, de tutorials en de vergelijkbare user interface terugkerende elementen. Waarom zou je iets veranderen als het goed werkt? Elke soldaat heeft zijn eigen verborgen potentials die je ontwikkelt door hen het veld in te sturen. Door aan bepaalde voorwaarden te voldoen worden deze geactiveerd zoals de overgebleven hp, de omgeving en andere factoren. Soms wordt een soldaat nerveus in de omgeving van vrouwen of is iemand allergisch voor bloemen, waardoor hun effectiviteit afneemt. Zo word je af en toe verrast met een positieve of negatieve eigenschap die je ronde kunnen beïnvloeden.

De missies zijn heel gevarieerd in opzet en je hoeft niet lang te wachten tot je een immense strijd moet aangaan om het level te halen. Soms weet je niet waar je moet beginnen door de vele tegenstanders, bunkers (pill boxes) en anti-tank geschut. Ook speelt de omgeving in de game een grote rol. Soms word je overvallen door een sneeuwstorm, moet je ’s nachts een operatie uitvoeren of wordt de weg versperd door vuur waardoor alleen de tanks en de nieuwe APC verder kunnen. Dit beïnvloed de route die je wil nemen, zorgt voor beperkt zicht of zorgt ervoor dat de soldaten een stap terug moeten doen.

Een verschil als dag en nacht

Soms is het contrast tussen de missies groot. Na een heel zware krachtmeting ben je in het volgende hoofdstuk opeens aan het vechten voor voedsel met je concullega’s van de marine. Deze afwisseling voelt soms vreemd, maar de luchtige toon is best welkom na alle stress van een langdurige battle. De terugblikken naar het verleden van Claude, Kaz, Kai en Riley geven hetzelfde effect. Gelukkig wordt alle nieuwe informatie tijdens de game toegelicht en kun je dit nalezen in de Tutorials Net als je denkt dat je alles hebt gezien, wordt er weer een nieuw element toegevoegd dat zorgt voor een nieuwe strategische overweging. Ga je voor een snelle overwinning en het beste cijfer of neem je rustig de tijd om zoveel mogelijk vijanden te verslaan? Het is heel prettig dat je te allen tijde kunt saven. Dit houdt in dat je voor de missie en tijdens de missie na elke handeling of ronde de game kunt bewaren. Sommige missies zijn zeer uitgebreid met af en toe een plottwist waardoor je weleens tegen een vijandelijke kogel, mijn of granaat oploopt. Het is dan prettig om niet al je voortgang te verliezen en verder te gaan net voordat het fout ging.

Duizend bommen en granaten

Naast het herhalen van de bekende zetten zijn er genoeg nieuwe elementen in de game gestopt waardoor je een nog diepere tactische JRPG krijgt. Naast de terugblikken uit het verleden in de main story wordt in de Squad Stories de nadruk gelegd op het dagelijkse leven van de troepen. Dit is wederom een prettige en luchtige afwisseling tussen alle serieuze oorlogsperikelen door. Nieuwe verhalen worden vrijgespeeld door verschillende soldaten samen eropuit te sturen. Door de Squad Stories leer je je soldaten beter kennen en na het beëindigen van een gezamenlijke missie wordt een negatieve potential veranderd in een positieve. Daarnaast zorgt de nieuwe klasse, Grenadier, voor een nieuw tactisch element in de game. Deze is namelijk zeer effectief tegen de kleine bunkers (Pill Boxes). Helaas heeft de vijand ook toegang tot deze klasse. Dus als je een kleine thwomp en dan een fluitende toon hoort, is het handig om niet stil te blijven staan om te luisteren. Het is een beleving om naar je doel te rennen tijdens een barrage van mortiergranaten. Gelukkig kun je af en toe gebruikmaken van de omgeving om dekking te zoeken.

Bigger and Better

Met de nieuwe Armored Personnel Carrier (APC) heb ik veel lol gehad. Het tactische voordeel om enkele soldaten tegelijkertijd te vervoeren naar de cruciale punten heeft mij vaak aan de overwinning geholpen. De functie is ook handig als je je Sniper of Lancer ergens wil plaatsen, maar het teveel CP kost om te lopen. De soldaten zijn tijdens de rit onschendbaar alleen pas wel op dat de APC niet wordt vernietigd. Als je toegang krijgt tot de Ship Orders dan kun je deze inzetten als tactisch wapen net zoals de normale Orders waar alleen Claude Wallace toegang toe heeft. Deze orders beïnvloeden het hele peloton en kunnen net zorgen voor de overwinning. Dit geldt ook voor de Last Stand waar je in kritieke toestand nog een laatste actie kunt uitvoeren a la Borderlands 2. Door Stand Up kun je doorrennen naar je doel om nog een poging te wagen om de vijand uit te schakelen. Met Counter betaal je je aanvaller met gelijke munt terug. Inspire geeft je teamgenoot verschillende buffs en herstelt een CP-unit. Dit is een fijne toevoeging die je instaat stelt om een negatieve situatie enigszins te herstellen. Ook is de toevoeging van SP een handig element om net die beslissende klap uit te delen. Met SP activeer je Direct Command waardoor je als Leader twee eenheden met je mee kunt nemen. Dit is vooral handig voor soldaten die weinig bereik hebben, want zij kunnen meeliften op de actieradius van de Leader (al kan dit zeker niet op tegen de APC). Op een gegeven moment kun je een soldaat bevorderen met Assign Leader. Zo heb je beschikking tot een extra CP-punt en deze kun je in de Command Room naar gelieve aan een personage toewijzen.

En dan zouden we bijna de Valkyria vergeten waar de serie om draait. De ultieme vijand die je in het eerste deel tot wanhoop dreef is terug in een nieuw jasje. In dit deel heeft de Valkyria haar eigen aanvallen die net zo irritant zijn als voorheen. Door haar belachelijke range is het bijna onmogelijk om haar te raken. Zeker omdat ze je constant aanvalt als je in haar buurt komt of zelfs in haar blik valt. Het is zeker een uitdaging om haar te verslaan of zelfs om haar te ontvluchten. De game lijkt beduidend groter dan het eerste deel, want we hebben ook nog een tab met Extra Stories in Book modus die nog niet actief is. Ik heb de game bijna uit dus misschien worden dit extra missies na de main game of is dit gereserveerd voor de DLC. In beide gevallen word ik daar zeer vrolijk van.

Het eindoordeel van Philip Zeldenthuis

Valkyria Chroncicles breidt de serie uit met een waardige opvolger die zeker niet teleurstelt. Het verhaal is uitgebreid en positioneert je in bijna onmogelijke gevechten die voor een uitdaging zorgen. De cast bestaat uit boeiende personages ieder met zijn eigen verhaal en motivatie die worden uitgewerkt in de Squad Stories. Ook zorgen de hoofdstukken over de geschiedenis van de helden voor meer binding met hen. De nieuwe features zoals de Squad Stories, de APC, Last Stand en Ship Order en dergelijke maken de tactische JRPG nog diepgaander en uitgebreider dan het origineel. De afwisseling tussen zeer zware veldslagen en wat luchtige gevechten vind ik een prettige afwisseling al is dit misschien een beetje onrealistisch. Persoonlijk ben ik heel blij met de optie om de audio van de game in het Engels of Japans aan te kunnen passen. En om af te sluiten, heb ik een vraag aan SEGA. Kunnen jullie deel 2 en deel 3 (misschien als bundel) ook niet uitbrengen op de PlayStation 4?

• Interessant verhaal met vele twists
  • Waardige opvolger
  • Nieuwe strategische elementen die de game verdiepen
  • Prettige afwisseling tussen zware veldslagen en minder serieuze gevechten
  • Soms is de CPU keihard en lijkt alles tegen te zitten
  • Een aantal onrealistische missies die niet in het kader passen
Philip Zeldenthuis Eindredacteur

Philip gaat niet van huis zonder zijn rode pen op zak. Ondanks het gebrek aan tijd, heeft hij altijd wel wat tijd over om wat d-tjes en t-tjes te corrigeren of beter nog, voor een groots avontuur in de meest uitgebreide RPG’s. In zijn lange leven heeft Philip al flink wat consoles versleten. Hij is echter nog lang niet klaar!

Packshot Valkyria Chronicles 4

-

SEGA