Ultra Street Fighter IV

  • Ontwikkelaar Capcom
  • Eerste releasedatum 8 augustus 2014
  • Platformen Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4
  • Genre Fighting
  • Gameliner score

Review: Ultra Street Fighter IV - PlayStation 3

Sinds Street Fighter IV in 2008 op de markt kwam, was de Street Fighter-serie voor mij uit. Ik vond dat geen leuke game en miste in die game ook het gevoel van de oudere versies. Nu Ultra Street Fighter IV bij mij op de mat viel, was ik een beetje sceptisch. Misschien logisch door de ervaring met het eerdere deel, maar het tegendeel werd mij bewezen. Ik mag dan geen expert zijn op het gebied van fightinggames, maar Ultra Street Fighter IV doet het in mijn ogen toch beter dan vorige delen waarop hij is gebaseerd. Dat leg ik maar al te graag uit.

onbekend

Ervaren? Vol erop! Beginner? Even leren

'Jong geleerd is oud gedaan' gaat niet op met deze game. Hoewel ik op de SNES mij best kon redden met een aantal combo's, kan ik in deze game niet in 'n keer mijn draai vinden. Op de SNES bestond een combo uit links, rechts, slaan, slaan en dan kwam er een mega-combo tevoorschijn waar je u tegen zegt. Combo's in Ultra Street Fighter IV maken goed gebruik van de thumbsticks. Waar je het voorheen met simpel links-rechts kon redden, moet je nu cirkels en zigzaggende bewegingen maken met je thumbstick om een Ultra Combo te krijgen. Het is even wennen, maar het is best snel onder de knie te krijgen. Voor beginners is het eerst even leren, want zonder combo's is zo'n fightinggame maar weinig waard. Gamers die veel ervaring hebben met Street Fighter-games moeten dit wel snel onder de knie kunnen krijgen en kunnen waarschijnlijk de game opstarten en er vol op gaan.

Vechten, meer niet

Net als in eigenlijk elke Street Fighter is ook deze game alleen een fightinggame, maar dat is ook geen probleem. Vaak draaien games als deze puur om het vechten, en als er een verhaal bij komt, zit daar weinig feeling in. Daarom hebben ze in Ultra Street Fighter IV geen moeite gedaan en een story-mode is dan ook compleet achterwege gelaten. Een leuke toevoeging die ze al eerder hebben gebruikt in Super Street Fighter IV zijn de filmpjes die getoond worden na het selecteren van een character in Arcade-mode. Elk van deze filmpjes is in anime-stijl en toont een kort verhaal over de character die jij gekozen hebt.

Je kan naast Arcade natuurlijk ook de Versus-mode kiezen, dat is zo goed als logisch. Om combo's te oefenen kan je in Challenge terecht. Daar kies je jouw character en krijg je als het ware les in vechten. De combo's staan uitgelegd en aan jou om deze uit te voeren. Ideaal voor beginners, dus. Training-mode hoort er natuurlijk nog steeds bij om bekend te worden met de character of om gewoon even lekker erop los te beuken. Wat tot mijn verbazing heel goed werkt, is Network Battle. Zoals de naam al verklapt: online-gaming. Mijn ervaring met online en fightinggames is niet altijd even goed geweest. Maar in Ultra Street Fighter IV werkt dit wel. Tegenstanders worden geselecteerd op de laagste ping om lag tegen te gaan en gevechten lopen hierdoor soepel. Het lijkt bijna alsof ze naast je zitten te gamen. Altijd goed.

onbekend

Real-life tegenstanders, dat is w'l leuk

Waar ik nog nooit en nog steeds geen fan van ben, is de Artificial Intelligence in fightinggames. Het is nooit goed geweest en ook in deze game blijkt het weer. De irritatie liep vaak hoog op bij mij, aangezien de AI in Arcade-mode niet erg meewerkt. Dat klinkt misschien raar, maar als de AI bij mij niet 'natuurlijk' reageert, dan is de maat snel vol. De AI is in de eerste twee à  drie gevechten heel mak, zelfs als je speelt op Hard. Na die twee à  drie gevechten moeten ze moelijker worden, en dat worden ze ook, maar niet op de goede manier. Helaas heb ik opgemerkt dat de kunstmatige tegenstander keer op keer dezelfde combo's gebruikt en dan gelijk combo's waarbij je niet meer kan ontsnappen. En klaar is het gevecht. Dit zorgt nog weleens voor irritatie, maar na een herstart of 'n van de welbekende bonusgames kan de druk even van de ketel en kunnen we verder. Ik geloof daarom ook echt dat de kracht van de game in online-gaming zit, en niet in singleplayer.

Extra's, extra's, extra's

Waar houden we van? Extra's in games natuurlijk. Ultra Street Fighter IV is gebaseerd op Super Street Fighter IV: Arcade Edition uit 2011. Sinds die versie zijn er vijf speelbare characters bijgekomen. Naast de bekende Ryu, Guy, Sagat, Rufus, Blanka en ga zo maar door, mogen we nu genieten van Decapre, Elena, Hugo Andore, Poison en Rolente F. Schugerg. Elk van deze characters heeft zijn eigen unieke vechtstijl en combo's.

Wat ook een leuke bijkomstigheid is, is de toevoeging om jouw eigen replays direct te uploaden naar YouTube. Er duiken steeds meer gameplayfilmpjes op die te bekijken zijn op YouTube en in Ultra Street Fighter IV wordt dit nog net even wat makkelijker gemaakt.

onbekend

Het eindoordeel van Boy Apfel

Ultra Street Fighter IV heeft me zeker weten te beroeren. Vooral de online-gameplay en vlakke leercurve maken deze game wel succesvol. Hoewel ik de online-gameplay aanprijs, benadrukt dit ook een zwak punt van de game. Singleplayer is eentonig en de AI kan tot irritaties zorgen als je weer de duizendste Hadoken voor je kiezen krijgt. De game zelf wordt ook pas echt leuk als je de combo's onder de knie hebt. De extra characters zijn een heel goede toevoeging en zijn een aanrader om uit te proberen. Ze hebben elk veel te bieden en hebben een zekere verfrissing tot de stoffige characters die al jaren in de game zitten. Een verhaal zit nog steeds niet in de game, maar daar zitten we denk ik ook niet echt op te wachten. De introfilmpjes van de characters zijn een leuke toevoeging die een luchtig toefje op de taart zijn. De game is een vervolg op Super Street Fighter IV. In veel opzichten hetzelfde, maar met extra's.

  • Pluspunten
  • Online werkt heel goed
  • Nieuwe characters
  • Makkelijk te leren
  • Minpunten
  • Eentonige singleplayer
  • AI doet vaak hetzelfde
  • Pas leuk na leren van combo's
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?