Review: Ultimate Marvel vs. Capcom 3 Xbox 360

Je hebt vechtgames in alle soorten en maten. Wat te denken van vechtgames waarin je vecht met stoere mannen? Of anders gewoon een vechtgame waarin Japanse schoolmeisjes de grote hoofdrol spelen. Er is voor ieder wat wils, maar 'n van de games met de leukste personages vinden we in de Marvel vs. Capcom hoek. Want ja, wat is er nu leuker dan vechten met bekende personages als Spider-Man en The Hulk?

Huh?

De oplettende lezer (en natuurlijk ook de liefhebber van vechtgames) zal misschien wat raar opkijken bij het zien van deze titel. Die verbazing is zeker gegrond, aangezien het nog niet zo heel lang geleden is dat Marvel vs. Capcom 3 uit is gebracht. Toch zitten er wel wat verschillen tussen die game en deze zogenaamde 'Ultimate'-versie. Allereerst zijn er allerlei standaard vernieuwingen te vinden, zoals nieuwe karakters (twaalf in totaaal), nieuwe maps (of stages, zo je wilt) en meer kleine toevoegingen. Daarnaast is de gameplay op verschillende gebieden wat meer gebalanceerd, zodat de gevechten voor zowel beginners als gevorderden geen probleem zouden moeten zijn. Tenslotte zijn er nog een aantal nieuwe modi te vinden, waaronder de Spectator mode die nu ook online beschikbaar is (hierin kun je als het ware een wedstrijd tussen twee andere games bekijken).

Ultimate-waardig?

De vraag rijst of deze Ultimate-versie van het eerder verschenen derde deel eigenlijk wel genoeg toevoegt om als volledige game te verschijnen. Want ja, als je deeltje drie al in huis hebt wil je natuurlijk niet een game in huis halen die er als twee druppels water op lijkt. Het antwoord op de vraag is echter niet eenduidig. Er zijn namelijk aardig wat nieuwe karakters toegevoegd als je het vergelijkt met de oorspronkelijke 36 (twaalf nieuwe karakters is dan toch al gelijk aan een derde van het vroegere totaal). Aan de andere kant is het aantal nieuwe modi dat is toegevoegd wat karig te noemen. Ultimate bouwt vooral door op de al bestaande modi, en heeft geprobeerd om deze te voorzien van wat verbeteringen (wat overigens aardig is gelukt). Al met al is het een beetje stuivertje wisselen. Heb je de game al, dan zul je toch echt na moeten denken of deze nieuwe versie de aanschaf waard is. Heb je de game nog niet, dan is dit natuurlijke wel de ultieme (ultimate, inderdaad) kans om 'm alsnog in huis te halen.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Ultimate Marvel vs Capcom 3 is met twaalf nieuwe karakters, enkele verbeteringen op de al bestaande modi en wat andere kleine toevoegingen misschien een wat magere update voor gamers die het oorspronkelijke derde deel al in de kast hebben liggen. Toch moet je als echte fan even overwegen of deze Ultimate-versie toch niet de aanschaf waard is. Want laten we wel wezen: twaalf nieuwe karakters is gezien het oorsponkelijke aantal van 36 niet niks, en wat is er nu leuker dan vechten met al je favoriete karakters van zowel Marvel als Capcom?

• Twaalf nieuwe karakters
  • Voor beginners en gevorderden
  • Goed doorgevoerde updates