Review: UEFA Euro 2008 PlayStation 3

Geplaatst: 27 mei 2008 23:59

We zijn inmiddels van Electronic Arts gewend dat ze jaarlijks een nieuwe voetbalgame op de markt brengen. Eens in de twee jaar koppelt men ook een game aan een eindtoernooi. Het jaar 2008 vormt daarop geen uitzondering. Welkom UEFA Euro 2008, een game die geheel in het teken staat van het Europees Kampioenschap dat komende maand op het programma staat. Een game waarin het mogelijk is om met Oranje vanaf de kwalificatie door te dringen tot in de finale van het eindtoernooi. Helaas gaat het daar fout.

Nassaublauwe kousen

Tuurlijk is het mogelijk om met Oranje te spelen, maar hoe oranje is Oranje in deze game? Oranje staat immers voor de groten der voetballende Nederlanders en die zitten gewoon niet in de game. In plaats daarvan moeten wij het in ons kikkerlandje opnieuw doen zonder licentie. Natuurlijk zie je op het scorebord Nederland staan en spelen 'onze jongens' in een oranje shirtje met nassaublauwe kousen, maar wat voor een lol heb je aan een voetbalgame waarin onze jongens niet voorkomen omdat EA om welke reden dan ook de licentie niet heeft kunnen bemachtigen?

Battle of the Nations

Voor mij persoonlijk is er dan ook totaal geen reden om mijn zuur verdiende centen uit te geven aan deze game. Natuurlijk steekt de game verder als footie prima in elkaar. Er zijn een aantal minimale aanpassingen doorgevoerd ten opzichte van Fifa 2008, waardoor deze editie net weer wat prettiger speelt. Zo is het nu onder andere mogelijk om gedoseerd te passen, waardoor je bij het opzetten van een aanval net even wat meer controle hebt. Ook een leuke toevoeging is de Battle of the Nations. In deze modus worden de prestaties van de spelers in jouw team bijgehouden en doorgestuurd naar een database bij EA. Hierin wordt aan de hand van een rangslijst bijgehouden welk land het best presteert.

Teamprestatie

Andere toevoeging is de Captain Your Country modus, waarin je slechts in positie op het veld bekleedt. Hoewel ik persoonlijk de voorkeur geef aan het onder mijn hoede hebben van een volledig elftal, kreeg ik in deze modus toch een beetje het gevoel als individu deel uit te maken een team en samen met 'anderen' een prestatie te leveren. Hoewel het in deze modus de bedoeling is uiteindelijk aanvoerder van het nationale team te worden, begin je eerst in een lager elftal en zul je ook andere rollen op het veld bekleden. Naarmate je verder vorder in de game, zul je jezelf omhoog werken naar een plekje bij de nationale elf.

Hortend en stotend

Allemaal leuk en aardig, maar waarom zou je EUFA Euro 2008 uiteindelijk moeten aanschaffen? Reden zou moeten zijn om de ultieme EK-sfeer te beleven met een controller in je knuistjes. En sfeer heeft deze titel zeker. Het hele menu ademt het EK uit, het hele schema inclusief de kwalificatieronden zijn in de game verwerkt en ook de openingsceremonies zijn in volle glorie aanwezig. Raar blijft het dan echter wel dat deze animaties op een krachtige console als de PlayStation 3, te kampen hebben met de nodige haperingen en pop-up. Zo kennen we bijvoorbeeld de camera die de rij met spelers langsgaat voor aanvang van de wedstrijd. Waarom de spelers pas tevoorschijn 'poppen' nadat dit shot al in beeld is waarom dit al hortend en stotend gaat is mij een raadsel. Wat mij betreft is dit toe te schrijven aan een stukje slordig programmeerwerk, evenals de vertraging die soms optreedt tijdens sommige wedstrijd. Gelukkig komen deze slordigheidjes zelden voor, maar doen ze wel afbreuk aan een game die het met name van een gelikte presentatie moet hebben.

Het eindoordeel van Klaas Kuipers

Uiteindelijk kom ik tot de conclusie dat EUFA Euro 2008 een prima voetbalgame is. De aanpassingen ten opzichte van Fifa 2008 zijn een verbetering, maar tevens ook te minimaal om een aanschaf te rechtvaardigen wanneer je Fifa 2008 reeds in je bezit hebt. Het is immers niet mogelijk om met het echte Nederlands Elftal te spelen, waardoor je het EK helaas niet in optima forma beleven. En laat dat nou net de grote trekpleister van deze game zijn. Mocht je liever in de huid van onze oosterburen kruipen, dan kun je gerust een ster/twee punten bij de score optellen. Kortom een prima footie voor de neutrale voetbalfan. Ik vraag mij echter af hoeveel neutrale voetbalfans Nederland tijdens het EK telt.

• -EK sfeer
  • -Presentatie
  • -Geen Oranje