Review: Two Point Hospital Pc

Geplaatst: 29 september 2018 18:00
Aangepast: 16 september 2019 22:59

In 1997 verscheen het aangename Theme Hospital, waarbij je op een leuke manier de leiding krijgt over een ziekenhuis. Bullfrog Productions, de studio achter deze game, werd echter in 2001 gesloten door Electronic Arts. Een nieuwe studio, genaamd Two Point Studios werd een flink aantal jaar later opgericht door dezelfde mensen die destijds op de loonlijst van Bullfrog Productions stonden. Het passieproduct Theme Hospital heeft nu een spirituele opvolger in de vorm van Two Point Hospital. Gaat deze game mij datzelfde warme gevoel geven als dat ik bijvoorbeeld kreeg bij Planet Coaster of kan ik beter aan het infuus gehangen worden? Laten we eens de vinger op de pols leggen.

De baas van het ziekenhuis

In Two Point Hospital ben je de baas over een aantal ziekenhuizen. Je begint eerst met een simpel ziekenhuis, dat slechts een beperkt aantal behandelingen kan uitvoeren. Door een aantal targets te halen, die in het begin vrij snel behaald kunnen worden, kun je steeds grotere ziekenhuizen openen met meer mogelijkheden. Des te meer geld je binnenhaalt, des te beter het met het ziekenhuis gaat. En ben je je ziekenhuis nog niet zat na het behalen van alle opdrachten, dan is het mogelijk om gewoon verder te gaan met datzelfde ziekenhuis.

Het ziekenhuis zelf bestaat al, maar het is mogelijk om het ziekenhuis vele malen groter te maken. Zo is het mogelijk om een aantal omliggende kavels te kopen om grondgebied te verkrijgen voor de uitbreiding van jouw onderneming. Binnen enkele minuten is het mogelijk om het ziekenhuis te voorzien van een flink aantal nieuwe opties. Door budget toe te wijzen is het mogelijk om bijvoorbeeld flink wat nieuwe behandelingen vrij te spelen. Je reputatie valt en staat met het succes van de behandelingen. Het succes van het ziekenhuis hangt aan een zijde draadje en het is dan ook belangrijk dat de patiënten goed geholpen worden. Hierdoor komt het best wel eens voor dat je een dokter moet ontslaan om vervolgens een veel betere arts aan te nemen. Zo voorkom je sterfgevallen, voer je behandelingen uit met een grotere succesratio en neemt je reputatie toe. Het is alleen jammer dat de behandelingen in het ziekenhuis niet serieus zijn te nemen. Deze zijn namelijk met een veel te luchtige toon geanimeerd.

1 1 1 1 1 1

Kinderziektes

Two Point Hospital voelt een beetje simpeltjes aan terwijl het best wel een leuke game is. De bouwmogelijkheden zijn niet zo heel uitgebreid, waardoor je de helft van de tijd bezig bent met het verschuiven van je personeel, opleiden en bijbouwen van spreekkamers die in ieder ziekenhuis dat je bouwt hetzelfde zijn. Meer verschillende thema’s van het ziekenhuis had dan ook niet misstaan. Dat terwijl ieder ziekenhuis zelf wel met zijn eigen verhaal komt. Zo heb je de cliënten uit een rijkere buurt met een rockstersyndroom of een ziekenhuis in dat in de bergen ligt waardoor je een ander ‘soort’ patiëntenbestand hebt.

Een ziekenhuis bezoek is nou niet het meest leuke wat je gaat doen op een zondagmiddag. Daarom heeft de maker er een vrolijke bende van gemaakt. Patiënten die zich wat licht in het hoofd voelen, komen naar je ziekenhuis om een nieuwe lamp in het hoofd te laten draaien. Toch kloppen er een heleboel dingen niet in de game. Wanneer personeelsleden op les gaan, zijn ze dagenlang afwezig. Niet dat je dat nou echt opmerkt want de kalender tikt de dagen onrealistisch snel af. Dit heeft echter wel als gevolg dat personeelsleden soms dagenlang genieten van hun middagpauze.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Two Point Hospital is een vrolijke ziekenhuissimulatiegame en de animaties zijn om van te smullen. Als het om een managementgame gaat, dan lijkt de game nogal vast te zitten in de jaren '90 en dat is niet geheel positief. De mogelijkheden zijn naar mijn mening veel te beperkt en daardoor is de game slechts voor een korte periode leuk om te spelen. Wanneer je een ziekenhuis volledig op touw hebt gezet, dan ben je er ook wel klaar mee. Ik heb in ieder geval geen enkele keer de drang gehad om nog een pot op te starten omdat ik er geen genoeg van kon krijgen.

Aardig
  • Vrolijke boel
  • Grafisch erg mooi
  • Eentonig
  • Niet echt uitdagend
  • Gebrek aan mogelijkheden
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Two Point Hospital

-

SEGA