Review: Twin Mirror - Een reis door de geest PlayStation 4

Geplaatst: 8 december 2020 16:00

Een mysterieuze moord, mensen die geheimen voor elkaar hebben en een tintje bovennatuurlijke krachten leiden allemaal tot een typisch project van DONTNOD Entertainment. Na een positieve ervaring met hun vorige interactieve film Tell Me Why was ik benieuwd naar de recentelijk uitgebrachte Twin Mirror. Ik heb de game lekker languit op de bank gespeeld op de PlayStation 4. Ben je benieuwd of je ook kunt genieten van de film en of de game zelf goed in elkaar zit? Lees dan gauw verder!

Wie is het?

Na het overlijden van je beste vriend Nick besluit je om terug te gaan naar je geboortestad Basswood in West Virginia. Basswood is een klein stadje waar iedereen elkaar kent en je zit er eigenlijk niet op te wachten om met iedereen te socializen en uit te leggen waarom je twee jaar geleden ineens weg bent gegaan. Daar komt ook nog eens bij kijken dat het merendeel van de inwoners het je kwalijk neemt dat de mijn dicht is. In Twin Mirror kruip je in de huid van Samuel Higgs, een 33-jarige ex-journalist met lichtelijke depressie. Nadat veel bewoners uit Basswood hun baan zijn kwijtgeraakt door een artikel van jou en je ex-vriendin Anna niet meer met je verder wilde, wilde je dan ook niets anders dan verhuizen en een nieuwe start maken. Helaas zit er niets anders op dan iedereen te confronteren tijdens je terugkeer. Dit geldt ook voor Joan, de dochter van Nick en jouw peetdochter, die het jou kwalijk neemt dat je haar hebt verlaten en hoopt dat je langer blijft om uit te zoeken waarom haar vader is gestorven in een auto-ongeluk. Joan gelooft namelijk niet dat het een ongeluk was en ook jij hebt zo je twijfels.

De wake van Nick is waar het mysterie allemaal begint. Er zijn veel bekende gezichten te zien in de bar, maar ook nieuwe gezichten en mensen die je er eigenlijk niet verwacht. In point-en-click-stijl geeft de game je de optie om dialogen te voeren met mensen uit Basswood, waarbij je af en toe een keuze kunt maken uit diverse antwoorden. Afhankelijk van jouw reactie krijg je nuttige informatie of willen anderen niet meer met je praten, omdat je hen per ongeluk hebt beledigd. Naast het voeren van gesprekken kun je bepaalde voorwerpen bestuderen en als je geluk hebt, vind je de bijbehorende memento's van de Basswood-bewoners. De journalist in je komt weer naar boven en in je logboek staat precies wat jou aan de bewoners opvalt. Klinkt als een typische interactieve film right? Maar na iets teveel drank en drugs na de wake word je wakker met je shirt onder het bloed. Dan begint pas het echte werk.

Van journalist naar detective

Het bloed op je shirt is één van de vele mysteries in Basswood die uiteindelijk leiden tot één antwoord. Om dichterbij het antwoord te komen, moet je elk mysterie gaan onderzoeken op de betreffende locatie. Zo kun je bijvoorbeeld inbreken bij de bar en antwoorden vinden door verdachte voorwerpen of plekken te bestuderen en met behulp van deductieve vaardigheden hypotheses te vormen. Op deze manier onderzoek je bijvoorbeeld waar het incident is begonnen, wie er bij betrokken waren en hoe het is geëindigd. Heb je jouw hypothese gevormd, dan wordt deze in scene gezet. Bij een verkeerd antwoord moet je nieuwe hypotheses vormen, totdat de juiste is gekozen. Deze feature is bijzonder voor een interactieve film en zet je aan tot denken, waardoor je de personages van Twin Mirror ook beter leert kennen.

Het vormen van hypotheses en het naspelen van deze vindt plaats in de Mind Palace oftewel in het hoofd van Sam. De Mind Palace is een plek waar je logische deducties kunt maken, maar ook herinneringen kunt ophalen. Sommige voorwerpen geven jou de keuze om toe te treden tot de Mind Palace . De Mind Palace ziet er prachtig uit met geometrische vormen en ronddraaiende voorwerpen of personen. Uiteraard is dit niet helemaal bovennatuurlijk, maar komt het magische tintje van DONTNOD hier terug naar voren. In de Mind Palace kun je rondlopen, ook al is er steeds maar één uitweg. Uiteindelijk trigger je een flashback, waarbij je weer nieuwe informatie hebt verkregen voor je logboek. Naast de droomachtige Mind Palace kan het er soms ook uitzien als een nachtmerrie waarbij je aan één stuk door moet rennen, totdat je letterlijk uit je hoofd komt. Helaas zit er tijdsvertraging bij het doorlopen van de Mind Palace, waardoor de gameplay op dat moment niet helemaal lekker verloopt.

De Twin Mirror

Je bent een beetje sufjes en weet niet zo goed hoe je moet reageren op anderen. Gelukkig heb jij een dubbelganger bij je die alleen jij ziet en hoort. Deze dubbelganger is niemand anders dan jezelf, maar dan de sociale en optimistische jij. Ik noem hem voor het gemak Sam II om verwarring te voorkomen. Sam II is degene die jou bijstaat op belangrijke momenten en advies geeft dat je kunt aannemen of afwijzen. Het is interessant om een contrast te zien tussen Sam en zijn dubbelganger, maar daar blijft het ook bij. Advies aannemen of afwijzen van hem heeft weinig impact op het verloop van de game en er wordt verder ook niets verteld over hoe deze dubbelganger gevormd is. Dit is nogal jammer aangezien hij de 'Twin' in de 'Mirror' is en daarbij dus een belangrijk personage is.

Het tempo van de game verloopt voor een groot deel erg langzaam, doordat je eerst veel bezig bent met Sam, Sam II en de Mind Palace. Dit is in principe niet erg, want dat geeft juist diepte aan het verhaal. Langzamerhand leer je verschillende belangrijke personages kennen en heb je uiteindelijk grip op de relaties onderling. Wanneer het dan echt leuk en spannend wordt, stelt de game mij helaas teleur, doordat het tempo ineens heel rap gaat. Het voelde uiteindelijk alsof de game te kort was of dat het laatste deel is afgeraffeld. Hierdoor heb ik uiteindelijk gemengde gevoelens gekregen over Twin Mirror waar eigenlijk heel veel potentie in zit.

Het eindoordeel van Celine Man

DONTNOD staat bekend om goede interactieve films met een bovennatuurlijk tintje. Voor een groot deel is Twin Mirror een geslaagd project van hen, maar kent het enkele gebreken. De game ziet er goed uit en voelt aan alsof je een kwalitatieve film aan het kijken bent. Daarbij wil ik in het bijzonder mijn complimenten geven aan de Mind Palace die er prachtig uitziet. Ook het onderzoeken van incidenten, waarbij je hypotheses moet vormen is goed uitgewerkt en een leuke toevoeging aan een interactieve film. Naast uitzonderlijke pluspunten kent Twin Mirror ook uitzonderlijke minpunten, zoals de dubbelganger van Sam waar je eigenlijk niets van af weet. Ook de gameplay in de Mind Palace verloopt niet helemaal soepel en het tempo van de game is niet helemaal in balans. Uiteindelijk laat de game mij achter met gemengde gevoelens.

• Ziet er grafisch goed uit
  • Vormen van hypotheses is een leuke feature
  • Creatief uitgewerkt