Tropico 3
  • ONTWIKKELAAR Haemimont Multimedia
  • EERSTE RELEASEDATUM 20 november 2009
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Simulatie, Strategie

review: Tropico 3 Pc

De zon schijnt, de vogeltjes fluiten, de golven aaien het strand en de wind waait door de palmbomen. Vanaf het balkon spreek je de verzamelde menigte toe. De jaren zijn voorbij gevlogen en je hebt je kleine eiland door de koude oorlog weten te loodsen. De menigte juicht je toe na elke zin. Maar goed ook, daar je soldaten en geheime politie klaar staan om extra motivatie tot juichen te geven waar nodig. Het is goed om 'El Presidente' te zijn...

Dictatuur in een notendop

In Tropico 3 heb je als 'El Presidente' maar 'n doel: jouw eiland sterk en welvarend maken. Als je daarnaast nog je Zwitserse bankrekening flink kunt spekken is dat een welkome meevaller. Politiek speelt ook een grote rol, daar het spel speelt tijdens de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en de Sovjet Unie. Je moet deze kemphanen te vriend houden, anders vallen ze jouw paradijselijke eiland binnen! Je wordt goed op de hoogte gehouden middels Radio TNT, waarlangs je een scala aan vrolijke salsamuziek en nieuwsberichten binnenkrijgt om je overheersing te perfectioneren. Op je eiland bevinden zich verschillende groeperingen, welke je graag te vriend houdt om je volgende ambtstermijn veilig te stellen.

SimTropico

Tropico 3 speelt als een SimCity-achtige game, waarbij je onder andere huizen, fabrieken en boerderijen moet bouwen om je exportinkomsten hoog te houden. Daarnaast heb je scholen, kerken en vermaak nodig om je bevolking bij te houden. Ook kun je de bevolking juist onderdrukken door extra politie en legerbasissen te bouwen. Je inkomsten komen uit het exporteren van goederen die op je eiland worden geproduceerd. Dit kan variëren van hout tot meubels of van graan tot blikvoer. Er zijn vele exportproducten mogelijk, welke liggen aan de industrieën die jij als 'El Presidente' laat bouwen.

Een Paradijs op Aarde

Een van de minder voor de bevolking nadelige opties is het omtoveren van je eiland tot een vakantieparadijs om alle rijke Westerse toeristen uit te wringen. Hotels en attracties, restaurants en witte stranden, alles wat een rijke toerist mag wensen. En dat terwijl je aan de andere kant van het eiland je bevolking in fabrieken laat werken voor een hongerloontje...

Carrière als Dictator

Je kunt in Tropico 3 kiezen uit een tweetal spelvormen. Je kunt in de sandbox aan de slag, waarin je op een eiland naar keuze aan de slag kunt om je ideale dictatuur/staat te starten en in te richten naar jouw visie, zo lang je je inkomsten maar hoog houdt en je bevolking tevreden houdt of onderdrukt.
Daarnaast is er een campagne waarin je een serie eilanden moet runnen met elk een eigen uitdaging en moeilijkheid.

HET EINDOORDEEL VAN Joost van Dyck

Als SimCity fan kan ik Tropico 3 zeer goed waarderen. Je bent bezig met het opzetten van een economie, het verbeteren van de levenskwaliteit van je bevolking en natuurlijk het spekken van je Zwitserse bankrekening. De sfeer waarin het gebracht wordt is perfect voor de periode waarin de game speelt. In de Koude Oorlog moet je rekening houden met je betrekkingen met de VS en de USSR, waar je hulp van kunt krijgen. Het spel streelt je ego, maar ook je gevoel van voldoening als je een scenario met goed resultaat afrond. Tropico 3 is een van de meer originele spellen op de markt op dit moment, en ik kan hem zeker aan iedereen aanraden!

• Sfeer en muziek
  • Origineel
  • Uitdagend maar niet te moeilijk