Review: TrackMania Canyon Pc

Maanden, zo niet jaren heb ik me vermaakt met de TrackMania-reeks, een racegame die qua gameplay erg afwijkt van de meeste racegames. Wat nou auto's opvoeren? Iedereen heeft dezelfde auto, die je ook kan customizen naar jouw smaak. Standaardbanen saai? Dan bouw je toch je eigen banen! Kom je vrienden tekort? Dan bied de fantastische online multiplayer een uitkomst. Nu is de nieuwste telg in de serie uitgekomen, die officieel het startsein geeft aan TrackMania², en de originele TrackMania reeks daarmee afsluit. Maar was dat een goede beslissing, of kan je toch beter bij de oude delen blijven? Het antwoord lees je in deze review.

Speedy Gonzales

Voor de mensen die nog nooit van de reeks gehoord hebben, een korte introductie. In TrackMania, ook wel liefkozend TM genoemd, is het de bedoeling om zo snel mogelijk van het begin naar de finishlijn te rijden. Maar in plaats van over normale circuits te rijden, waan je jezelf al snel Speedy Gonzales door met meer dan 300 km/u over knettergekke wegen te sjezen, welke bomvol gekkigheden zoals loopings en schansen zitten. Zo race je ook niet tegen andere auto's waar je tegenaan kan botsen, maar tegen de ghosts daarvan, want je zal wel de snelste tijd moeten kunnen rijden. En dit alles wordt tot in het oneindige uitgebreid door een erg fijne track editor, die de spreekwoordelijke wieldoppen op de auto zijn.

Burnout meets TrackMania

In dit nieuwe deel zal je maar 'n omgeving (in de game ook wel environments genoemd) aantreffen, in plaats van de gebruikelijke drie of meer in de betaalde delen. Dit heeft te maken met het ManiaPlanet systeem dat ontwikkelaar Nadeo heeft bedacht. Hierin komen de drie nieuwe TM² delen en straks ook QuestMania en ShootMania in samen, zodat je 'n plek hebt om de games uit te starten. Deze omgevingen kenmerken de serie, want iedere omgeving kent zijn eigen gameplay en besturing. TM² Canyon kent een erg fijne besturing, eentje die zelfs wat weg heeft van Burnout! Je bestuurd je bolide namelijk met de pijltjes toetsen, maar als je vlak voor een bocht kort op de linker Ctrl-toets drukt, kan je in een heerlijke drift terechtkomen waarmee je die ene bocht nog net iets sneller kunt nemen.

Al roestend in de folder

Iets wat eigenlijk niet nieuw is in de reeks, maar na lange tijd weer is teruggekeerd, is collision damage. Waar het in het eerste deel (TrackMania 1.x en Power-Up!) nog maar ging om openslaande deuren en motorkappen, is er nu ook echt schade aan de wagen te bespeuren. Hoewel dit een erg leuke extra is voor een game als TM, is het niet erg netjes uitgevoerd. Zo kan je door een kapotte kofferbak al gelijk de weg zien, inclusief een niet erg mooi beeld van de wielen. Erg jammer, en ze hadden het dan ook beter bij het oude schademodel kunnen laten (of het er gewoon niet in moeten stoppen).

Oh, Nadeo, wat doe je nou?

Tot nu toe vrij positief, maar er zijn echt een aantal zaken die absurd fout lijken te zijn gegaan. Zo heeft Nadeo het voor elkaar gekregen om de officiële rit finaal weten te verpesten. Waar je in TM United Forever per officiële rit wat Coppers (de ingame valuta van de oude TM) moest betalen, kosten ze in TM² niets. Maar je betaald wel een andere prijs! Je moet namelijk eerst goud hebben gehaald op de desbetreffende baan, en, het ergste van alles, je mag maar 'n officiële rit per vijf minuten maken! Volstrekt onnodig, en dit verpest ook gelijk de hele fun van het maken van een officiële tijd. Een ander groot probleem is het ontbreken van andere singleplayer modi. Zo had je in TM United Forever naast het racen ook een puzzel, platform en stuntmodus, welke geen van allen nog terug te vinden zijn in dit nieuwe deel! Dood, maar dan ook echt doodzonde.

De fameuze Track Editor

Het mooiste aan TM is en blijft de track editor. In deze track editor kan je echt idioot veel, van het maken van simpele baantjes tot en met complete kunstwerken met een filmachtige sfeer. De editor is erg gebruiksvriendelijk, en de blokken die je kan gebruiken zijn toffer en mooier dan ooit tevoren. Een van de fijnste verbeteringen is dat de blokken geen opstaand randje meer hebben, als er geen ander blok op is aangesloten. Hierdoor kan je gemakkelijker toffe stuntbanen maken. Maar dit nieuwe deel zou natuurlijk niet compleet zijn zonder splinternieuwe mogelijkheden in de editor! Zo is het mogelijk om gebruik te maken van plug-ins, welke het bouwen van mooie banen nog gemakkelijker maken. De allerbeste verbetering is dat er eindelijk een functie is ingebouwd waar fans nu al sinds het aller eerste deel om vragen! Je kan vanaf nu delen van je baan selecteren, om die vervolgens te kopiëren of te knippen, om ze vervolgens op een andere plek op de kaart te plakken!

Jij versus de wereld

TrackMania zou TrackMania zijn zonder een stevige multiplayermodus, welke het liefst online wordt gespeeld. Dit onderdeel is erg weinig veranderd ten opzichte van TM United/Nations Forever, en dat is maar goed ook. Grootste verbetering is dat grote servers nu beter worden ondersteund, dus je hebt meer kans op grote servers dan normaal. Ook is het erg goed van uitgever Ubisoft zelf ook servers heeft draaien, want in de vorige delen was je toch vooral afhankelijk van anderen.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Het nieuwe deel is weer verschrikkelijk tof, maar ontwikkelaar Nadeo heeft toch echt een paar steekjes laten vallen. Mensen die nieuw zijn in de reeks zullen daar weinig van merken, maar vooral de echte TrackManiacks zal het erg kunnen storen. Gelukkig zijn er ook een paar zeer grote stappen voorwaarts gemaakt in de reeks, en ik kan ook niet wachten tot het volgende deel uitkomt!

• Heerlijke besturing
  • Prachtige omgeving
  • Plug-in mogelijkheid