• Ontwikkelaar Cyanide Studio
  • Eerste releasedatum 3 juni 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 5
  • Genre Simulatie, Sport
  • Gameliner score

Review: Tour de France 2021 - Te weinig vernieuwing - PlayStation 4

Momenteel zitten we nog vol in de voetbalmodus. Het EK 2021 is aan de gang en trekt alle aandacht. Je zou bijna vergeten dat er nog een aantal zomerse evenementen op de planning staat, waarvan de Tour de France 2021 er één is. Cyanide en Nacon brengen jaarlijks de officiële Tour de France-game uit en dit jaar is geen uitzondering. Maar blijven ze de franchise wel voldoende vernieuwen? Of wordt het tijd om de boel op de schop te gooien? Ik heb de beentjes geschoren en demarreerde richting de PlayStation om te zien hoe de game dit jaar geworden is.

Tour de France 2021 review

Niet veel vernieuwing

Ik mag graag naar wielrenen kijken en de Tour de France is daarbij voor mij toch wel het jaarlijkse hoogtepunt. Het blijft mooi om te zien hoe renners zoveel kilometers kunnen overbruggen en dan toch nog een sprint kunnen inzetten of een berg kunnen beklimmen. Als je zoals ik al moe wordt als je moet opstaan van de luie bank, dan bieden games als Tour de France 2021 natuurlijk de uitkomst om enigszins bij die ervaring te komen. De game biedt verschillende opties om de Tour de France en enkele andere grote rondes te rijden. Dit kun je namelijk doen in een aantal gamemodi.

Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om met een specifieke renner de rondes te verrijden, maar het is ook mogelijk om een wielerploeg onder je hoede te nemen en deze te managen. Als je van dat laatste houdt is het grotere broertje Pro Cycling Manager 2021 stiekem misschien wel een betere optie, maar Tour de France 2021 biedt deze optie ook. Qua vernieuwing is de meeste focus gelegd op de My Tour-modus die een aardige make-over heeft gekregen. Het ziet er allemaal net wat overzichtelijker uit en werkt wat lekkerder. In deze modus kun je je eigen koers samenstellen door te kiezen welke etappes er verreden moeten worden en welke teams daaraan meedoen.

Tour de France 2021 review1

Het oog wil ook wat

Tour de France 2021 lijkt in grafisch opzicht echt stil te hebben gestaan in de tijd. De gedateerde graphics zorgen ervoor dat de echte sfeer mist die je bij wielrennen normaal wel hebt. Ook op het gebied van audio heeft Cyanide eigenlijk nog veel achterstallig onderhoud te verrichten. Beide aspecten zorgen ervoor dat iedere etappe die je rijdt een beetje leeg aanvoelen. Ook zijn de animaties van de renners verouderd. Dit zie je vooral terug als je bochten aan moet snijden of moet remmen. Het ziet er allemaal nogal houterig uit en dat is iets dat al jaren een issue is in de Tour de France-serie.

En dat is jammer, want de basis voor een prima wielergame is er zeker. Cyanide en Nacon beschikken namelijk over een ontzettend groot deel van de licenties. Als je ziet dat ze er dan eigenlijk zo weinig mee doen, dan kun je niet anders dan stellen dat het enorm zonde is. Tour de France 2021 is het toonbeeld van niet alles eruit halen wat erin zit. De ontwikkelaar maakt zich er jaarlijks te makkelijk vanaf door het hoge copy-paste gehalte. Mijn hoop is dat Cyanide en Nacon terug naar de basis gaan en kijken waar de grootste veranderingen in de game moeten plaatsvinden. Ondanks de minieme vernieuwingen blijft de Tour de France-serie voor de echte wielerliefhebber wel vermakelijk.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Tour de France 2021 is vooral meer van hetzelfde en biedt te weinig vernieuwing om echt interessant te worden. Op grafisch vlak is de game behoolijk achterhaald en daar valt nog veel winst te behalen voor Cyanide. Helaas is er op inhoudelijk vlak ook te vernieuwing geboden. Natuurlijk is het fijn dat de renners weer bij de juiste ploegen zijn aangesloten, maar verder is de game praktisch hetzelfde als Tour de France 2020 en dat is erg zonde.

• Pluspunten
  • Paar kleine verbeteringen
  • Veel licenties
  • Minpunten
  • Grafisch achterhaald
  • Weinig vernieuwing
Gameliner Score
Aardig

Community

Score

Over auteur Patrick Lamers

Patrick Lamers Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.