Total War: Shogun 2
  • ONTWIKKELAAR Creative Assembly
  • EERSTE RELEASEDATUM 18 maart 2011
  • PLATFORMEN Pc
  • GENRE Strategie

review: Total War: Shogun 2 Pc

àƒ¬àƒ“àƒ¥àƒ¼à¯à¾à õ§‹à¾à£àà„àªà„à®à§à€à‚àªàŸàŒèª­à‚“à§à„à‚‹àƒ†à‚­à‚¹àƒˆàŒà€æœ¬õ½“à«é‡èà§à¯à‚à‚Šà¾à›à‚“à€‚à“à®õ¥‡õ™àªç´¹ä»‹à®õ¾Œà€õ½“äº‹è€…à¯à€æœ¬õ½“à«à€ç§à¯õ°†è»2è€ƒàˆàà„à‚‹à“à¨à‚’èª­à‚€ààà à•à„à™à‚‹à“à¨àŒà§àà¾à™à€‚àƒ¬àƒ“àƒ¥àƒ¼à¯à¾à õ§‹à¾à£àŸà°à‹à‚Šà§à™à®à§à€à¯à„à€à‚àªàŸà¯à€à“à®àƒ†à‚­à‚¹àƒˆà‚’èª­à‚“à§æ™‚é–“à‚’ç„¡é§„à«à—àà„à‚‹à€‚æœ¬õ½“à§à™à‹ï¼Ÿà¯à„à€æœ¬õ½“à«ï¼

Terug van weggeweest

Elke gamer, of je nou wel of niet van RTS houdt, weet wel af van het bestaan van de Total War serie. Er zijn echter niet heel veel mensen die weten dat het feest ooit is begonnen met Shogun: Total War, de game die in 2000 hoge ogen gooide bij het internationale publiek. Nu, elf jaar later, komt de oorlog weer terug naar Japan en moet je strijden om de heerschappij van het land. Als de leider van 'n van de vele 'clans' uit het spel moet jij proberen om heel Japan in te palmen en te heersen over het oude rijk.

Groots en vertrouwd

Total War kent al jaren dezelfde opzet qua gameplay en natuurlijk is ook Shogun 2 een trouwe volger van die opzet. Enerzijds heb je de welbekende interactieve landkaart, waar je alle steden en belangrijke posities ziet en waar je jouw strategieën uitdenkt om zoveel mogelijk land te veroveren. Aan de andere kant heb je de real-time strategy kant van Total War, waar je de grootschalige gevechten die je van tevoren zo goed hebt gepland tot een goed einde moet brengen. En natuurlijk spreken we dan over écht groots, want je moet niet raar opkijken als je tienduizenden soldaten tegelijk over het land ziet rennen, of tientallen boten op de oceaan ziet strijden om de overwinning.

In positie

Laat ik nog even doorgaan met die grote veldslagen die je van tijd tot tijd moet voeren om je rijk uit te breiden. Voordat je begint met een veldslag, kun je je manschappen positioneren op de manier waarvan jij denkt dat dat het beste is. Er zijn een tiental voorgeprogrammeerde opstellingen die je kunt gebruiken, maar uiteraard loont het ook om zelf na te denken over waar je je manschappen plaatst. Kies je er bijvoorbeeld voor om eerst een lijn van dappere mannen met grote speren te plaatsen, die van achteren worden ondersteund door een leger aan boogschutters, of ga je ervoor om met je paarden een grootschalige aanval uit te voeren. Ben je helemaal klaar met het opstellen van je manschappen, dan begint het gevecht pas echt.

Omlaag gaat makkelijker dan omhoog

Tijdens de gevechten moet je ook weer rekening houden met allerlei omstandigheden. Zo heb je bijvoorbeeld een voordeel op de tegenstander als jij bovenop een berg staat en je tegenstander in het dal op je staat te wachten. Klinkt logisch natuurlijk, want naar beneden rennen gaat een stuk sneller dan bergop. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat het aanvallen van een stad niet zomaar gaat: je zult eerst de zwaarbewaakte muur op 'n of andere manier moeten omzeilen (dat kan door middel van een enorme aanval op de hoofdingang, maar naar binnen sneaken met gespecialiseerde ninja's behoort ook tot de mogelijkheden). Kortom, er is genoeg om over na te denken tijdens je aanvallen op de vijand. Het is dan ook handig dat er (vooral voor nieuwkomers, maar ook om als echte fan weer even in te komen) uitgebreide tutorials bestaan die je op weg helpen om een grootse leider te worden.

Spetterend spektakel

En natuurlijk wordt dit alles vergezeld met graphics waar je absoluut U tegen mag zeggen. Vooral als je een dikke pc hebt staan en alle instellingen opvoert tot het maximum, kan je genieten van een waar spektakel aan grafische porno. Zelfs de individuele soldaten zien er allemaal weer net even anders uit, en dat is net dat beetje extra detail wat Shogun 2 anders maakt dan de rest. Shogun 2 is grootser, beter en de meester op het gebied van RTS, dat blijkt maar weer!

HET EINDOORDEEL VAN Yordi Verkroost

Voor de doorgewinterde Total War-speler is de terugkeer naar de eigenlijke roots natuurlijk al een leuke setting op zich, maar de gameplay die weer wat is verbeterd ten opzichte van de vorige delen maakt dat Shogun 2 een prachtige toevoeging is aan de Total War serie. Nog nooit stonden er zoveel mensen tegelijk te vechten op een nog nooit zo grote map en nog nooit werd alles zo gedetailleerd en uniek in beeld gebracht. Je raadt het al: Shogun 2 is niet goed, niet beter, maar echt 'the best'!

• Grafisch weer een mijlpaal
  • Sublieme gameplay
  • Enorme veldslagen