• Ontwikkelaar Creative Assembly
  • Eerste releasedatum 18 maart 2011
  • Platformen Pc
  • Genre Strategie
  • Gameliner score

Review: Total War: Shogun 2 - Pc

Van het heden gaan we even voor een tijdje terug naar vroeger, waar alles begon voor deze game. Speergevechten, zwaarden, pijl en boog, al deze verouderde wapens spelen een grote rol. Natuurlijk kennen de meesten van jullie wel Age of Empires. Een game die we dit keer niet gaan behandelen, maar wel een soort variant daarop. Het gaat om Total War, en niet zo maar eentje. Total War: SHOGUN 2 - Fall of the Samurai.

Toch overtroffen?

Yordi zei eerder in een review dat Total War: SHOGUN 2 erg lastig is om te overtreffen, maar naar mijn mening heeft Fall of the Samurai dat wel degelijk gedaan. Puntjes die bij SHOGUN 2 kritiek opleverde, zijn aangepast en het resultaat is er. De map heeft een grote upgrade ondergaan, er zijn treinsporen die aangelegd kunnen worden, de beurten zijn aangepast, er zijn verschillende agents en daarnaast is ook de audio aangepast. Grafisch ziet het er nog allemaal prima uit en de strategie die je in de game moet toepassen is natuurlijk nog hetzelfde als bij SHOGUN 2. Je hebt alleen nóg meer mogelijkheden dan eerst.

Strategie nummer 1

Total War staat natuurlijk bekend als strategisch spel waarbij je grote gevechten moet voeren en je tegenstander van de map moet gooien. Voor mij was het toch echt wel weer even wennen. Al die opties die mogelijk zijn, al die onderdelen waar je op moet letten. Natuurlijk ben ik ook niet slim geweest om meteen aan de game te beginnen zonder de uitleg te lezen, dus dat heb ik daarna meteen maar even gedaan. Alles wordt haarfijn uitgelegd, en ook ingame krijg je instructies. Dat laatste irriteerde me echter mateloos. Overal waar ik op klikte kwam een vrouw me uitleggen wat het precies betekende, ondanks dat ik er al vier keer op had geklikt. Toch een verbeter-puntje voor de volgende keer.

Mij is het in ieder geval nog niet gelukt, maar wanneer je alles onder controle hebt moet het echt een pracht spel zijn. Ik snap er nog niet heel erg veel van en je moet er ook zeker tijd in stoppen wil je alles snappen. Ik heb al vele uren erop zitten, maar nog steeds word ik van het bord geknikkerd.

Nog even wachten...

Nadat jij al je zetten hebt gedaan, legers uitgebreid, provincies verbeterd en tegenstanders hebt aangevallen, is het de beurt aan anderen. De tegenstanders mogen natuurlijk ook zetten doen. Dit duurt echter redelijk lang. Je moet een behoorlijke tijd wachten totdat jij weer aan de beurt bent, en daarnaast krijg je de meeste zetten van de tegenstander niet eens te zien. Het is bij mij al vaak voorgekomen dat er opeens een leger in mijn provincie staat, terwijl ik dat niet eens door had.

Wanneer je aanvalt en overgaat op een gevecht, moet je erg lang wachten tot het gevecht eindelijk begint. De laadtijden in de game zijn echt enorm lang, dus je kan in de tussentijd rustig een bakje koffie gaan halen om de tijd te doden. Het is natuurlijk logisch dat de omgeving etc. even geladen wordt, maar in dit geval duurt het echt te lang.

De spanning snijdt

In Fall of the Samurai is nog meer mogelijk dan dat kon. Zo heb je meer 'units' die je kan rekruteren. Bij SHOGUN 2 waren dit er maximaal twintig, maar in de uitbreiding is het verdubbeld naar veertig. Wat is hier het nut van? Er komen betere gevechten, ze zijn spannender, en het maakt totaal niet meer uit wie nou de meeste legers heeft. Het gaat nu écht om de strategie die je toepast. Van welke kanten val je aan? Met wie doe je dat? Je moet echt overal op gaan letten. Dit maakt de game natuurlijk wel mooier, maar het kost ook veel langer de tijd om het te snappen.

Het eindoordeel van Kevin Dijkstra

Total War: SHOGUN 2 was volgens Yordi 'the best', maar na het spelen van de uitbreiding moet ik hem daarin ongelijk geven. Fall of the Samurai was namelijk nóg beter dan het vorige deel. Punten waar fans kritiek op hadden zijn aangepast en het is nu dus nog beter en uitgebreider dan eerst. Toch is het een veel te moeilijk spel voor beginners. Ik speelde de game op easy, en het is echt heel moeilijk. Zelfs na het kijken van tutorials lukte het nog niet, en ook de irritante in-game hints werken niet in het voordeel. In tegenstelling tot dat zijn de battles wel een stuk spannender geworden en grafisch zit het zeker goed. Om af te sluiten zijn de laadtijden erg lang, maar daar tegenover staat een prachtomgeving en een prachtig gevecht. Ondanks de lange laadtijden en de irritante hints is de game absoluut vijf sterren waard want het is echt geweldig. 'The best' is nog beter geworden met deze uitbreiding.

• Pluspunten
  • Nog meer opties
  • Nog spannendere battles