Review: Tony Hawk's Pro Skater 1 + 2 - Subliem PlayStation 4

Geplaatst: 11 september 2020 10:00

Wanneer ik denk aan de jaren ’90, dan denk ik aan skateboarden. Als klein mannetje was ik gek op vallen en als tiener werd het een uitlaatklep. Toen Tony Hawk op de PlayStation verscheen, waren al mijn vrienden het met mij eens; dit is de beste game aller tijden! Het is jammer dat de serie met ieder nieuw deel een beetje van zijn tractie verloor. Toen er op een gegeven moment een niet werkend board werd geïntroduceerd, was de serie mij echt volledig kwijt. Geen van de meer recente games wist de glorie van weleer terug te brengen en het leek er dan ook op dat Tony Hawk echt een ding van het verleden was. Deze fantastische remake toont echter aan dat Tony Hawk’s Pro Skater absoluut geen product van diens tijd is. De remaster van Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 heeft namelijk alles van het origineel in huis en weet de games uit 1999 en 2000 zelfs te overtreffen. Ben je klaar voor een perfecte score? Ga er maar voor zitten, want hier komt ‘ie aan!

Volledig over de top

Wanneer iemand het heeft over skateboardgames, dan denk ik slechts aan twee verschillende series; Tony Hawk en SKATE. Twee uitersten van elkaar, want waar SKATE. het juist moet hebben van iets meer realisme, gaat alles wat je denkt te weten over zwaartekracht bij Tony Hawk overboord. De eerste games zijn compleet geflipt en dat is wat de games zo aantrekkelijk maakt. In eerste instantie gaat het om bizar lange combinaties aan elkaar rijgen. Met deze combinaties verdien je punten die je nodig hebt om een viertal doelstellingen per level te voltooien. Daar krijg je echter slechts twee minuten de tijd voor, iedere sessie is kort en het is dan ook de bedoeling dat je de levels meerdere keren opstart om één voor één de challenges af te vinken. Het gaat echter niet enkel om het behalen van punten. Ieder level bevat namelijk een tiental uitdagingen om te voltooien. Dit kan variëren van het verzamelen van de letters S-K-A-T-E tot het springen over zwervers. Voltooi je genoeg uitdagingen, dan speel je een nieuwe locatie vrij. Locaties zijn er in deze remaster genoeg, want deel 1 en 2 zijn gezamenlijk goed voor achttien verschillende levels die sterk uiteenlopen wat betreft look en feel.

Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 blijft trouw aan zijn roots, maar weet de originele games ook te ontstijgen. Het lijkt haast een onmogelijke opdracht, zeker wanneer je zo’n nostalgische nerd als ik te verslaan heb, maar deze remaster is gewoon beter dan het origineel. Dat komt niet alleen door de verbeterde besturen en graphics. Het zijn juist van die subtiele dingen die het hem doen. Zo zitten alle originele pro’s in de game, maar zijn ze wel vormgegeven naar de hedendaagse gelijkenis. Niet alleen de game is ouder geworden, maar de personages dus ook. Daarnaast bevat de game een sublieme soundtrack. Nummers uit het origineel van bijvoorbeeld Rage Against the Machine keren terug, maar worden aangevuld met meer actuele deuntjes van artiesten zoals A Tribe Called Quest en Skepta. Het is een goede mix die nooit gaat vervelen tijdens het spelen.

No time to bail

Naast achttien verschillende levels bevat de remaster van THPS 1+2 nog veel meer content. Zo zijn er flink wat additionele challenges beschikbaar, kun je een eigen personage ontwerpen en is deze middels een goed gevulde store (die in-game currency accepteert) flink uit te dossen. Daarnaast bevat de game een uitgebreide Park Builder die je in staat stelt om een eigen skatepark te bouwen. Het bouwen van verschillende ramps, kickers en rails werkt bijzonder eenvoudig en voor je het weet heb je een aardig parkje staan. Het is niet mijn ding om te bouwen, maar het mooie aan deze remaster is dat je de levels kunt uploaden en dat je andermans levels kunt downloaden. Hiermee zijn de mogelijkheden om nieuwe gebieden te verkennen eindeloos. Daarnaast bevat de game een multiplayer modus waarin je het tegen anderen kunt opnemen in een variatie aan modi (zowel ranked als casual).

Hoewel de game naarmate de levels vorderen aardig pittig kunnen worden, is de game bijzonder laagdrempelig om op te pakken. Sowieso zijn de controls snaar strak. De game doet precies wat je verwacht en de basis is vrij snel onder de knie te krijgen. Als je dieper in de controlscheme duikt, is het mogelijk om speciale trucs uit te voeren of variaties in je grinds, manuals aan te brengen. Daarnaast is het mod-menu direct beschikbaar. In dit menu is het mogelijk om valpartijen uit te schakelen en om de balans-meters op altijd perfect te zetten. De game is dus van meet af aan in te stellen op standje 'ikkaneigenlijknietgamen' waardoor je kleine broertje of onervaren vriend/ vriendin nooit gefrustreerd raken. Zo is het voor iedereen mogelijk om de geheime levels in THPS 2 (Want ja, die zijn er) vrij te spelen.

In eerste instantie dacht ik dat Tony Hawk’s Pro Skater echt een product van diens tijd was. Na Project 8 ging de serie sneller onderuit dan een mislukte laserflip en ik zag de serie na het debacle van THPS 2015 dan ook niet meer herstellen. De chaotische gameplay van de eerste delen is echter in een hedendaags jasje gestoken zonder zijn identiteit te verliezen. Het aan elkaar rijgen van belachelijke combinaties en het vinden van de vele geheime plekjes in de levels is een genot om te doen en gedurende mijn lange speeltijd heb ik mij er niet op weten te betrappen dat ik verveeld begon te raken. Dit is naar mijn mening de beste remaster die verkrijgbaar is tot op heden. Kom maar op met die remasters van de THPS American Wasteland-serie (en THPS 3 als jullie dan toch bezig zijn)!

• Perfecte Remaster
  • Eindeloze lading aan content
  • Verveeld geen minuut