Review: Tony Hawk Pro Skater 5 PlayStation 4

Geplaatst: 6 oktober 2015 17:00

Tony Hawk is een legende. Zo ook de Tony Hawk's Pro Skater-games. Deeltje vier stamt alweer uit 2002, maar omdat de serie sindsdien eigenlijk alleen maar bergafwaarts is gegaan, pakt men de draad in 2015 ineens weer op. Tony Hawk's Pro Skater 5 is echter geen schim van wat de serie ooit geweest is. Een optimist zou de game gedateerd kunnen noemen, maar ik noem Tony Hawk's Pro Skater 5 gewoon ronduit slecht.

Ondoordachte levels en missies

Tony Hawk's Pro Skater 5 is exact wat je verwacht: een skateboardgame die lak heeft aan de natuurwetten, charme van de sport en enige andere verwante conventies. De besturing is vrij simpel, maar laat mede daardoor hier en daar te wensen over. Met de deuntjes van de toffe soundtrack in je oren kun je in acht zeer ondoordachte levels op zoek gaan naar verschillende verzamelobjecten die op geen enkele manier bijdragen aan je progressie (zoals de bekende letters van 'SKATE'). Om het volgende level te 'mogen' spelen, moet je eerst een vijftiental sterren verzamelen door een tiental missies te volbrengen. Deze saaie, ongeïnspireerde missies lopen erg uiteen, van een highscore neerzetten naar ijsjes verzamelen. Een enkele missie is te pruimen, maar over het algemeen volbreng je ze vooral om eindelijk naar het volgende level te kunnen en af te zijn van het tergende leveldesign waar je je al aardig wat minuten aan hebt lopen ergeren. Wat blijkt, het volgende level is net zo erbarmelijk als het vorige. Na acht levels is de rek eruit, de koek op en kun je je skateboard weer in de schuur verstoppen.

Skater, boarder of skateboarder?

Een tiental bekende skaters, waaronder twee vrouwen, Tony zelf en een aantal vrij willekeurige andere, moeten ervoor zorgen dat je Tony Hawk's Pro Skater 5 langer blijft spelen. Voor ieder karakter moet je namelijk opnieuw alle verzamelobjecten zien te vinden en missies proberen te volbrengen. Daar zat ik persoonlijk niet op te wachten, waardoor ik ervoor koos om zelf een skater naar smaak te tweaken en daaraan vast te houden. Je kunt een hoofd, lichaam en deck kiezen en speelt naarmate je een hoger level bereikt, steeds meer opties vrij. Deze customizationopties kan ik erg waarderen, vooral omdat ze over het algemeen lekker gek zijn, maar tegelijkertijd hadden ze ook wel wat uitgebreider mogen zijn. Daarnaast verdien je om de zoveel tijd stat points waarmee je bepaalde eigenschappen van jouw skater kunt verbeteren. Die stat points zijn overigens ook gekoppeld aan een enkel karakter, terwijl je level geldt voor de gehele linie. Doordat je niet wordt aangemoedigd om met meerdere skaters te spelen, zal je het niet snel in je hoofd halen om tussentijds te switchen. Bovendien missen er heel wat populaire skaters en zouden wat andere legendes, naast Tony zelf, ook niet hebben misstaan.

Jouw eigen skatepark

Iets waarin ik mezelf in de eerdere Pro Skater-delen vaak uren kon verliezen, was Create-A-Park. In deze modus kun je, zoals de naam al doet vermoeden, een eigen skatepark bouwen. Dat klinkt tof, maar blijkt in Tony Hawk's Pro Skater 5 minder leuk te zijn dan je zou willen. Zo kun je slechts kiezen uit een vijftal blauwdrukken, wat eigenlijk gewoon vijf van de acht eerder besproken maps zijn, maar dan zonder enige obstakels. Dat beperkt de mogelijkheden aanzienlijk, terwijl de editor zelf op zich naar behoren werkt. Toch blijft de trigger die ervoor zorgt dat je skatepark na skatepark blijft bouwen uit. Misschien door de saaie presentatie van deze modus of door het gebrek aan overzicht dat ik soms ervaarde. De belangrijkste boosdoener is echter toch de algehele technische gesteldheid van Tony Hawk's Pro Skater 5.

Minpunten voor techniek

Hoewel we in 2015 leven, kan Tony Hawk's Pro Skater 5 qua techniek amper meekomen met het vierde deel van dertien jaar geleden. De game ziet er ten eerste werkelijk waar afgrijselijk uit. Ook worden textures pas seconden later ingeladen, keldert de framerate geregeld en zit de game vol met bugs en glitches. Dan zwijg ik zelfs nog over de lag die je zeer vaak ervaart, omdat men het briljante idee had om een groot aantal spelers te allen tijde met elkaar in hetzelfde skatepark te laten skaten. Zo kun je snel een missies in co-op spelen of het tegen elkaar opnemen in de inwisselbare multiplayermodi, maar op alle andere momenten is dit absoluut niet gewenst. De game maakt het zichzelf alleen maar moeilijker door 'altijd online' te willen zijn.

Het eindoordeel van Ruud Oomens

De Tony Hawk's Pro Skater-games speelde je destijds vooral omdat ze gewoonweg ontzettend leuk waren om te spelen. Tony Hawk's Pro Skater 5 lijkt er echter alles aan te doen om je dit gevoel niet te geven. Slecht leveldesign, ongeïnspireerde missies en een prehistorische presentatie steken hier al gauw een stokje voor. Daar komen de vele technische problemen en de beperkte hoeveelheid content ook nog eens bij. Toch betrapte ik mezelf tijdens het spelen van Tony Hawk's Pro Skater 5 zo nu en dan op een glimlach, niet vanwege de aardige customizationopties of toffe soundtrack, maar gewoonweg omdat ik me bleef verbazen over de vele zwaktes en het feit dat dit product gewoon voor zes tientjes in de schappen ligt.

    Teleurstellend
  • Customization is aardig
  • Toffe soundtrack
  • Beperkte hoeveelheid content
  • Erbarmelijk leveldesign
  • Ongeïnspireerde missies
  • Ziet er afgrijselijk uit
  • Framerateproblemen
  • Lag, bugs, glitches
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Tony Hawk Pro Skater 5

Series

-

Uitgever

Activision Blizzard

Reviewscore

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One

Releasedatum

2 oktober 2015

Ontwikkelaar

Robomodo

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord