Review: Tomb Raider: Anniversary PlayStation 2

Geplaatst: 8 december 2007 21:02

Niet alleen vieren we zomaar haar comeback in dit 'alweer' achtste deel uit de reeks, ook viert miss Croft haar tienjarig jubileum in Tomb Raider Anniversary. Hoe haar feestje uitpakt lees je in deze review, waar ik je meeneem naar het jaar 1996.

Geschiedenis

De serie heeft een flinke deuk opgelopen na een teleurstellende verkoop van Tomb Raider Angel of Darkness. Even leek het erop dat Eidos de serie zou stoppen. Ondanks alles nam het bedrijf toch eieren voor zijn geld. Eidos besloot daarbij ontwikkelaar Core Design in te ruilen voor Crystal Dynamic. Crystal Dynamic is alweer twee Tomb Raider-games rijker. In dit deel heeft de ontwikkelaar ervoor gekozen om dezelfde engine te gebruiken als bij de voorgaande game, Tomb Raider Legend. En met succes mag ik zeggen.

Kloon?

Anniversary is een remake van het eerste deel. Waarom we het hier hebben over een remake wordt al snel duidelijk als de game begint te spinnen in de PlayStation 2. Het verhaal van het eerste deel is gewoon intact gebleven. Lara Croft is wederom opzoek naar de Scion van Atlantis. Al snel merkt ze als spion gebruikt te worden in haar zoektocht. Ze neemt daarom de touwtjes zelf in handen en begint het mysterie te ontrafelen.

De gameplay is in dit deel flink onderhanden genomen. Net als in Legend is Lara weer bijzonder acrobatisch, beschikt ze over een handige 'grappling hook', een uitgebreide Croft Manor en moet ze een hoop klim- en klauterwerk verrichten om uiteindelijk haar doel te bereiken. Toch doe je deze halsbrekende toeren niet voor niks, want oplossen van puzzels is nog steeds je grootste bezigheid. Zo kom je een oude bekende tegen, de raderwerkpuzzel. Dit alles staat zoals we gewend zijn weer garant voor ouderwets lang werken aan een enorme puzzel. Dat is het goede uit de Tomb Raider-reeks. Je hoeft niet lang te werken in de zin van trail-and-error, maar in plaats daarvan moet je diverse puzzelstukken zoeken of de juiste hendel omzetten om verder te komen in het avontuur.

Wapens

Crystal Dynamics heeft veelal puzzels herzien of zodanig aangepast aan de mogelijkheden van deze tijd. Ondanks dat er weinig afwijkt van het eerste deel, is het toch geen slechte keus geweest om de puzzels te veranderen. Integendeel zelfs. De uitdaging was bij mij vele malen groter, waardoor je steeds meer in het geweld wordt opgezogen. Nou ja, geweld. Veel geweld zul je in Anniversary niet vinden, omdat het net als het eerste deel de nadruk volledig op avontuur legt.

Jurrasic Park

Natuurlijk kom je in het wild ook beesten tegen, zoals wolven, tijgers, krokodillen, beren en gorilla's. Net als in de eerste Tomb Raider kom je halverwege het level een gigantische T-rex tegen. Bereid je dus maar voor, als je toentertijd onder de dekens kroop van angst. Er is voor tegenstanders van dit kaliber een soort systeem opgezet. Wanneer je de vijand genoeg beschiet, kom je in een soort woedemodus terecht. De beesten komen stevig aangelopen om jou omver te beuken. Om op tijd uit de klauwen van deze vleesetende monsters te blijven, moet je op je juiste knoppen rammen op je controller. Het is niet heel erg makkelijk, maar wel beter dan een kwartier lang met je wapen op dat beest schieten.

Rennen, springen, vliegen, duiken, vallen, opstaan en weer doorgaan

Je krijgt door de game heen niet veel tijd om alle vaardigheden van Lara onder de knie te krijgen, want voordat je het weet, zit je alweer in een nieuw gevecht. Ook zal al het spring- en klauterwerk niet zonder slag of stoot gaan. Het kan zelf een aantal keren herhaald moeten worden, voordat je verder komt in het level. Een stukje doorzettingsvermogen is daarom wel vereist. Gelukkig is de game voorzien van savepoint-systeem. Zo hoef je niet enorme delen opnieuw te doen als je ergens niet in 'n keer voorbijkomt.

Sfeer weer top

Grafisch ziet de game er best goed uit. Wel levert de PS2-versie minder mooie plaatjes op dan de PC-versie; op de console is het af en toe wat blokkerig. En een antialias zou geen overbodige luxe zijn. Toch komen de levels prachtig naar voren, zoals we eigenlijk al gewend waren in Tomb Raider Legend. De sfeer zit er goed in tijdens dit Tomb Raider-avontuur.
De PC-versie is zeker een aanrader als het gaat om de graphics, maar de PS2 doet voor de sfeer zeker niet onder voor de PC. Het is overigens een genot om Lara het diepe water in te laten springen, want die 'wet look' die ze eraan overhoudt nadat ze het water uitkomt is briljant. Ook de sporen die je achterlaat in het water als je er doorheen loopt of de rook na het afvuren van je wapen ontbreken niet. Aan zelfs de kleinste details is aangedacht.

Het geluid is, zover mogelijk, zelfs nog beter verzorgd. Wanneer je in een geheime omgeving komt, je een wolf hoort janken of een grommende beer in de buurt hoort, zorgt dat voor een echt avontuurlijk gevoel.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Tomb Raider Anniversary is een geweldige remake op de eerste game. Uitgebreider en zeker met een grafisch hoogstandje. Het ademt een unieke sfeer uit en het heeft mij een goede indruk achter gelaten. De game kent veel verbeteringen ten opzichte van het eerste deel. Wanneer je nog nooit een Tomb Raider-game hebt gespeeld, dan zou ik je deze game zeker aanraden. Wel twijfel ik aan de spelduur. Er zitten namelijk een aantal moeilijke puzzels in deze game. Je moet erg veel doorzettingsvermogen hebben om daar doorheen te komen. Kun je al haar belevenissen ondertussen wel dromen? Zet die dromen dan maar uit je hoofd, want deze game gaat aan alle voorgaande games van miss Croft voorbij en is een absolute aanrader. Een avontuur op dit niveau zien we namelijk maar zelden.

• Diversiteit in puzzels
  • Unieke sfeer
  • Avontuur op niveau
  • Kan soms gaan vervelen, vooral bij moeilijke puzzels
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Tomb Raider: Anniversary

Tomb Raider

Eidos Interactive