Review: Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier PlayStation 3

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog nooit een game uit de Ghost Recon-serie heb gespeeld. Toen ik echter gameplaybeelden zag van Future Soldier, was mijn interesse toch wel gewekt. Het is weer eens wat anders dan een run-and-gun-shooter. Maar is dat me ook bevallen?

Soldaat van de toekomst

De game speelt zich enkele jaren in de toekomst af. Het begint met een bom die een Ghost-squad uitschakelt. Aan jou en je squad de taak om te achterhalen wie er achter deze bom zat. Je komt onder andere terecht in Nigeria, Zambia en Rusland. Aangezien de game zich in de toekomst afspeelt, zal je ook de beschikking hebben over de nieuwste wapens en andere snufjes.

Forever alone...

Aangezien Ghost Recon een squad-based shooter is, wilde ik de game gelijk in co-op spelen. Hier kwam ik al snel bij een probleem: er is helemaal geen co-op matchmaking. Dit betekent dus dat je alleen maar met je vrienden kan spelen die de game ook hebben. En laat het nou net zijn dat ik geen vrienden heb die deze game hebben, dus co-op werd voor mij onmogelijk. Zelfs in de Guerrilla-modus, een modus waarin je tegen waves aan enemies strijdt, is er geen matchmaking. Een groot gemis.

Go Go Gadget

Ghost Recon: Future Soldier bevat een heleboel gadgets die je kan gebruiken. Zo kan je jezelf bijna onzichtbaar maken met Optical Camouflage. Dit werkt echter alleen als je niet te snel loopt en niet schiet. Vijanden kunnen je nog wel zien als je dicht in de buurt komt. Ook kan je gebruik maken van een drone, die de vijanden voor je zal spotten. De game bevat nog veel meer gadgets, die verspreidt worden uitgereikt over de campaign. Hierdoor blijft het leuk om de game te spelen, want je wilt weten welke gadgets je nog meer krijgt. Ook zorgt dit ervoor dat je in een lekker tempo kennismaakt met de gadgets en dus niet direct in het diepe wordt gegooid.

Overkill!

In principe kan je de meeste missies uitspelen door zonder tactiek iedereen te killen. Maar het is veel leuker en uitdagender als je alles stealth probeert aan te pakken. Daarnaast krijg je ook een hogere score. Om een situatie stealth aan te pakken, moet je vooral gebruik maken van teamwork en sync shots. Dit houdt in dat je maximaal vier targets kan taggen, waarna je squadmates automatisch naar een positie lopen waar ze de targets kunnen raken. Zelf moet je op de vierde target mikken. Zodra jij schiet, zullen je squadmates ook schieten. Wat ik wel jammer vind, is dat dit het enige bevel is wat je aan je squadmates kan geven. Voor de rest doen ze namelijk alles zelf.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Tom Clancy's Ghost Recon: Future Soldier is een heel erg vette tactische shooter geworden. De campaign zit goed in elkaar vanwege het verspreidt geven van gadgets. Hierdoor blijft het ook interessant om de game te spelen, want met die nieuwe gadgets kan je een missie heel anders aanpakken. Ook geeft het een goed gevoel als het je lukt om een situatie stealth aan te pakken. Wat ik wel jammer vind, is dat de co-opmodi van de game alleen speelbaar zijn met vrienden. Hier had ik graag een matchmaking voor willen zien. Daarnaast had ik graag willen zien dat je meer commando's aan je squadmates kon geven. Dit neemt niet weg dat Ghost Recon: Future Soldier een toffe game is geworden.

• Vette gadgets
  • Je wordt niet in het diepe gegooid
  • Game blijft interessant