Tokyo Mirage Sessions #FE
  • ONTWIKKELAAR Atlus
  • EERSTE RELEASEDATUM 24 juni 2016
  • PLATFORMEN Nintendo Wii U
  • GAMELINER SCORE

review: Tokyo Mirage Sessions #FE Nintendo Wii U

Atlus maakt games die bekend staan om hun hoge moeilijkheidsgraad. Toen ik dus hoorde dat er een spel voor de Wii U uit zou komen, was ik razend enthousiast. Ik had wel mijn twijfels bij de naam van het spel: Tokyo Mirage Sessions #FE. Het eerste wat bij mij opkwam was: wat een mondvol. Het tweede had meer te maken met de inhoud van het spel zelf, iets in de richting van Japan en media. Na wat verdieping in de game door middel van trailers en beschikbare informatie, blijkt dat ik er niet ver naast zit. Japanse idolen die de Idolaspheres induiken om te kijken waarom mensen verdwijnen. Waar heb ik dit nou eerder gehoord? Oh ja, dat is zo'n beetje de Persona-serie. Dat is een andere serie van Atlus, die ik erg leuk vind om naar te kijken aangezien ik geen PlayStation-consoles bezit. Maar nu mag ik het zelf ervaren met Tokyo Mirage Sessions #FE. Yup, het is nog steeds een mondvol.

ontbrekende afbeelding

Chrom, Caeda en Cain

Nadat Itsuki en Tsubasa een duikeling hebben gemaakt in de eerste Idolasphere in Daitama Observatory, ontmoeten we de mirages Chrom en Caeda. De tweede naam zegt je misschien niet veel, maar de naam Chrom staat bij mij nog vers in het geheugen gegrift. De prins van Ylisse, uit Fire Emblem Awakening is terug, alleen zonder geheugen. Yup, hij weet niets meer, zelfs niet hoe hij een Mirage is geworden of dat hij de prins van Ylisse was. Caeda heeft precies hetzelfde probleem en dus besluit het viertal samen te werken om uit de Idolasphere te ontsnappen. De enige reden waarom Itsuki en Tsubasa met Chrom en Caeda kunnen samenwerken, is omdat ze een hoop Performa hebben. Performa is een creatieve energie, waarvan sommige mensen genoeg hebben om een Mirage Master te worden. Zo word een samenwerking tussen de mens en de Mirage genoemd.

De Mirages zijn bekende en minder bekende gezichten uit de Fire Emblem-serie. Zo komen Chrom en Tharja uit Fire Emblem Awakening, en Caeda en Cain uit Fire Emblem Shadow Dragon and the Blade of Light. De Mirages functioneren als de Persona uit de gelijknamige serie. Iedere Mirage kan een aantal skills leren en die gebruiken tijdens een gevecht. Er is wel een verandering in het systeem. Je hebt maar een Mirage waardoor je niet kunt wisselen van Mirage en geen gebruik kan maken van veel verschillende skills. De oplossing hiervoor is het wisselen van wapens. Je Mirage transformeert in een wapen tijdens de gevechten en kunnen geüpgraded worden door de Performa van je tegenstanders te verzamelen. Ieder wapen heeft vier skills die je aan kan leren. Je beschikt echter over zes skill slots en zes session slots. Je moet dus goed in de gaten houden wat je kunt en wil leren.

ontbrekende afbeelding

Sessions en optredens

Het vechtsysteem in TMS #FE werkt bijna precies hetzelfde als in Persona. Alleen kan je in TMS #FE de zwaktes van je tegenstanders op een andere manier uitbuiten. In plaats van een All-out Attack, maak je hier gebruik van Session-aanvallen. Val je tegenstander aan met de juiste aanval en je krijgt twee extra aanvallen die je geen extra EP kosten. Een handig concept aangezien je toch die zwaktes blijft uitbuiten als je over een beetje gezond verstand beschikt. Niet alleen richt je meer schade aan, maar je krijgt ook nog eens meer geld en Performa. Geld maakt niet veel uit, maar de Performa is toch wel erg handig om een voorraadje van aan te leggen. Zeker van de Ster Performa, aangezien je die gebruikt voor zowel het maken van nieuwe wapens als personage skills.

Wapens en persoonlijke skills genereer je in de Bloom Palace waar je Mirages vertoeven als je bezig bent in de overworld. Maak eens een praatje met Tharja die achter een zuil naar je staat te gluren, of knoop een gesprek aan met Tiki. Tiki is degene die je in staat stelt om nieuwe wapens en skills te maken. Ze geeft je de optie om de Preforma te fuseren in nieuwe wapens in een Carnage Unity. De wapens kan je daarna meteen gebruiken of even wachten omdat je nog een skill van een ouder wapen moet hebben. Persoonlijke skills krijg je door je stage rank te levelen. Des te vaker je een personage gebruikt tijdens gevechten, des te sneller behaald je personage een hogere stage rank. Ze krijgen dan een speciaal persoonsgebonden Performa. Met die Performa en een aantal Ster Performa van de juiste rank, kan je leuke skills krijgen. E'n van deze skills is bijvoorbeeld Tsubasa's Traport, wat je in staat stelt om onmiddellijk terug te keren naar het hoofdkwartier waar je wapens kan maken en even snel kan helen door middel van een koud drankje.

ontbrekende afbeelding

Veel Backtracking

In Tokyo Mirage Sessions #FE doe je veel aan backtracken. Niet alleen heb je side-quests en requests om te vervullen, maar ook tijdens de mainstory ga je het hoofdkwartier van Fortuna Entertainment veel zien. In theorie werkt het wapen- en skill systeem leuk, maar in de praktijk werkt dat heel anders. Nog voordat je een portaal hebt gevonden om een stukje te skippen in een kerker heb je alle wapens alweer gemeesterd en moet je eigenlijk terug naar het hoofdkwartier om nieuwe wapens te maken. Anders loop je exp mis of, nog erger, mis je straks net die ene aanval die op het volgende wapen zit dat je nodig hebt.

En dan heb ik het nog niet gehad over de side-stories die er tussendoor springen. Wanneer een personage uit de main cast een hoge Stage Rank heeft, krijg je een side-story voor je kiezen. Gelukkig duren deze quests niet lang en is het resultaat het werkelijk waard. De onderbreking kan toch storend werken, dit komt veelal door de bergen tekst waar je je doorheen moet werken. Door de side-quests te voltooien krijg je een Extra Skill of een Adlib Performance. Een Extra Skill kan je zelf activeren, maar een Adlib Performance kan op de meest random momenten activeren. Deze Adlib Performances krijg je bijvoorbeeld door met Kiria een ijs-aanval te doen. Wanneer bijvoorbeeld de Adlib; The Labyrinth activeert krijgen je tegenstanders een sterkere ijs-aanval om de oren.

ontbrekende afbeelding

Idolen, modellen en artiesten

De side-quests zijn belangrijk voor de groep Mirage Masters, aangezien een betere grip op hun vak leidt tot meer kracht die ze kunnen beheersen tijdens een gevecht. Kiria leert bijvoorbeeld dat een beetje tederheid geen kwaad kan. Dankzij de Performa die Kiria krijgt, schrijft ze het lied The Labyrinth, die later als Adlib-aanval terugkomt. En iedere keer dat je The Labyrinth activeert krijg je weer dat geweldige lied te horen. Hetzelfde is van toepassing op de andere cast leden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik iedere keer Touma's Adlib-aanval skip, maar Kiria's Adlib luister ik graag nog een keer.

De muziek in Tokyo Mirage Sessions is echt een genot voor de oren. De soundtrack is uitstekend en helpt je te focussen op het spel. De anime cutscenes waarin Tsubasa en Kiria hun kunsten laten horen zijn goed geanimeerd en de stijl is prettig om naar te kijken. De muziek is natuurlijk van het genre J-pop, maar dat is soms wel prettig. Dan kan je beter luisteren naar de emoties die vertolkt worden. Overigens krijg je wel Engelse ondertiteling tijdens de cut scenes.

ontbrekende afbeelding

HET EINDOORDEEL VAN Ciska Dockhorn

Tokyo Mirage Sessions #FE is een goede, solide game die uitstekend onderscheid weet je maken tussen grappige momenten en serieuze aangelegenheden. Ik ben zeker geen fan van backtracking, maar dat weegt niet zo zwaar als het feit dat het spel en diens verhaal netjes zijn afgewerkt. Het is leuk om gewoon te gaan zitten en een paar uur te spelen. De eerstvolgende keer dat je dood gaat en je de voortgang verliest, is de pret er weer vanaf, maar dat maakt het spel net dat beetje uitdagender. Hoe versla je je tegenstander zodat je de tegenstander in 'n beurt afmaakt? Voor de echte JRPG-fan is Tokyo Mirage Sessions #FE een must. Voor casual gamers is de game zeker een aanrader als je gewoon een keer een JRPG wil proberen.

  • PLUSPUNTEN
  • Goede muziek
  • Mooie Anime Cutscenes
  • Fire Emblem-personages
  • Toegankelijk vechtsysteem
  • MINPUNTEN
  • Veel backtracking
  • Veel dialogen
Gameliner SCORE
Goed

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?