Review: Tokyo Mirage Sessions #FE Encore Nintendo Switch

Geplaatst: 26 januari 2020 18:00
Aangepast: 27 januari 2020 09:12

Eens in de zoveel tijd bereikt een obscure en daarmee typische Japanse RPG de Westerse markt. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een dergelijke game. Met een heruitgave van een game die eigenlijk al eens - zonder succes - uitkwam op de Wii U, hoopt Atlus meer glorie te behalen met deze uitgave op de Nintendo Switch. Atlus zeg je? Waar ken ik hen van? Nou, als je deze game zou verwarren met die andere populaire RPG van Atlus, namelijk Shin Megami Tensei, is dat niet gek. Of in het Westen kan je het ook vergelijken met Persona. Stiekem is Tokyo Mirage Sessions #FE Encore ook een soort spin-off van die serie. Oh en er spelen personages van Fire Emblem mee. Je zou zeggen andermaal garantie voor succes toch? Dat valt nog maar te bezien in de Westerse markt.

Japanse cultuur in traditioneel RPG jasje

Even een korte samenvatting. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore (wat een naam, zeg) speelt zich af in, je raadt het al, Tokio. Het verhaal draait om de drie hoofdrolspelers die een relatief gewoon leven leiden, waarvan twee niet weten dat ze Mirage Masters zijn. De wereld wordt namelijk aangevallen - hoewel die dreiging niet overtuigt - door slechte Mirages. Dit zijn een soort van slechte geesten met magische krachten die de wereld willen overnemen. Er zijn gelukkig ook goede Mirages die in deze game de vorm krijgen van Fire Emblem-personages. Heuj, crossover zou je denken, maar daar blijft het helaas bij. Zij zijn de metgezellen van de hoofdpersonen en tijdens gevechten nemen zij de vorm aan van wapens. Je dient Tokio dus te verlossen van deze slechte Mirages en de strijd aan te gaan middels epische gevechten, zoals een goede JRPG betaamt. En mensen, dit is wel smullen geblazen als je fan bent van dit soort RPG’s, waarover later meer.

De game oogt ontzettend vrolijk en is over the top. De kleuren en effecten spatten van je scherm af en vooral de voiceovers zijn lekker overdreven. Het aparte is dat er geen localisatie heeft plaatsgevonden, op de schermteksten na. De voiceovers zijn dus in het Japans, waardoor veel kreten als yatta en arigatõ voorbijkomen. Als je dit op het eerste gezicht in de winkel zou zien en horen, denk ik niet dat het de gemiddelde Westerse gamer aanspreekt. Bovendien versterkt dit het feit dat de game vooral gericht is op de Japanse Idol cultuur. Dit gaat om vooral veel blijheid, jeugdigheid, schoonheid en heel veel muziek. Plat gezegd, zijn het eigenlijk marketing-machines die grote groepen consumenten in het echte leven moeten vermaken. Dit is in het echt dus een miljarden-business en dat steekt deze game ook niet onder stoelen of banken, om er hier en daar ook een grap over te maken.

Solide JRPG mechanieken

Afijn, waar het bij RPG's om draait zijn twee zaken: verhaal en gevechten. Binnen JRPGS zijn dit dus meestal turn based gevechten en zo ook in Tokyo Mirage Sessions. Boven in je scherm zie je een balk waarin weergegeven wordt wanneer het jouw beurt is om een actie uit te voeren. Dit is een aanval, escape, skills, tactics, items, guard en change. Het is aan jou om te bepalen welke actie je doet. Je vecht je door de game heen en hoe meer je vecht, hoe meer ervaring je opdoet en zo een sterker personage te creëren. Een bijzondere mechaniek in deze game is dat wanneer je de zwakheden van je vijanden hebt ontdekt, zogenaamde Sessions kunt maken. Dit zijn aaneengesloten aanvallen. Hiervoor dien je de skills van je personages correct te selecteren. Indien een personage niet de juiste skills bezit, lukt dit niet. Het kan dus ontzettend lonen om jouw party gebalanceerd te hebben of juist gericht op die sessions om die ene moeilijke eindbaas te verslaan. Het systeem in deze game werkt goed, reageert vlot en als verbetering ten opzichte van de Wii U versie, is dat je die lange Sessions kan skippen.

Het tweede element dat leuk is, maar jammer genoeg echte diepgang mist (het gaat nogal abrupt), is de toevoeging van de Fire Emblem-personages. Chrom en Caeda (en later nog meer waaronder Cain, Tharja en Virion) doen hun intrede als Mirages en voegen zich toe aan Itsuki en Tsubasa als hun wapens. Deze wapens kun je masteren met Skills, zodat deze sterker worden. Zie het als een soort Job-class systeem. Het systeem heet Carnage-form en je kunt dus meerdere wapens creëren met elk hun eigen techniek. Hiervoor dien je wel in het bezit te zijn van bepaalde items of elementen. Deze verkrijg je door gevechten uit te voeren, zoals je wel verwacht in een JRPG. Het jammere is wel dat gevechten zich nagenoeg uitsluitend in Idola Spheres plaatsvinden. Dit zijn de kerkers. Deze zijn thematisch vormgegeven, maar het ontbreekt verder aan enige inspiratie of detail. Ditzelfde geldt enigszins voor de overwereld. Deze zijn onder andere gevuld met tweedimensionale gekleurde personen. Hoe bedoel je inspiratieloze opvulling? Vijanden zijn weergegeven als geesten in een rood gewaad. Kom je hen tegen, dan laadt het gevecht en zie je de echte vijanden. Een beetje jammer als je het mij vraagt, hoewel de laadtijden van de gevechten erg kort zijn. Dit is trouwens een significante verbetering ten opzichte van de Wii U versie.

Wat is er dan anders aan deze encore?

De game is weliswaar al uitgebracht op de Wii U, maar erg laat in de levenscyclus van deze console. Hierdoor kreeg de game weinig tot geen aandacht meer. De game was over het algemeen namelijk prima te noemen. Goede graphics, bovengemiddeld goede soundtrack (hoewel smaken verschillen uiteraard, want eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het niet mijn ding is) en zeer solide gameplay. Dit alles is overeind blijven staan in de Switch-versie met nog wat extra’s. Bijna alle DLC zit erin (behalve de bikini-uitbreiding) met daarbij nog een extra (EX) missie wat meer achtergrond biedt van de personages. Zoals ik al zei, zijn laadtijden enorm verbeterd en vooral voor onderweg erg prettig. Je kunt deze game namelijk, mede dankzij het op elk moment te kunnen saven, prima onderweg spelen zoals in de trein of auto. Het is dan ook een vrij compleet pakket dat je in ongeveer vijftig uur kunt uitspelen. Veteranen van Tokyo Mirage Sessions #FE Encore doen het misschien in de helft, maar die hoeven eigenlijk deze game niet nog een keer te kopen.

Het is grappig dat de game de ondertitel Encore heeft, want dit betekent toegift in het Nederlands. Er zit alleen niet echt veel toegift in de game; er is dus eigenlijk in de basis niets anders. Je krijgt gewoon een prima ogende game, met solide gameplay dat ook een paar jaar later na de originele release nog steeds staat. Maar, er zijn concurrenten op de markt op de Switch die eigenlijk beter zijn. Mijn favoriet (hoewel nog meer Xenoblade Chronicles en Child of Light (laat staan de heruitgaven van Final Fantasy) Maar als jij een sterke JRPG wilt spelen en al die anderen al hebt gehad, is dit echt een goede aanvulling op je verzameling.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

De game had oorspronkelijk ooit als werktitel Shin Migami Tensei cross Fire Emblem. Hoe onprettig verrast werd je dan toen je het daadwerkelijke product te zien kreeg. Maar dat zou te kort door de bocht zijn. Anno 2020 is Tokyo Mirage Sessions #FE Encore nog steeds sterk, vermakelijk en solide en wat mij betreft goed dat Nintendo de keuze heeft gemaakt om de game nogmaals uit te brengen. De crossover is eigenlijk best leuk, maar met name voor de fans. Leken zullen er niet meer of minder warm van worden. Die krijgen gewoon een gelikte RPG, hoewel grotendeels bekende kost is. Grafisch is de game strak en kleurrijk. Helaas oogt veel statisch en hoewel je zintuigen dus worden geprikkeld, wordt onderzoeken niet echt beloond. Tokyo Mirage Sessions #FE Encore is een bovengemiddeld goede en vermakelijke game, die door het gros van de Westerse gamers toch links gelaten wordt. Toch wel zonde.

    Prima
  • Solide gameplay
  • Prima soundtrack
  • Uniek thema
  • Kleurrijk
  • Niet een echte Encore
  • Typisch Japans
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Tokyo Mirage Sessions #FE Encore

Series

-

Uitgever

Nintendo

Reviewscore

Platforms

Nintendo Switch

Releasedatum

17 januari 2020

Ontwikkelaar

Atlus

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord