Review: Toki Tori 2 Nintendo Wii U

Geplaatst: 5 april 2013 19:00

Eind januari van dit jaar had ik een Nintendo Wii U gekocht speciaal voor Rayman Legends. Helaas werd deze game op het laatste moment uitgesteld. Er was echter nog een game waar ik naar uitkeek voor de Wii U, en dat was Toki Tori 2, een game van de Nederlandse ontwikkelaar Two Tribes. Ook deze game is een aantal keer uitgesteld, maar is nu eindelijk te downloaden uit de Nintendo eShop. Was deze game het wachten waard?

Anders

Toki Tori 2 is heel erg anders dan zijn voorganger op de Wii. Het is nog steeds een puzzelgame, maar het is ook een beetje een avonturengame. Je krijgt namelijk geen levels voorgeschoteld die je moet uitspelen, maar je wordt gewoon in een gebied gegooid. Je mag zelf weten welke kant je op gaat en er is geen vaste volgorde die je moet doorlopen. Je hebt dus echt de volledige vrijheid om te gaan en staan waar je maar wilt. Daarnaast ziet de game er ook veel mooier uit dan zijn voorganger, maar dat is logisch, aangezien het hier om een nieuwere generatie console gaat. Het kleurgebruik van de game is erg goed en de omgevingen zien er gedetailleerd uit. Het is ook mogelijk om de game volledig op je GamePad te spelen, wat ik altijd een fijne toevoeging vind.

Zoek het maar uit!

Bij het opstarten van de game kan je al direct aan de slag met Toki Tori. Er is geen menu aanwezig en ook geen inleiding, de game begint gewoon. Je moet er zelf achter komen wat er aan de hand is. Zelfs de handleiding vertelt je dit niet, alleen dat er een duister gevaar schuilt onder het bos waar de game zich afspeelt. Verder zal je helemaal niks te horen krijgen. Er is werkelijk geen 'n dialoog, hint, uitleg of wat dan ook te vinden. Alles zal je zelf moeten uitzoeken. Waarvoor zijn de gouden stukjes die je kunt verzamelen? Moet je deze eigenlijk wel verzamelen? Je komt vanzelf wel achter de antwoorden op deze vragen.

Kuiken zonder krachten

Het kuiken dat je bestuurd heeft eigenlijk totaal geen krachten. Je kunt hem alleen maar laten fluiten en stampen. Toch zijn er heel veel manieren om hiermee puzzels op te lossen. Ook hierbij wordt er helemaal niks aan je verteld en mag je alles zelf uitvogelen. Zo kan je bijvoorbeeld door te fluiten de beesten naar je toe lokken, terwijl je ze verjaagt als je gaat stampen. Je kunt ook speciale liedjes gaan fluiten waarmee je bijvoorbeeld je GamePad in een fototoestel verandert om zo foto's van de verschillende beesten en voorwerpen te maken. Dit zijn maar een paar voorbeelden van wat je met het fluiten en stampen kunt doen, maar hiermee kun je echt heel veel verschillende puzzels oplossen. In elk gebied kom je nieuwe manieren tegen om het fluiten en stampen te gebruiken, waardoor de game verfrissend blijft. Echter zijn sommige puzzels wel heel erg moeilijk. Soms zat ik wel meer dan een half uur vast op een plek, omdat ik niet begreep hoe ik verder moest. Er zullen vast mensen zijn die van deze uitdaging houden, maar ik had graag een hint willen hebben zodat ik verder kan met spelen. Gelukkig kan je hiervoor nog hulp inschakelen van andere mensen via Miiverse.

Eigen levels bouwen

Later zal Toki Tori 2 middels een update een leveleditor krijgen. In november van vorig jaar heb ik tijdens het Wii U Première-evenement hier even mee mogen spelen. Het is heel erg makkelijk om je eigen level te maken. Op je GamePad kan je met behulp van het touchscreen de verschillende voorwerpen plaatsen. Je uiteindelijke level zie je dan rechtstreeks op tv. Ik vind het heel erg slim om op deze manier gebruik te maken van de GamePad. Het is dan ook jammer dat dit op dit moment nog niet mogelijk is. Je zelfgemaakte levels zou je als het goed is ook moeten kunnen delen met anderen. Dat mag ik wel hopen, want je eigen puzzel oplossen noem ik nou niet echt interessant. Hoe dit precies moet gaan gebeuren is nog niet duidelijk, maar misschien gaat dit via Miiverse. Er staat dus nog een hoop interessants te wachten voor Toki Tori 2 in de toekomst.

Het eindoordeel van Justin Meijer

Toki Tori 2 is echt een prima puzzelgame voor de Wii U. Grafisch ziet alles er erg goed uit en is het een genot voor het oog. De game biedt je veel vrijheid, want je mag overal naartoe gaan. Er is dus geen vaste volgorde. Ook is het stampen en fluiten om puzzels op te lossen erg leuk bedacht en kan je op veel verschillende manieren gebruiken. Wel vind ik sommige puzzels een beetje te onduidelijk en had ik daar graag een hint willen krijgen. Er zullen vast mensen zijn die er blij mee zijn dat je echt alles zelf moet uitzoeken, maar voor mij had het wel iets minder gemogen. Ik vind het ook jammer dat je op dit moment nog niet je eigen levels kunt bouwen, dus ik hoop dat dat snel mogelijk zal gaan zijn. Als je dan ook nog eens je levels kan delen, dan wordt Toki Tori 2 een game die je oneindig lang kunt gaan spelen!

• Schitterende graphics
  • Spelen op je GamePad
  • Veel vrijheid