Review: Titanfall: Expedition Pc

Titanfall verscheen in maart en werd veelal gezien als een goede game. De multiplayer-FPS-mix van soldaat en mech met een Mirror's Edge-sausje sloeg goed aan. Met vijftien maps was de game goed bedeeld, maar bleek uiteindelijk toch dat de game iets miste: meer gamemodes. Nu is de eerste uitbreiding aangekomen in de vorm van de Titanfall: Expedition-DLC.

Titanfall: Expedition

In deze eerste DLC voor Titanfall, ontwikkeld door Respawn Entertainment en uitgegeven door Electronic Arts, komen de nodige uitbreidingen voor deze game, welke net twee maandjes uit is. Deze DLC bestaat uit een drietal maps en " oh, dat was het alweer. Nou ja, dan maar eens kijken waar ik mijn mechprints op het terrein mag plempen!

Swampland

Deze map bestaat, zoals de naam al suggereert, uit een moerasgebied. De map is doorweven met waterwegen, torenhoge bomen, ruïnes en gebouwen, allen gehuld in lichte mist, waardoor deze een bijna als Star Wars aandoende sfeer krijgt. Gelukkig hoeven we ons geen zorgen te maken voor (of te verheugen op) Ewoks, dus kunnen we ons verder richten op de map zelf. De map zelf is goed gebalanceerd, waarbij voor zowel titan als piloot genoeg te doen is. De piloten kunnen lekker ruziën in de ruïnes en gebouwen, maar ook in de bomen, alwaar op veel plaatsen hoge snipernestjes zitten. De ruimtes tussen de bomen zorgen voor tactisch spel voor je titan, waarbij je goed op moet letten om niet tijdens je manoeuvres tegen een boom te knallen. Een leuke, uitdagende map!

Wargames

Deze map doet iets raars. Je speelt namelijk dat je in een simulator stapt en een battlesim uitvoert. Een game spelen in een game dus. Dit biedt interessante mogelijkheden om bepaalde conventies overboord te zetten en de map een kunstmatig gevoel te geven op sommige plaatsen, waardoor de game-illusie erg geloofwaardig wordt. Deze map biedt veel gelegenheid voor wallrunning en rondstuiteren op je jetpack, terwijl je in je titan door straatjes moet knokken, met als verrassing een grote diepe put in het midden. Daarin springen is geen goed idee. Het concept van deze map is relatief origineel, zeker als je op metaniveau ernaar kijkt. Gamen in een game!

Runoff

Runoff draait om een afvoerkanaal in een industriële setting. Een kleine, simpele map, met een kanaal door het midden en roestige gebouwen eromheen. De map is overduidelijk ontworpen om piloten lol te laten hebben op, in en tussen de gebouwen en de titans op de grond en in het kanaal. Echter is het door de grootte van de map niet echt uitdagend om in een titan te stappen, daar je vooral bezig bent met strafen en piloten afschudden. Deze map is leuk om de titan op auto te zetten en zelf gewoon als piloot rond te blijven stuiteren. Maar een echt goede map is het niet.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Titanfall: Expedition is een DLC-pack die sterk doet denken aan de Call of Duty-DLC's zoals we die kennen. Gezien de afkomst van een groot deel van Respawn Entertainment lijkt dit niet raar, maar ik vond de toegevoegde waarde niet erg groot. De maps zijn leuk, en brengen het totale aantal maps naar achttien. Toch jammer dat ze er niet een extra gamemode bij hebben kunnen stoppen. Zeker als je gaat kijken dat je tien euro betaalt voor drie maps. Extra titanmodellen, wapens of een speciale gamemode zouden deze DLC meer waar voor je geld geven. Nu vind ik hem verhoudingsgewijs te duur. Maar als je de vijftien originele maps zat bent, is deze DLC een leuke aanvulling. Als je tevreden bent met slechts drie maps.

• Nieuwe maps
  • Leuke tactieken
  • Hier en daar origineel