Review: Titanfall 2 PlayStation 4

Geplaatst: 1 november 2016 14:00
Aangepast: 17 maart 2024 19:58

Het is moeilijk te bevatten, maar slechts twee jaar geleden zag het eerste deel van Titanfall het levenslicht. Titanfall is een game die ik destijds helemaal kapot heb gespeeld en waar ik nu met groot genoegen aan terug denk. Het is dan ook niet vreemd dat ik met smart zat te wachten op het tweede deel. Meer titans, meer multiplayer en zelfs een heuse singleplayer! Wat wil een Titanfall-fan nog meer? Na tientallen uren in de futuristische shooter ben ik eruit. Titanfall 2 is een titaan van een game!

E'n met de machine

Laten we deze review aftrappen met de grootste vernieuwing; de singleplayer. Het ontbreken van een campagne-modus is het grootste gebrek van het eerste deel. Ja, er zat een vorm van verhaal in het eerste deel in de multiplayer, maar een echt solo-avontuur niet. Nu maakt ontwikkelaar Respawn dat meer dan goed. De singleplayer van Titanfall 2 is namelijk verrassend goed. Het bevat alles wat je wenst van een singleplayer-avontuur. Er is meer dan genoeg actie, verhaal en er zijn zelfs momentjes die echt ingenieus zijn. Wellicht is de solomodus aan de ietwat korte kant, maar tegenwoordig is dat te verwachten van de meeste shooters. Met ruim negen uur aan gameplay voldoet Titanfall 2's singleplayer tenminste aan de hedendaagse standaard.

In de singleplayer kruip je in de huid van rifleman, Jack Cooper. Cooper is een pilot in opleiding, maar het duurt niet lang voordat Cooper praktisch gedwongen wordt om zijn opleiding vroegtijdig te voltooien. Al snel krijg je controle over de karakteristieke Titan, BT. BT is eigenlijk heel saai, maar groeit spoedig in zijn rol van charismatische sidekick. Samen met de gigantische mech ga je de strijd aan tegen de IMC. Deze groepering probeert de Militia op de knieën te krijgen en beschikt nu over een gigantisch wapen dat werelden kan decimeren. E'n en 'n is twee en voordat je het weet ben jij degene die volle bak de strijd aangaat met deze slechteriken. De campagne bevat bijzonder veel variatie en weet veel indrukwekkende omgevingen op het beeldscherm te toveren. Daarbij helpen de wisselende mechanics ook een aardig handje. Zo krijg je op een bepaald moment controle over de tijd en zijn hier interessante 'puzzeltjes' mee op te lossen. Toch wordt het verhaal op momenten ietwat eentonig. Het is meer een hele lange tutorial die je alle mechanics en vormen van titans introduceert. Niet bepaald erg, maar het verhaal alleen is niet waar je Titanfall 2 voor moet aanschaffen. De personages bezitten dan wel weer over veel karakter en dat is wat de campagne voornamelijk maakt tot wat het is. Daarbij is de campagne meer een leuk extraatje. We halen Titanfall 2 namelijk allemaal om 'n reden in huis; de multiplayer.

Held op het veld, of staart tussen de benen?

De multiplayer is voorzien van een flink aantal modi en is sinds het vorige deel eigenlijk weinig veranderd. Iedere speler start met zijn eigen uitrusting in 'n van de twee teams. Gaandeweg werken de pilots (de voetsoldaten) met iedere kill naar een titanfall toe. Wanneer de meter honderd procent bereikt, kan de speler een titan oproepen. Deze titan wordt vervolgens spectaculair in het slagveld gedropt en kan worden bestuurd door de speler. De speler kan er echter ook voor kiezen om de titan op automode te zetten waardoor de mech je volgt en backup geeft. Het uiteindelijke doel varieert van modus tot modus. Zo werk je in 'n modus naar een bepaald geldbedrag toe en moet je in een andere modus punten op de map veroveren en vervolgens zien vast te houden. Het einde verloopt echter altijd hetzelfde. De winnaars moeten de verliezers uitroeien voordat deze het evacuatieschip bereiken. Dit schip zweeft eventjes in het slagveld en warped met lichtsnelheid de ruimte in.

Zoals gezegd is er vrij weinig veranderd qua modi. De meest populaire modus is nog altijd Attrition, waarbij pilots punten verzamelen door zowel elkaar als bots (die voornamelijk als kanonnenvoer dienen) te doden. Een andere leuke modus is Amped Hardpoint. In deze modus verover je een hardpoint en amp je deze voor extra punten (zeg maar de domination van Titanfall). Een nieuwe modus komt in de vorm van Bounty Hunt. Deze modus heeft mij aangenaam weten te verassen en zorgt voor aardig wat spanning. Gaandeweg de match worden er bepaalde doelen gesteld. Voor iedere kill verdien je geld en een speciale opdracht levert dikke duiten op. Easy enough, maar er schuilt een addertje onder het gras. Wanneer jij gekilled wordt, halveert de hoeveelheid cash die je bij je draagt. Het is dus van belang om je cash te uploaden op 'n van de punten die tussen de rondes beschikbaar zijn. Verder zijn bekende modi zoals Capture the Flag en Free For All ook weer terug. De vreemde eend in de bijt komt in de vorm van Coliseum. Deze bitesized potjes zetten jou tegenover een andere speler in een koepel zonder enige cover. Wat volgt is een intense shootout die bijzonder snel verloopt. Een echte skillgame dus!

Verandering van spijs doet eten

Een echte online shooter kan niet zonder een shitload aan upgrades. Terwijl je in de multiplayer alles neerknalt wat los en vast zit, unlock je 'merits'. Deze merits vormen de basis van het levelsysteem. Voor ieder volgend level dien je een x aantal merits te behalen. Deze verkrijg je door potjes te voltooien of een wapen bijzonder vaak te gebruiken. Terwijl je levelt, levelen je wapens mee. Met ieder level ontgrendel je nieuwe camouflage of opzetstukken voor je wapen, zoals een vizier of extra magazijnen. In eerste instantie is er vrij veel vergrendeld en merk je dat je je favoriete wapens pas op een hoog niveau kunt ontgrendelen. Het is echter niet nodig om daadwerkelijk zo lang te wachten. Gaandeweg verzamel je namelijk ook punten die je kunt besteden in de winkel. Met deze punten speel je spullen vrij die je eigenlijk pas op een veel later level gratis krijgt. Erg handig als je niet wil wachten tot level veertig voor dat ene wapen.

Het draait echter in Titanfall natuurlijk allemaal om die moddervette titans. Ditmaal zitten er maar liefst zes verschillende titans in met elk hun eigen voor- en nadelen. Net zoals de wapens, zijn ook de titans met verschillende eigenschappen uit te rusten. Dit keer is het echter niet mogelijk om de titans uit te rusten met verschillende wapens. Iedere klasse is gebonden aan 'n specifiek wapen en dat maakt de balans direct een stuk beter. Zo is Legion bijvoorbeeld uitgerust met een gigantische minigun en kan deze met de juiste instellingen een echte tank zijn. Kleinere titans zijn daarentegen veel wendbaarder en weten met snelle wapens effectief schade toe te brengen. Nu lijken die titans een helse klus om neer te halen voor een pilot, maar ook daar zijn wapens voor. Met de nieuwe grappling hook lanceer je je zo bovenop de gigant en rodeo je de titan de afgrond in. Daarbij is het niet noodzakelijk om oog in oog te staan met de titans. Je kunt namelijk ook een van de vele anti-titan wapens gebruiken die je als secundary mee kunt nemen. De inzittende pilot krijgt, afhankelijk van de titans eigenschappen, een mogelijkheid om te ejecten en bijvoorbeeld een nuke af te laten gaan. Hier ligt eigenlijk het enige echte minpunt. Hoewel de explosies er zeer vet uitzien, ontnemen deze vaak het zicht. Met veel titans in beeld wordt het al snel een warboel en ben je de draad af en toe compleet kwijt. Het kan dus soms een beetje overkill zijn, maar dat neemt zeker niet het speelplezier weg.

Titanfall 2 is echt heel erg goed. Met zijn snelle gameplay en intense multiplayer potjes ben je urenlang zoet. Daarbij speelt de gloednieuwe singleplayer heerlijk weg. Het eerste deel was een fantastische sleeperhit en dit tweede deel voegt daar alleen maar goede dingen aan toe. Titanfall 2 is intens en houd je continu op het puntje van je stoel, vooral als je plotseling oog in oog staat met een van de ontzagwekkende titans. Het kan zijn dat het af en toe ietsje teveel van het goede is, maar over het algemeen is Titanfall 2 echt een heerlijke shooter. Is Battlefield 1 niet helemaal jouw stijl, maar ben je wel op zoek naar een brute shooter? Dan raad ik je zeker aan om Titanfall 2 in huis te halen. Hoewel de titel wellicht minder bekend is onder het grote publiek, doet deze shooter absoluut niet onder voor zijn concurrentie!

• Speelt heerlijk weg
  • Goede singleplayer
  • Goede balans