Review: Tiny Metal: Full Metal Rumble Nintendo Switch

Geplaatst: 13 juli 2019 14:00
Aangepast: 13 juli 2019 22:03

Mensen die de tijd nemen om onze ieniemienie biografieën te lezen, weten dat ik een Nintendo-kid in hart en nieren ben. Het is dan ook geen verrassing dat ik Advance Wars heb gespeeld. De serie is een stille dood gestorven, ondanks dat er genoeg mensen (nog steeds) hopen op een vervolg in deze serie. Het is nog even wachten op Nintendo’s eigen klassieker, maar Tiny Wars: Full Metal Rumble vult dit gat meer dan prima op. Dit tweede deel is een direct vervolg op Tiny Rumble, eerder uitgegeven op PlayStation 4, pc en ook de Nintendo Switch. Het volgt nog steeds dezelfde (in mijn optiek fantastische) formule en de game zit werkelijk tot de nok toe vol met inhoud. Zowel de singleplayer als multiplayer fanaat krijgt genoeg voor zijn kiezen. Maar is de game ook enigszins te pruimen? Of blijkt het een slap aftreksel van zijn voorganger? Ik kan je alvast verklappen dat ontwikkelaar Area 35 niet alleen de slag, maar wederom de oorlog heeft gewonnen.

Gebalanceerde Turn Based Strategy Walhalla

Tiny Metal: Full Metal Rumble is een Turn Based Strategy. Mensen die bekend zijn met andere games zoals X-Com of Final Fantasy: Tactics weten precies wat ze kunnen verwachten en in dat opzicht is het een kopie van zijn voorganger. Op het strijdveld dat ingedeeld is in vakjes, krijg jij per beurt de gelegenheid om je leger te verplaatsen en in het gareel te brengen. Elke unit, bestaande uit infanterie, tanks, helicopters en zelfs de zogenaamde Hero’s, heeft zijn eigen voorwaarden wat ze op het slagveld mogen en kunnen doen. Infanterie is sterk tegen mensen en heeft een prima allround sterkte. Echter, tegen een Scout zijn ze erg zwak en leggen ze zo het loodje. Verder zijn Metals (tanks) prima werkpaarden om de strijd te winnen, echter veranderen ze in een hoopje schrootijzer tegen een helikopter. Daarbij komt dat je per unit moet nadenken over hoe je ze neerzet, want iedere zet is van invloed op de volgende ronde. Omdat je om de beurt je zetten doet, dien je vooraf keuze te maken wat je wilt bereiken. Ga je voor de Communications Tower om snel een Hero op het veld te krijgen, of wil je de vijandelijke Headquarters veroveren, wat gemiddeld drie beurten kost (tenzij je een kopje kleiner wordt gemaakt). De overwinning bereik je door of alle vijandelijke Units te verslaan of de Headquarters van je tegenstander te veroveren; zo simpel kan het zijn.

Het is dit simpele gegeven waar de game op is gebaseerd en jongens wat is dit een fijne game. Fans van dit genre betreden letterlijk het Walhalla als we in het thema van strijd en oorlog blijven. De gameplay zit namelijk prima in elkaar. Elke unit heeft een uitstekende balans en er is weinig sprake van overpowered units. Je aanvallen goed plannen, je manschappen op de juiste plekken plaatsen - of juist houden - maken dat je zelf volledige controle hebt over de game. Ik betrapte mij erop dat sommige missies je prima 45 minuten zoet kunnen houden. En gedurende het spel, kom je achter de fijne kneepjes. Een Scout met een Metal werkt briljant en veegt altijd in één keer een groepje Riflemen of Lancers weg. Om je hierbij te helpen, geeft de game bij het aanmaken van deze units dit in prima overzichten weer. Zodoende kun jij goede keuzes maken in het heetst van de strijd. Elke missie in het verhaal, gaat gepaard met een instructie over de werkwijze van nieuwe units. Dus nieuwkomers op het strijdveld hoeven zich geen zorgen te maken en ervaren maarschalken in spé onder ons kunnen op de ‘Skip’ knop drukken. Ook voor Tiny Metal: Full Metal Rumble geldt: eenvoudig op te pikken, maar bijzonder lastig om te meesteren. Op Normal kreeg ik prima weerstand, maar nergens had ik het gevoel de game op Easy te moeten zetten. Hard, was voor mij bijna altijd net wel even te moeilijk.

Oorlog in een bomvol cartoony jasje

De game wordt in een koddig jasje verpakt. De personages zijn allemaal 2D stripachtig vormgegeven, binnen een 3D cartoony omgeving. Dit maakt dat de game wel erg lijkt op Advanced Wars, maar dat is geen probleem als je het mij vraagt. Het aloude gezegde ‘beter goed gestolen dan slecht bedacht’ is hier prima op zijn plaats. Wat dat betreft, komt het de game ook ten goede. De Switch heeft prima hardware, maar is niet het krachtigste dat er is. Daarom kan een game, met name voor onderweg, niet al te veeleisend zijn. Tiny Metal: Full Metal Rumble weet daar een perfecte draai aan te geven. Het ziet er echt wel prima uit, weliswaar met hier en daar een framedrop in de overwereld, maar daar is alles mee gezegd. Het enige minpuntje vind ik dat de game in de eerste instantie lang doet over het laden. Eenmaal opgestart loopt de game prima. Aan de andere kant is dertig fps voor een game als dit absoluut perfect. Verder is het geluid prima te pruimen en voorzien van een goede soundtrack. De strijdliederen zijn sfeervol en geen moment heb ik niet passende muziek gehoord. De dialogen in de cutscenes zijn wel matig. Mijn vermoeden is dat de vertaling van het Japans naar Engels niet optimaal is, maar vaak is in dit soort gevallen de voice-over van matig niveau. Wat wel briljant is, zijn de opmerkingen van de units in de game zelf. Oh, en de Japans-Engelse uitspraak van ‘Taahnie Metallu’ aan het begin van de game. Briljant.

Buiten de grafische presentatie om, zit de game nog eens bomvol met content. Maar ook echt bomvol en om eerlijk te zijn, ben ik in tijden niet zo blij geweest dat er zo’n uitgebreide game is uitgekomen voor het luttele bedrag van veertien euro (!). Sterker nog, tijdens het schrijven van de review is de game zowel op Steam als Nintendo in de aanbieding. In mijn optiek volledig overbodig, dus des te meer reden om de game aan te schaffen (shit, verraad ik nu al de conclusie). Ok, naast een singleplayer campagne met meer dan dertig missies, tref je de skirmish modus aan. Oftewel relaxed potje oorlog op starten op één van de 65 (!!) maps. Elk met eigen challenges, tegen een makkelijke, normale of moeilijke cpu. Vervolgens heb je nog de online multiplayer. Dit biedt eigenlijk oneindig veel opties, omdat je tegen menselijke tegenstanders speelt. Omdat het turn based is, is de verbinding totaal niet van invloed op het verloop van het spel. Briljant als je het mij vraagt. Tot slot is er ook nog de Unlocks optie, waar je de Hero Hangar hebt waar je 3D modellen kan vinden van de personages en eenheden in het spel, de Jukebox waar je je favoriete deuntjes kunt luisteren en de Metalpedia, wat oprecht een goede tip van mijn kant is om in te duiken. Leer je eenheden kennen in deze Tiny Metal Wikipedia.

Must Have voor je Switch collectie

Advance Wars heb ik al benoemd, maar ik durf te stellen dat deze game perfect zijn mannetje staat en zeker Nintendo’s klassieker evenaart. Het vervolg op Tiny Metal is zelfs goedkoper dan het eerste deel. Hoe bizar dit ook klinkt. Uiteraard, het genre moet je liggen. Alleen indien je net als ik gamen tof vindt en meerdere genres waardeert, is dit een game waar je echt geen miskoop mee doet. Liefhebbers van dit genre moeten deze game zelfs in hun collectie opnemen. Er is überhaupt nog maar weinig vergelijkbaars op de Switch verkrijgbaar, dus dit is een verademing in dat opzicht (ook voor Steam!). De game biedt echt talloze uren aan gameplay en ik vind het oprecht bijzonder een game als dit vandaag de dag te mogen reviewen.

Het eindoordeel van Timo de Hoop

Dit is een game waarvan ik durf te stellen dat het Nintendo evenaart. Area 35 biedt je die kwaliteit, die je normaliter alleen van Nintendo kan verwachten. Het zit propvol content en je gaat hier tientallen uren, zo niet ruim honderd uren aan spenderen. Qua presentatie en grafische prestaties is er weinig op af te dingen. Het is een specifiek genre dat mogelijk niet al te veel echte liefhebbers heeft. Gamers die echter veel genres leuk vinden, moeten deze game echt kopen. Liefhebbers van dit genre hebben een must have voor hun Switch.

• Tot de nok toe vol
  • Prijs
  • Gameplay