Review: THIEF PlayStation 4

Zoals ik al eerder had gemeld in mijn preview van THIEF, heb ik nog nooit een THIEF-game gespeeld. Wellicht een voordeel, zo kan ik de game gewoon beoordelen zoals die nu is. Anders was ik misschien verdwaald in een eindeloze reeks van vergelijkingen met de eerder verschenen THIEF-games. Ik ben wel een paar keer nieuwsgierig geweest naar de THIEF-games op de pc, maar ik ben nu eenmaal geen liefhebber van gamen op een pc. Gelukkig komt de nieuwe THIEF-game nu ook naar de consoles, waardoor er prompt een kans ontstaat om deze te spelen. Zou THIEF mijn hart kunnen stelen als nieuwkomer in de franchise?

THIEFuszooi

In het kort draait het verhaal om hoofdpersonage Garrett. In de proloog neem je samen met Erin een klus aan om een waardevol bezit te jatten van een Baron. Het gaat echter al heel snel mis en voor je het weet is alles 'n grote 'THIEFuszooi'. Erin lijkt in het niets opgelost tijdens een mysterieus ritueel en in de gehele stad heerst er een ziekte, genaamd 'The Gloom'. Aan Garrett de taak om Erin op te sporen en de stad te redden.

In THIEF draait alles om stealth en het jatten van blinkende juwelen en andere waardevolle dingen. Aangezien Garrett vooral een dief is en geen vechter, is het niet raadzaam om de strijd aan te gaan met de diverse wachters. Gelukkig kun je handig gebruik maken van diverse technieken. Afhankelijk van de moeilijkheidsgraad en de opties die je aan of uit hebt gezet, kun je gebruik maken van allerlei handige hulpmiddelen. Zo kun je gebruik maken van focus, waarmee klimroutes, items en verborgen knoppen zichtbaar worden. Met een simpele druk op een knop van je controller, kun je jezelf heel snel richting een andere schaduw verplaatsen. Zo kun je bijvoorbeeld snel door een verlichte hoek heen zoeven, om jezelf niet te lang bloot te stellen aan het licht. Ook het klimmen gaat zeer vloeiend met tevens een simpele druk op de knop. Met de vele dingen die je gaandeweg kunt stelen kun je goud verdienen. Dit goud kun je gebruiken om munitie aan te schaffen en diverse tools. Zo kun je vuurpijlen, gewone pijlen, waterpijlen (voor het doven van vuur) en nog veel meer soorten pijlen aanschaffen. Alle gadgets voelen tof aan en vaak voel je jezelf een echte meesterdief. De verschillende locaties zijn stuk voor stuk sfeervol en zorgen voor voldoende variatie. Zo verandert THIEF, zonder gelijk te veel te verklappen, haast in een heuse thriller/horror-game tijdens een bepaalde missie.

Als je dan echt gezien wordt is het vaak rennen geblazen. De AI valt op zulke momenten wel wat tegen. De ene keer zijn de wachters jou zo weer kwijt als je even in een donker hoekje gaat zitten en een andere keer ren je een kolere-eind weg en weten ze jou wel makkelijk te vinden. THIEF is geen makkelijke game, op de normale moeilijkheidsgraad is het soms best zweten. Op het makkelijkste niveau kun je jezelf vaak wel redden door de meeste wachters af te slachten, maar dan gaat wel een groot deel van het idee verloren. Wel is het vermakelijk om af en toe ook eens op deze manier te spelen. Wat het spel ook lastig maakt is de tegenvallende vrijheid. Ook het leveldesign is soms chaotisch. Zo ben je soms een flinke tijd aan het zoeken waar je in godsnaam heen moet. Aan de hand van de vele previews en video's zou je denken dat de touwpijlen uitkomst bieden. Echter is de praktijk helaas anders. Zo kun je in sommige gebieden overal ineens boven komen, door een touw ergens aan te schieten met je speciale pijl. Om vervolgens weer een lange tijd geen punten tegen te komen waar dit kan. Zo zat ik soms met een voorraad touwpijlen terwijl ik er niks aan had, of zat ik juist zonder op momenten dat ik ze nodig had. Het stelen van items is best leuk, maar soms ook irritant. In mijn gehele playthrough heb ik zeker honderden lades, kasten en ramen geopend. Aangezien ramen direct achter je dichtvallen kun je deze weer opnieuw open wrikken als je naar buiten wilt. Daarnaast zijn ook veel lades en kasten leeg, waardoor je weer het gevoel hebt je tijd te verdoen. Af en toe komt er een puzzel voorbij en sommige zitten best vernuft in elkaar. Daarnaast was het best tof om verborgen kluizen te ontdekken achter een schilderij of om complete schilderijen uit hun lijst te snijden en mee te nemen.

Het ongelukkige lot van de Vierlingbroers

Visueel gezien stelt THIEF zeker niet teleur op sommige vlakken, vooral licht- en rookeffecten zijn prachtig weergegeven. Wel moet ik eerlijk zeggen dat ik nu ook weer niet omver werd geblazen door de graphics. Alles ziet er in orde uit, maar bepaalde details vond ik toch iets minder. Zo kwam ik op een gegeven moment een kleine waterval tegen, dit zag er eerder uit als een grijze pixelmassa. Dit heb ik op de PlayStation 3 wel eens beter gezien. Ook viel mij op dat bepaalde details toch wel erg vaak voorkwamen. Ik begrijp best dat je als ontwikkelaar hierin keuzes moet maken, maar na veertig keer dezelfde stoel met dezelfde print gezien te hebben, haalt het toch wel iets van de beleving af. Ook kwam ik vier keer hetzelfde lijk aan een haak tegen in een lijkenhuis, precies hetzelfde mannelijke uiterlijk en in dezelfde ruimte. Arme vrouw, ben je de trotse moeder van een vierling, leggen ze allemaal het loodje. Al met al voelde het wat gemakzuchtig aan, ook al was het geen groot issue. Daarnaast viel mij ook af en toe op dat de lip-synch van de personages niet geheel gelijk liep met het geluid. Ook niet een heel groot issue, maar ik heb het vaak genoeg beter gezien in andere games.

Op het gebied van geluid scoort THIEF prima. De spannende en soms onheilspellende muziek heeft zeker een meerwaarde. Op sommige momenten sprong de muziek er bovenuit en klonk het erg tof en tegelijkertijd sloot het mooi aan op de huidige situatie. De voice-acting en geluidseffecten zijn redelijk. Het viel mij een aantal keer op dat wachters een keer of drie, vier achter elkaar dezelfde zin riepen. Alsof er een plaat bleef hangen. Ook kwam het soms voor dat een volledige conversatie moeilijk verstaanbaar was, omdat er verderop andere personages zaten te ouwehoeren. Het gesprek op de achtergrond kwam dan veel te hard door, waardoor je het gesprek recht voor je amper kon volgen. Toch wel een beetje slordig, ook al was het niet cruciaal voor het verhaal of de beleving.

Een echte multiplayer heeft THIEF niet. Wel heb je de challenge mode. Hierin kun je kiezen uit diverse challenges, zoals in zo weinig mogelijk tijd zoveel mogelijk items jatten. Word je geraakt of gezien? Dan gaat dit van je score af. Door het pakken van items krijg je extra tijd en hoe langer je het volhoudt, hoe hoger de score. Je kan dan jouw scores vergelijken op een leaderboard, voor de echte liefhebbers van het betere 'spierballen tonen aan elkaar'-festijn.

Het eindoordeel van Simon Kayzel

Is de slotconclusie dat THIEF een dief is van je portemonnee? Persoonlijk zou ik zeggen van niet, want ik heb mij ondanks de tegenvallende vrijheid en graphics toch prima vermaakt. De vele afwisselende locaties die je aandoet zorgen voor de nodige afwisseling. De echte THIEF-fan zal wellicht nog meer teleurgesteld zijn. Je kan de moeilijkheidsgraad wel aanpassen, maar als je niet zomaar overal op kan klauteren, dan is de boel omzeilen nog best lastig. Ook is de vraag of je zonder focus bijvoorbeeld jezelf niet nog meer een breuk zoekt naar de juiste weg, door het soms onduidelijke leveldesign. Het verhaal vond ik wel lekker mysterieus, niet baanbrekend maar wel prima. THIEF is uit te spelen in ongeveer tien uurtjes. Dan kun je nog aan de slag met de vele zijmissies en de challenge mode. Hou je van stealth-games en schrik je niet van de minpunten, dan kun je jezelf vast vermaken met THIEF.

• Coole gadgets en wapens
  • Interessant verhaal
  • Soepele besturing