Review: Theatrhythm Final Fantasy Nintendo 3DS

Geplaatst:

Tik, tik tik, zwiep, tik, tik, tik. Een paar langslopende mensen kijken mij raar aan. Want terwijl ik voor hen als een bezetene op een draagbaar apparaatje aan het tikken ben, ben ik in mijn gedachte mijn party door een veld aan het begeleiden. Uren later kijk ik verschrikt op. Shit, accu alweer bijna leeg. Dat is nu al de vierde keer in de afgelopen vijf dagen. Zucht. Ach, dan kom ik tenminste eens toe aan het schrijven van deze review, want zonder die lege accu was dat bijna onmogelijk geweest.

Party hard

Op mijn muzikale avontuur werd ik bijgestaan door mijn party van vier dappere krijgers: de Warrior of Light, Firion, de Onion Knight en de altijd vrolijke Lightning. Alhoewel: avontuur, daar is moeilijk van te spreken. Je speelt namelijk op drie verschillende soorten stages verscheidene nummers uit de Final Fantasy-reeks. Je hebt de event stages, waarin je meetapt op de commando's die in beeld verschijnen terwijl er op de achtergrond een video afspeelt van het desbetreffende deel. Wat leuker zijn de field stages. Hierin moet je jouw party zo ver mogelijk over het veld zien te dirigeren. Als je goed je best doet op bepaalde gedeeltes in dat nummer kan je een Chocobo oproepen, die je net dat extra stukje vooruit kan brengen.

Maak snel gehakt van deze vijand, voordat hij dat van jou maakt!

An enemy appears!

De hoofdmoot van het spel zal je voornamelijk vinden in de battle stages. Hierin tik en schiet je erop los met je stylus, om zo heelhuids mogelijk door het nummer te komen. Terwijl je bezig bent, vechten jouw krijgers op de achtergrond met verschillende vijanden. Erg tof is dat ze bij alle stages rekening hebben gehouden met de aankleding van het level. Elk level zal namelijk vijanden of omgevingen uit het Final Fantasy-deel gebruiken waar het nummer van is dat je speelt. Zo kom je bijvoorbeeld in de field music stage van de eerste Final Fantasy de Mirage Tower op de achtergrond tegen.

In een field stage heb je ook noten waarbij je met je stylus mee naar boven en beneden moet bewegen.

Herhalingsoefening

Er mogen dan wel soorten stages zijn, de gameplay is van alle drie grotendeels gelijk. De voornaamste verschillen zitten het in de manier waarop de noten gepresenteerd worden. Hierdoor kan de game voor sommigen wat herhalend aanvoelen. Gelukkig zijn er vrij veel nummers om te spelen (drie per Final Fantasy-deel, en nog een hele zwik vrijspeelbare). Deze zal je de eerste keer vrij moeten spelen door de dertien hoofddelen (X-II, XIII-II en XIV zijn eruit gelaten) door te spelen in de Series-modus. Hierin krijg je een opening, drie nummers en een einde voorgeschoteld. Als je deze hebt doorlopen kan je de nummers spelen in de Challenge-modus, welke je als een soort quickplay fungeert.

Hier kan je abilities en items aan je krijgers en party toekennen. Een hint voor veteranen: probeer eens een nummer zonder items of abilities te spelen! Wie weet gebeurt er wel iets"

Baas boven baas

Je kan je party laten levellen om je krijgers zo sterker te laten worden. Daarnaast leren ze ook nieuwe abilities zoals nieuwe spells. Je komt ook items tegen. Sommigen maken het je wat gemakkelijker of leren een nieuwe ability aan, anderen zijn pure collectibles die je kan bekijken in het museum van het spel. Al deze onderdelen komen echt mooi bij elkaar in de Chaos Shrine. In deze modus speel je zogenaamde Dark Notes. Die bestaan uit een willekeurig geselecteerde field stage en battle stage. Je moet eerst ervoor zorgen dat je zover mogelijk komt in de field stage, omdat de afstand die je maakt van invloed is op de bazen die je tegenkomt in de battle stage. Dit werkt erg leuk en omdat de Dark Notes willekeurig worden gemaakt blijven de uitdagingen binnenstromen wat lekker verslavend werkt.

Het eindoordeel van Rick Drijvers

Theatrhythm Final Fantasy is een erg geslaagde ritmegame geworden met muziek uit de bekende RPG-reeks. De game speelt lekker weg en weet daarbij op een geslaagde manier een beetje verband te houden met de RPG-roots van de serie. Omdat je constant praktisch hetzelfde doet kan het enigszins wat herhalend aanvoelen. Maar voor degenen die dat niet stoort is er meer dan voldoende replaycontent en zal je nog een tijdje zoet zijn met de Chaos Shrine. Fans van de serie zullen even bezig zijn met alle collectibles die het spel rijk is. Prima game dus om de zomervakantie mee door te komen!

    Perfect
  • Verslavend!
  • Chaos Shrine is vet
  • Geslaagde mix van ritme en RPG-elementen
  • Veel content
  • Kan wat herhalend aanvoelen
Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Theatrhythm Final Fantasy

Series

Final Fantasy

Uitgever

Square Enix

Reviewscore

Platforms

Nintendo 3DS

Releasedatum

6 juli 2012

Ontwikkelaar

Square Enix

Gameliner Awards

-

Reacties
Er zijn nog geen reacties
Nog niet uitgepraat? Praat verder op Discord