Review: The Witcher 2: Assassins of Kings Pc

Geplaatst: 4 juni 2011 20:00

Met een stoot energie slinger je het monster de afgrond in. De gebroken lichamen van zijn soortgenoten liggen om je heen. Voorzichtig veeg je de prut waarmee ze gevuld zijn van je zilveren zwaard af alvorens het waardevolle wapen op te bergen. Deze wezens plaagden dit dorp al maanden, maar nu is het afgelopen met de plaag. Terwijl je terugloopt door het bos om je beloning op te halen denk je na over degene die de dood van een koning in je schoenen hebben geschoven. Ik zal ze pakken!

The Witcher 2: Assassins of Kings

Met dit nieuwe deel in de Witcher RPG saga dompelt het Poolse CD Projekt ons weer onder in de avonturen van de witcher Geralt of Rivia. Geralt is aan het begin van het verhaal een staflid van koning Foltest van Temeria. De koning zit midden in een beleg van een opstandige edelman, waarbij de hulp van een witcher als Geralt uitermate handig is. Een witcher is immers een halve mutant met magische gaven en een onnatuurlijke techniek met het zwaard, die hij inzet in de strijd tegen monsters. Het beleg krijgt echter een onverwachte wending en Geralt moet strijden voor zijn leven en zijn naam zuiveren van blaam.

Knokken en puzzelen

In The Witcher 2 gaat het niet alleen om monsters in elkaar slaan. Elk monster heeft zijn eigen sterktes en zwaktes en naarmate je vaker tegen monsters vecht of boeken erover leest veroorzaak je meer schade en ploeg je er sneller doorheen. Het vechten, dat soms erg pittig kan zijn, is echter een extraatje als je gaat kijken naar de rest van de game. De informatieverzameling en de aard van de quests die je oppikt laten zien waar de wortels van de game liggen. De balans tussen actie, iets wat je tegenwoordig steeds meer ziet in RPG's, en het verhaal met alle puzzels daaromheen nijgt naar de verhalende kant. Hierdoor is de pacing in de game erg prettig: periodes van intense actie worden afgewisseld door periodes met ontspannende verhaalstukken die je zelf in je eigen temp kunt nalopen. Of je nu wat sidequests op gaat lossen of wat handige potions, wapens of andere handige objecten gaat craften, je bent betrekkelijk vrij in je doen en laten.

Een wereld op zichzelf

De omgevingen en de personages in The Witcher 2 zijn bijna onbeschrijfelijk. De dorpen, steden en bossen waarin je rondloopt zijn van alle details voorzien. Van hoerenketen tot kinderen die speels achter je aanrennen, alles ademt leven. Zelfs als je een vrouw tot een romantische escapade verleidt is alles levensecht (hur, hur, hur). De politiek is binnen elk dorp anders, de mensen reageren allen uniek op je aanwezigheid. Dit alles wordt nog eens extra kracht bijgezet door de krachtige grafische engine die de game rijk is. Lichtstralen die door de bomen schijnen, levensechte gezichten en prachtige omgevingen laten de gamewereld leven. De geluidseffecten en voice-acting zijn van de bovenste plank, waarbij de gesprekken vloeiend lopen en een extra diepgang wekken in de wereld.

Het eindoordeel van Joost van Dyck

Met The Witcher 2: Assassins of Kings heeft CD Projekt weer een dijk van een game neergezet. Voor mij zal deze titel dan ook de nieuwe norm zijn als ik in de toekomst een RPG review. Grafisch kent deze game op de pc geen gelijke, iets dat natuurlijk wel wat power van je pc vraagt, maar dat is het helemaal waard. De wereld komt in de game echt tot leven. Van de adembenemende omgevingen tot de intense gevechten en van de overtuigende samenleving tot de prachtige verhalen: deze game ademt alles uit wat een RPG zou moeten zijn. The Witcher 2 gaat voor mij de RPG van het jaar worden. Daar is geen twijfel over mogelijk.

• Prachtige graphics
  • Levende wereld
  • Mooi verhaal