Review: The Walking Dead: Season Two - Episode 1: All That Remains Xbox 360

Op het moment van schrijven (december 2013) houdt de televisieserie The Walking Dead een pauze middenin het vierde seizoen. Om gek van te worden, vind je niet? Zeker als je deze serie ook volgt en weet dat de makers weer een cliffhanger van jewelste hebben gekozen voor een zogenaamde winterstop. Gelukkig hebben wij gamers ontwikkelaar Telltale nog, die het tijdelijke gat opvult met de eerste aflevering van hun tweede seizoen The Walking Dead.

Op pad met Clementine

Het tweede seizoen van het Walking Dead-avontuur in gamevorm gaat door waar het eerste seizoen na vijf zenuwslopende afleveringen ophield. Je speelt dit keer met Clementine, het meisje dat Lee (de hoofdpersoon uit het eerste seizoen) vrij snel tegenkwam en waarmee hij gedurende een lange tijd optrok. Nu is het niet mijn bedoeling om al te veel te verklappen over het eerste en het begin van dit tweede seizoen, maar samenvattend kun je zeggen dat Clementine er in eerste instantie moederziel alleen voor staat. Gelukkig wordt de wereld niet enkel en alleen bewoond door zombies, en vindt Clementine op een gegeven moment een groep overlevenden waar ze zich bij hoopt aan te sluiten. Voor hoelang dat duurt weet ze echter niet, want uiteindelijk is niets zeker in een wereld waar een zooitje ondoden het min of meer voor het zeggen hebben.

Terugkoppeling

Als je het eerste seizoen van The Walking Dead hebt gespeeld, dan zorgt de game ervoor dat de keuzes die je toen hebt gemaakt worden ingeladen en meegenomen in het tweede seizoen. Wat dat precies voor invloeden gaat hebben op dit seizoen is na het spelen van deze eerste aflevering nog niet helemaal duidelijk, maar Telltale kennende komen we daar in de volgende vier afleveringen (dit tweede seizoen kent ook weer vijf episodes in totaal) snel genoeg achter. Wel zie je hier en daar al wat dingen terug die je in het eerste seizoen bent tegengekomen, zoals afbeeldingen van personages waar je mee hebt samengewerkt of gesprekken waarin de gebeurtenissen die Clementine heeft meegemaakt naar voren komen. Typisch een gevalletje van "leuk voor iedereen die het vorige seizoen heeft gespeeld". Nieuwkomers zullen echter niet totaal in het diepe worden gegooid; ook voor hen is dit tweede seizoen gewoon goed speelbaar zonder het eerste te hebben doorlopen (al is het natuurlijk wel aan te raden om dat toch eens te doen, alleen al omdat je anders een geweldige game met een topverhaal mist).

Cartoonisch realistisch

Met dit tweede seizoen kun je overigens weer net zo'n spannende sfeer en een topverhaal verwachten als in seizoen 'n. Ondanks dat het hele spel met een cartoony sausje is overgoten, voelen de personages heel echt, ook mede dankzij het goede acteerwerk van alle stemacteurs. Zij weten met z'n allen weer flink wat emoties in de wereld te brengen en dat is dan ook 'n van de features waar The Walking Dead het van moet hebben. De sfeer is echt het speerpunt van de game, en de ontwikkelaars hebben dat ook dit keer weer goed neergezet. De actiemomenten komen vaak neer op knoppen rammen of op het juiste moment de cursor naar een bepaalde positie in het beeld te manoeuvreren. Dat klinkt misschien als een achterhaalt concept, maar in The Walking Dead werkt het wel. Een klein minpuntje van deze eerste episode is dat je er vrij snel doorheen bent, want na zo'n anderhalf uur zullen de eerste credits alweer over je scherm rollen. Maar goed, gelukkig komen er nog vier afleveringen en voor een prijsje van vijf euro hoef je het niet te laten.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Deze eerste aflevering van het tweede seizoen van The Walking Dead van ontwikkelaar Telltale gaat rustig door met waar het goed in is: het brengen van een topverhaal doordrenkt met een geweldige sfeer, goed neergezette personages en op momenten emotie die je als speler zal raken. Het enige smetje op een verder glanzende ervaring is de korte tijdsduur van anderhalf uur, maar voor een aflevering van vijf euro is dat snel weer vergeten. De eerste episode belooft in ieder geval weer veel goeds voor de rest van het seizoen, en daar is het Telltale uiteraard om te doen.

• Topverhaal
  • Weer goede sfeer
  • Heftige emoties