The Walking Dead: The Telltale Series - A New Frontier

• Ontwikkelaar Telltale Games
  • Eerste releasedatum 20 december 2016
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • Gameliner score

Review: The Walking Dead: A New Frontier - episode 1-2: The Ties That Bind - Pc

Ik heb met heel veel plezier de eerste twee seizoenen van Telltale's The Walking Dead gespeeld en sprong dan ook een gat in de lucht toen ik erachter kwam dat ik seizoen drie mocht gaan doen. De tv-serie heb ik nooit interessant gevonden, maar de games weten mij in een houdgreep te krijgen. Zo is dat ook weer het geval met de eerste twee episodes van seizoen 3. The Walking Dead: A New Frontier "“ The Ties That Bind is opnieuw ijzersterk en laat mij als een hongerige zombie happen naar de volgende episodes.

Javi & Clementine

Je start als Javi Garcia, een ex-pokeraar die alles verloor toen bekend werd dat hij vals speelde. Wanneer hij onderdak vindt bij zijn broer, David, breekt het zombievirus uit en maken we een sprong in de tijd. We schieten naar het einde van seizoen twee om precies te zijn. Ook Clementine, de dappere jonge meid uit de eerste twee seizoenen, maakt haar opwachting in dit seizoen. Veel ga je overigens niet met Clementine spelen, enkel in flashbacks die maar in 'n chapter per aflevering voorkomen. Het grootste deel van de tijd speel je als Javi. Waar Lee Everett (seizoen 1) en Clementine gelijk vertrouwd aanvoelden, is dat met Javi bij mij niet het geval. Wat het precies is, kan ik nu moeilijk zeggen, maar zijn karakter spreekt mij gewoon niet direct aan. Het is niet dat Javi zoveel anders is dan Lee en Clem, want ook hij krijgt grote dilemma's voor de kiezen waarin hij moet opkomen voor zijn familie.

Keuzes gemaakt

Ook in dit seizoen is het weer mogelijk om je oude save-files te importeren en zo het verhaal voort te laten borduren op jouw keuzes. Nu heb ik de vorige twee seizoenen beide op de PlayStation Vita gespeeld, waardoor het voor mij niet mogelijk is om dat te doen. Gelukkig ben ik na al die tijd mijn keuzes toch al vergeten waardoor ik helemaal blanco het nieuwe verhaal inging. Ook dit seizoen is weer gevuld met moeilijke keuzes. Kleine, maar ook hele grote. Geregeld heb ik de game afgesloten omdat ik toch niet tevreden was met mijn keuze. Wat ook nog een optie is, is om de game gewoon opnieuw te spelen en het vervolgens helemaal anders te doen. Dubbel zoveel uren en toch een andere uitkomst.

Twee in 'n

Ja ja, je krijgt niet 'n episode in het begin van dit seizoen, maar gelijk twee. Dat betekent dat de speelduur ook dubbel zo lang is en je uiteindelijk minder lang hoeft te wachten op de laatste episode. Overweeg je nauwelijks je keuzes, dan ben je met een uurtje of vier toch wel door beide episodes heen. Ben je echter net zoals ik en wil je alles dubbel checken voor de uitkomst, dan tik je toch al snel de acht tot tien uur aan. En dat voor het prijskaartje van maar 'n episode.

Het eindoordeel van Bobby Grasso

The Walking Dead: A New Frontier "“ The Ties That Bind is wat mij betreft een waardige opvolger van seizoen twee. Grafisch gezien is de game, mede dankzij zijn unieke cell-shaded stijl, nog steeds ijzersterk. Wat wel minder is, is dat Clementine maar zo'n kleine rol heeft gekregen binnen de game. Ook is Javi in mijn ogen het minste personage waarmee ik tot nu toe heb gespeeld binnen de serie. Om toch af te sluiten met iets positiefs raad ik iedereen aan om de season pass te halen. Na het spelen van deze episode wil je namelijk gelijk verder spelen zodra de volgende episode beschikbaar is.

• Pluspunten
  • Verhaal is ijzersterk
  • Keuzes maken blijft leuk