The Surge

  • Ontwikkelaar Deck 13
  • Eerste releasedatum 16 mei 2017
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • Genre Actie, RPG
  • Gameliner score

Review: The Surge - PlayStation 4

Feel The Surge. Dit is iets dat je wel kunt zeggen voor Dark Souls stijl games. Zoals je dat in het Engels zou zeggen, 'A surge of despair, sweat, anger' " Maar ook 'surges of relief, joy and euforia'. Dat laatste klinkt overdreven, maar iedereen die een doorbijter is in moeilijke games zoals Ninja Gaiden, Megaman en Dark Souls weet hoe gaaf het is als je eindelijk die grote baas in het stof hebt doen bijten. Nu is er weer een nieuwe nagelbijtende pollenzweter uit: The Surge. Zou het zo heten dankzij al die emoties die het testteam voelde opwellen? Ik voelde als game-masochist in ieder geval een sterke 'urge' om de game te spelen.

ontbrekende afbeelding

Deck is back

The Surge is de nieuwste game van Duitse developer Deck13. Dit is niet een erg bekende studio, maar als je opzoekt wat ze allemaal hebben ontwikkeld en gepubliceerd, dan is dit toch echt niet weinig te noemen. Het is alleen een beetje een ratjetoe voor wie ze steeds iets ontwikkelen en met wie ze samenwerken. De creative director en CEO van Deck13, Jan Klose, is in ieder geval bij alle grotere titels tot nu toe de director geweest. De meest bekende titel is The Surge's voorganger: Lords of the Fallen. De games die ze tot nu toe hebben uitgebracht vallen vaak in de categorie 'matig' volgens veel recensenten. Persoonlijk vind ik dat ze vaak wel erg kritisch benaderd worden. Het is duidelijk dat de studio simpelweg het budget niet heeft om een AAA-titel te maken, maar ze maken er echt het beste van binnen hun capaciteiten. Zelf heb ik enkel Venetica en Lords of the Fallen gespeeld, en ondanks hun gebreken, zijn dit toch echt toffe games.

ontbrekende afbeelding

Demon's Surge

In The Surge wordt vanaf het eerste moment de lat weer erg hoog gelegd, wederom vanwege de Dark Souls-referentie. De game wordt algemeen ook beschouwd als een spirituele opvolger van Lords of the Fallen, welke beduidend minder lovend werd ontvangen dan zijn Soul-mates, wat ik echt onterecht vind. De game is een degelijke Dark Souls-kloon in mijn ogen, hetzij kort, maar met goede replayability en een paar leuke tweaks op de Souls-formule. The Surge heeft weer dezelfde tweaks: Hoe meer vijanden je verslaat tussen saves door, des te meer experience points je opbouwt. Daarnaast, wanneer je dood gaat en al je experience verliest, is het afhankelijk van hoe snel je terug bent op de sterfplek hoeveel je nog terug krijgt. Qua originaliteit hield het daar wel een beetje op met Lords of the Fallen. Zou dat nu ook bij The Surge het geval zijn?

onbekend

Surging Science

Om direct de vraag uit de vorige alinea te beantwoorden: Neen. Ten eerste is de setting voor een Souls-type game origineel, want deze is namelijk sci-fi in plaats van fantasy/gothic. Je hebt veel vrijheid in de wereld waarin je met je exo-skelet rondbanjert, en de verschillende gebieden zijn erg gaaf. Het verhaal is redelijk clich' met zijn post-nuclear war-achtige setting, waarbij de aarde volledig is uitgeput van grondstoffen en qua natuur kapot is. Het is wel gaaf dat alles full-on technisch met robots, exo-suits en grote machines is, iets dat zie je toch echt niet zo vaak ziet. Hoe de Aarde precies zo is geworden, is verder niet echt duidelijk en het is vooral aan jou zelf om goed uit te kijken en uit te pluizen hoe het zit met de wereld van The Surge. De hoofdpersoon Warren zit in een bruut exo-skelet en je stapt precies in zijn metalen schoenen wanneer de hele boel fout gaat op de facility waar hij aanwezig is. Iedereen is veranderd in een geflipte moordenaar, en je eerste taak is om levend uit het pand te komen en eens uit te zoeken hoe en waarom dit nu gebeurt. Een grimmig avontuur begint.

onbekend

Control Rig

De gameplay van The Surge is het beste aspect van de game. Met je dikke exo-suit, ook wel 'rig' genoemd, voel je je echt een badass en voelen de gevechten ook erg bruut aan. Je rig is volledig aan te passen met upgrades en chips, iets waarmee ik constant bleef (en blijf) experimenteren. Met alle verschillende wapens kan dit ook, maar tijdens de eerste speelbeurt bleef ik eigenlijk maar 'n maximaal opgevoerd wapen gebruiken. Je kunt je specifiek richten op ledematen, iets wat echt een tof strategisch element toevoegt. De controls voelen erg goed, en dat mag ook wel met al de gevechten tegen die moeilijke vijanden. De moeilijkheidsgraad is overigens niet zo straf als dat Dark Souls gemiddeld is, maar desalniettemin is The Surge toch nog hardcore te noemen. Want net zoals bij de Souls games het geval is: Dood gaan doe je ongetwijfeld vele malen.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Peter Scheffer

The Surge is een hele gave sci-fi RPG actiegame in een vertrouwde Souls-stijl. Met zijn originele setting en geweldige vechtsysteem voelt het nooit aan als een daadwerkelijke Souls-kloon, maar het is echt een eigen opzichzelfstaande game. Qua diepgang in de lore had men wel wat meer mogen doen, plus dat sommige boss-fights een beetje tegenvallen, maar dit zijn uiteindelijk kleine minpunten. Ik hoop dat de makers de kans krijgen voort te borduren op deze wereld, want met wat meer diepgang, extremere omgevingen en toffere bossfights, zou het echt een instant classic worden. De potentie die ik al jarenlang zag in Deck13 is met deze game wat mij betreft bewezen. Hopelijk beloofd dat nog heel wat game-goeds voor de toekomst.

  • Pluspunten
  • Toffe sci-fi setting
  • Een Souls-game met eigen karakter
  • Moeilijk, maar niet sadistisch
  • Combat systeem is top
  • Minpunten
  • Diepgang in wereld mag beter uitgewerkt worden
  • Paar bossfights vallen tegen
  • Wisselen van wapens heeft weinig zin
Gameliner Score
Goed

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?