Review: The Surge 2 PlayStation 4

Geplaatst: 24 september 2019 12:00

The Surge 2 is de nieuwste RPG van Deck13. De game wordt hier en daar de sci-fi Dark souls genoemd en na mijn speelsessie kan ik heel goed zien waarom. Nu ben ik zelf wel redelijk fan van de Dark Souls-games en kan ik een goede sci-fi setting ook zeker waarderen. Ik was hiervoor niet bekend met de game of met haar voorganger. Ik hoorde hier en daar wel dat de game erg uitdagend werd bevonden en dat ik flink aan de bak moest om het gevechtssysteem onder de knie te krijgen. Vol verwachting en met lichte spanning dook ik in de game om te zien wat het nou eigenlijk is.

Op een planeet hier heel ver vandaan...

The Surge 2 is een third-person open wereld sci-fi actie-RPG die zich afspeelt in een dystopische toekomst. Aan het begin van de game kun je een personage aanmaken. Je hebt hierbij de keuze uit verschillende classes die elk hun eigen unieke vaardigheden en specialiteiten hebben. Nadat je een class gekozen hebt, kun je je personage naar jouw wens vormgeven. Voor een RPG bevat het personagescherm niet bizar veel customisatie-opties, maar genoeg om een personage aan te maken waar ik tevreden mee ben.

Je begint de game in een ziekenboeg van een onbekende faciliteit. Je weet helemaal niets meer van wat er is voorgevallen, waar je bent of waarom je er bent. Al gauw kom je erachter dat er van alles niet helemaal pluis is. Je vecht je een weg uit de faciliteit waar je wordt vastgehouden om vervolgens buiten in een dystopische wereld terecht te komen. De metropool waar je voorafgaand aan de game met je vliegtuig was gecrasht, is compleet geruïneerd. Robots razen door de stad en de militaire macht regeert met harde hand. Tot overmaat van ramp wordt de stad ook nog eens geteisterd door een dodelijke nanostorm. Uiteindelijk is het je doel om erachter te komen wat er gaande is en hoe dit te stoppen valt. Daarnaast vind je overal door de wereld heen ook verschillende sidequests die je kunt doen om nieuwe voorwerpen of gebieden vrij te spelen.

En hakken maar!

Aan het begin van de game word je eigenlijk direct in het diepe gegooid. Je leert de basis van het gevechtssysteem en moet meteen zien te overleven. In de gevangenis word je meteen aangevallen door andere gevangenen, die geïnfecteerd zijn met een soort virus waardoor ze veranderen in bloeddorstige wezens. Om jezelf te redden, moet je de andere gevangenen uitschakelen en dat gaat niet altijd even gemakkelijk. Je kunt namelijk twee verschillende soorten aanvallen doen; een horizontale en een verticale. Daarnaast kun je ook aanvallen blokkeren en ontwijken. Al deze acties kun je met elkaar combineren om krachtige combo's te maken, maar je moet daarbij wel rekening houden met je Stamina-meter. Elke actie verbruikt namelijk een deel van je Stamina-meter en als deze leeg is, kun je een tijdje niets meer doen en ben je dus ontzettend kwetsbaar.

Naast het standaard hak- en breekwerk, gaat het gevechtssysteem nog een stukje dieper. Naarmate je wat verder in de game komt, kom je ook vijanden tegen die bepantserd zijn. Het heeft natuurlijk geen zin om een vijand aan te vallen daar waar hij het beste beschermd is, dus middels het Targeting-systeem kun je precies aangeven waar je de vijand wilt aanvallen. Zo kun je bijvoorbeeld op iemand's hoofd mikken, maar ook op de arm waarin hij zijn wapen vasthoudt. Wanneer je je aanvallen richt op een bepaald lichaamsdeel, kun je deze uiteindelijk afhakken. Na een Mortal Kombat-achtige cutscene kun je vervolgens de uitrusting of het wapen dat aan dat lichaamsdeel gekoppeld was, oppakken en aan je eigen arsenaal toevoegen. Het richten van je aanvallen is echter niet het enige wat je kunt doen om op een efficiënte manier je vijanden te lijf te gaan. Wanneer jij zelf aangevallen wordt, kun je namelijk ook aanvallen blokkeren. Het blokkeren van aanvallen moet je echter wel sturen. Zwaait een vijand bijvoorbeeld horizontaal met zijn wapen, moet je je blokkade ook richten naar de kant waar de aanval vandaan komt. Hierbij is timing van groot belang, gezien je bij het succesvol blokkeren een sterke tegenaanval kunt doen.

Customiseren tot je een ons weegt

Het gevechtssysteem van The Surge 2 vergt dus heel wat oefening en precisie om onder de knie te krijgen. Deze game zou echter geen goede RPG zijn als er geen mogelijkheden waren om je personage te verbeteren en verschillende wapens en uitrusting bij elkaar te sprokkelen. Gedurende je reis door de prachtige wereld kom je verschilende Medical Bays tegen. Deze Medical Bays kun je gebruiken om je eigen exoskelet aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld punten investeren in bepaalde vaardigheden, maar je kunt ook speciale implantaten gebruiken die je leven wat gemakkelijker maken. Deze Medical Bays fungeren tevens als spawnpoint. Wanneer je doodgaat, word je namelijk tot leven gebracht in de laatste Medical Bay waar je je hebt aangemeld. Je verliest daarbij wel al je resources en moet deze weer terughalen op de plek waar je bent doodgegaan.

Het gevechtssysteem in The Surge 2 is vrij complex, dus het is zeker aan te raden om slim gebruik te maken van de Medical Bays en alle resources die je kunt verzamelen. Het duurt even, voordat je alles onder de knie hebt en weet wat je allemaal aan customisatie-opties hebt. Wanneer je echter wat goede wapens en uitrusting bij elkaar hebt verzameld, is het verkennen van de vrij grote wereld een stuk beter te doen. Het viel mij dan ook veel verder in de game pas op hoe mooi de wereld eigenlijk in elkaar zit en hoe soepel je eigenlijk door de wereld en de game heen navigeert. Het is dan ook zeker aan te raden om niet direct op te geven, maar gewoon veel te oefenen met deze game.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

The Surge 2 is een toffe RPG in een evenzo toffe sci-fi setting. De game is erg uitdagend en kan, vooral in het begin, erg overweldigend zijn. Het gevechtssysteem is vrij complex, maar biedt daardoor wel veel diepgang. De verschillende customisatie-opties die je voor je uitrusting en je wapens hebt, zijn nagenoeg eindeloos en voor iedereen is er wel een loadout te vinden die bij zijn of haar speelstijl past. Ik moet toegeven dat het voor mij ook een tijdje duurde, voordat ik alles een beetje begreep en onder de knie had, maar toen ik eenmaal zover was, kon ik echt genieten van het verhaal en de prachtige wereld die ik om mij heen zag. Neem dus even de tijd om door de enorme berg aan gevechtsmogelijkheden en customisatie-features heen te baggeren en dan kan ik je verzekeren dat je aan The Surge 2 veel plezier zult beleven.

• Toffe sci-fi setting
  • Interessant verhaal
  • Diepgaand gevechtssysteem
  • Eindeloze customisatie-mogelijkheden
  • Uitdagende gameplay
  • Soms overweldigend
  • Niet al te vriendelijk voor beginners
Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot The Surge 2

The Surge

Focus Entertainment