Review: The Simpsons Game Xbox 360

Zin in een game die met zichzelf de draak steekt? Zin in een game waarin de personages weten dat ze in een game zitten, en er alles aan doen om te cheaten en misbruik te maken van hun krachten? Stap in de wereld van de geschifte gele gekheid, hier zijn de Simpsons.

Bart vs. The Simpsons-games

Er zijn al veel games verschenen van de Simpsons, alleen hebben de games altijd 'n gezamenlijke eigenschap gehad, en dat is dat ze niet te pruimen waren. Hit&Run was nog wel te doen, maar kon de gamer ook niet lang bekoren. De wat oudere titels, zoals de Bart Versus-games, waren allemaal een verschrikking en hebben destijds menig jonge gamer het leven zuur gemaakt. Het waren games die je wel bleef spelen en proberen, terwijl het eigenlijk helemaal niet leuk was. Iedere game zat vol bugs, glitches en slordig programmeerwerk, waardoor je vaak vastzat zonder dat je er iets aan kon doen. Ook gebeurden er voortdurend oneerlijke dingen, zoals van platforms afvallen, terwijl je er wel degelijk op stond. Nu is er dan The Simpsons Game, de nieuwste Simpsons titel die de gamemarkt mag verrijken. Eens kijken hoe het met deze titel staat.

Het is geel en het speelt als"

Na vijf minuten gespeeld te hebben merk je dat The Simpsons Game de beste Simpsons-game is die er tot nu toe is uitgekomen. De Simpsons-sfeer en -humor zitten er vanaf de eerste minuut in. De Simpsons zelf merken dat ze in hun eigen game zitten en door middel van de handleiding komen ze erachter dat ze allerlei superpowers en supermoves kunnen, net als echte gamehelden. Later vindt men ook nog The Simpsons Game Strategy Guide, waardoor Homer, Marge, Lisa, Bart en natuurlijk ook Maggie lekker kunnen gaan cheaten. The Simpsons Game is verdeeld in levels, die sterk verschillen van elkaar, waarbij je bij ieder level een duo vormt uit het gezin. Zo ga je als Marge samen met Lisa de nieuwe gewelddadige game Grand Theft Scratchy verbannen uit Springfield en gaan Homer en Bart het museum onveilig maken. In ieder level vorm je zo een nieuw duo, dat samen moet werken met de unieke krachten van beide personages om het level door te komen.

Filmpjes kijken

Er zijn speciale tekenfilmanimaties gemaakt voor de Simpsons Game, die tussen de levels door het verhaal verder vertellen en zo de levels aan elkaar koppelen. De animaties hebben alle kwaliteit van de serie, bevatten de originele stemmen en zitten vol met de grappen en grollen die we van de Simpsons gewend zijn. Deze animaties zijn ook steeds iets waar je naar uitkijkt, en hoe verder je komt, hoe absurder en meliger ze worden. Daarnaast ziet The Simpsons Game zelf er prima uit: in een getrouwe Simpons-stijl, grappig en aandoenlijk.

Vergeling

Ondanks al die positieve factoren speelt The Simpsons Game niet fantastisch. De sfeer is er wel, de levels wisselen veel af, maar toch doe je steeds hetzelfde, maar dan in een ander jasje gestoken. De camera werkt geregeld compleet niet mee en zorgt er daardoor voor dat je vaak iets meerdere malen over moet doen, omdat je bijvoorbeeld niet goed kunt zien waar je heen springt. De besturing verandert ook met de hoek van de camera. Als je naar boven drukt loop je altijd van de camera vandaan, dus wanneer de camera dan ineens drastisch wisselt van hoek, loop je voor je het weet mooi het ravijn in. De onmacht en klunzigheid die de game dan over je heen doet komen komt je humeur bepaald niet ten goede en laat jezelf niet alleen geel, maar ook groen ergeren.

Easy as donuts

Toch is het spel verder vrij makkelijk, dus kom je er altijd wel uit. Het leveldesign is goed geschikt voor kinderen, erg lineair en simpel, maar of men dit bewust heeft gedaan met oog op de kinderen is niet zeker. Vaak zitten er nog vrij onduidelijke punten in het level, waarbij erg slordig is bedacht en erg onduidelijk is hoe je verder moet. Met een beetje proberen kom je er wel uit, maar zoiets was natuurlijk niet nodig geweest.

The Simpsons Game is de beste game die er tot nu toe is van de Simpsons. Dit zegt misschien meer over de kwaliteit van de oude titels, maar toch is er een grote vooruitgang geboekt. Voor het eerst heeft men goed de sterke humor van de Simpsons toegepast in een game, daarbij de gamewereld te grazen nemend, wat geniaal is bedacht. Dat echter de gameplay zelf, wat eigenlijk het belangrijkste is, het minst is van de game is erg zonde. Grotendeels speelt het wel ok', maar het had een stuk beter gekund, in het bijzonder die camera. Lang spelen doe je het spel dan ook niet: meer dan 'n enkel level spelen in red je vaak niet, omdat je het dan echt weer even hebt gehad. Voor Simpsons-fans zal er genoeg bijzitten en is de game goed genoeg. Ben je echter niet zo geel, probeer het dan eerst even uit voordat je de game in huis haalt.

• Nieuwe en originele Simpsonsanimaties
  • Echte Simpsons-humor en -sfeer
  • Gameplay schiet tekort