Review: The Simpsons Game PlayStation 3

Geplaatst: 10 december 2007 15:43

The Simpsons, wie kent ze niet? Die gele rare poppetjes die stuk voor stuk allemaal een rare en grappige kant hebben. Ze bestaan dit jaar twintig jaar en zijn al achttien jaar op tv. Dit werd al eerder gevierd met een leuke bioscoopfilm, maar nu moeten ook wij gamers er aan geloven.

Old school

The Simpsons Game van EA is een vrij gemakkelijke en niets vernieuwende platformer. De game combineert verschillende game-elementen en maakt er gretig gebruik van. Zo kom je in de game muren tegen met scheuren, deze kunnen kapot. Je komt heel veel schakellaars tegen, waarmee bijvoorbeeld deuren geopend kunnen worden. Ook zijn er klimopplanten waaraan je omhoog kunt klimmen. Voorbeelden te over, maar al die typische game-elementen werken wel. De game is vrij gemakkelijk. Je hebt al gauw door wat de bedoeling is en hierdoor zijn de puzzels waar de game redelijk op leunt niet uitdagend genoeg, wat echt een tekortkoming is.

Humor

Wie The Simpsons wel eens gezien heeft, weet dat de serie het moet hebben van zijn humor. Deze humor zit ook verwerkt in de game. De oneliners vliegen om je oren, vaak zonder dat je er erg in hebt, omdat je bezig bent de puzzels op te lossen. De humor werkt wel degelijk mee aan die 'feel good'-vibe die de game uitstraalt wanneer je hem aan het spelen bent.

Krachten

Vrij snel in het begin komt Bart erachter dat hij in een videogame zit. Hij vindt namelijk de handleiding van The Simpsons Game op straat. Hij leest hierin dat hij superkrachten heeft in de vorm van Bart Man, een persiflage op Badman. Hij draagt een cape waarmee hij stukjes kan zweven. Hiermee kun jij weer puzzels oplossen. Zo heeft iedere character in de game een andere gave die hij of zij kan gebruiken. Homer kan bijvoorbeeld in een grote bal veranderen, waarmee hij vijanden kan omrollen en muren kapot kan beuken.

Co-op

The Simpsons Game is een echte familiegame. Zo kun je de meeste tijd in de game
co-op spelen. Dit maakt de game nog gezelliger en brengt die 'feel good'-vibe nog meer naar voren. Je zult merken dat je voor de verschillende puzzels aldoor een ander personage nodig hebt, dus goed samenwerken is een must tijdens de co-op. Op verschillende momenten had ik ook het gevoel dat de game voor co-op is gemaakt. Zo heb je in het begin een puzzel met een dino. Daar moet Homer met zijn gewicht op de kop gaan staan zodat Bart Man van de staart af kan springen, die op dat moment hoog in de lucht is. Maar omdat ik in mijn eentje was, rende Homer de hele tijd achter mij aan, waardoor de staart dus telkens weer naar beneden ging. Frustrerend.

Cartoony

De graphics in The Simpsons Game zijn cartoony. Tijdens het spelen lijkt het net alsof je naar The Simpsons aan het kijken bent, alleen is het nu 3D. De felle kleurtjes uit de tv-serie vind je terug in de game, waardoor de game helemaal tot zijn recht komt.

Persiflages

De game zit vol met persiflages. Zo zijn er al die typische game-elementen, maar ook scènes uit bekende games als GTA, Medal of Honor en Space Invaders. Dit allemaal is op een humoristische wijze in de game verwerkt. Ik heb me er in ieder geval om dood gelachen.

Het eindoordeel van Erwin Haring

The Simpsons Game is een vrij makkelijke, humoristische platformer die het bij de fans zeker goed zal doen. Ben je een fan van de Simpsons, dan moet je niet op dit cijfer letten en hem gewoon gelijk bestellen. Ben je niet echt een fan, dan val je misschien toch over de makkelijke gameplay en de vreselijk irritante camera, waar ik me echt aan heb lopen ergeren. Ook het ontbreken van een duidelijk verhaal en doel in de game, deden mij besluiten deze game hooguit drie sterren te geven.

• Graphics
  • Humor
  • Old school elementen