Review: The Settlers 7: Paths to a Kingdom Pc

Kijk naar de geschiedenis als het gaat om grote veldslagen of oorlogen en je ziet bijna altijd mannen aan het roer staan. Denk bijvoorbeeld aan Napoleon, Willem de Veroveraar of Karel V. Zelden tot nooit is het een dame die de stoere mannen naar de overwinning leidt. Volgens ontwikkelaar Blue Byte is dit ongehoord en het is dan ook de prinses Zoë die in dit nieuwe deel van de Settlers degene is die het allemaal wel even regelt.

Sprookjesachtig verhaal

Het verhaal van de singleplayer campagne van Settlers 7 staat dus in het teken van deze stoere prinses. Waar het sprookjesachtige rijk Tandria vroeger viel onder het leiderschap van koning Balderus is het nu overgenomen door de slechterik Wolvering. Het mooie leven van de Settlers werd hierdoor wreed verstoord, maar gelukkig kwam daar een lichtje aan de horizon. Het was niemand minder dan de heldin Zoë. Al snel werd duidelijk dat met behulp van deze prinses het oude rijk dat Balderus ooit had opgebouwd weer snel hersteld zou kunnen worden.

Voor noobs en veteranen

Nu gaat het in Settlers 7 natuurlijk niet echt om het verhaal. Toch is deze singleplayer ervaring vooral voor diegenen die nog nooit in aanraking zijn gekomen met deze prachtige RTS serie (shame on you) de perfecte tutorial. Vooral in pakweg de eerste helft worden alle (nieuwe) aspecten van de game je bijgebracht, zodat je na het voltooien van het avontuur moeiteloos zelf een rijk op kunt bouwen. Dit alles wil niet zeggen dat ervaren spelers de singleplayer campagne helemaal niet nodig hebben. Blue Byte heeft namelijk niet stil gezeten en aardig wat vernieuwende elementen aan dit zevende deel toegevoegd.

Gestructureerde basis

De basis van de game is voor het grootste deel hetzelfde gebleven. Het gaat erom dat je een bloeiende stad opbouwt die genoeg resources aan iedereen die er woont kan leveren. Denk hierbij aan geld, hout, goud, steenkool, ijzer, bier, worsten en ander voedsel, gereedschap, boeken, kleren en ga zo maar door. Het lijkt allemaal wat veel zo op het eerste gezicht, maar zodra je eenmaal gewend bent aan de volgorde van alle productieprocessen (er moeten bijvoorbeeld eerst bomen worden omgehakt om hout te maken of er dient op dieren te worden gejaagd alvorens er worst gemaakt kan worden) gaat alles als een zonnetje. Hierbij moet je altijd goed op blijven letten of de structuur van de economie in tact blijft. Een opslaghuis aan de andere kant van de stad is natuurlijk niet handig voor mensen die juist dicht bij huis bepaalde resources nodig hebben.

Puntensysteem

De grootste vernieuwing in Settlers 7 is de manier waarop je een map kunt winnen. Dit kan simpelweg via drie wegen: Oorlog, technologie en handel. Als je op een bepaald gebied de beste bent van alle tegenstanders, dan krijg je een bepaald aantal 'Victory Points'. De winnaar is dan uiteraard degene die als eerste een bepaald aantal van deze punten behaald. De hoogte hiervan kan ingesteld worden voordat een game start. Een laag aantal Victory Points staat dan natuurlijk garant voor snelle gameplay, terwijl een hoog aantal punten juist een wat langere game met zich mee brengt.

Grafische pracht

Als laatste mogen de graphics zeker niet vergeten worden. Alles wordt op een prachtige cartoony manier in beeld gebracht en als je helemaal inzoomt kun je precies zien wat elk individu op dat moment aan het doen is. Ook is het mogelijk om helemaal uit te zoomen, om zo een goed overzicht van de spelwereld te krijgen. Er is dus ontzettend veel aandacht besteed aan het detail in de game, maar dat zijn we inmiddels wel gewend van de Settlers. Toch blijft het een puntje dat altijd genoemd mag worden, aangezien het toch wel uniek is in het genre. Geen enkele game weet het gevoel van vreedzaamheid en gezelligheid zo goed over te brengen als de Settlers.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

De Settlers 7 is een mooie editie in de franchise en misschien wel 'n van de beste ooit gemaakt. De graphics zijn weer van hoge kwaliteit en aan ieder detail is weer veel aandacht besteed, zodat de gezelligheid en vreedzaamheid van de Settlers nog altijd in tact is. Het nieuwe 'Victory Points' systeem werkt goed en is een originele manier om een match te beslissen (al kennen we dit systeem natuurlijk al van bijvoorbeeld het bordspel 'Kolonisten van Catan'). Desalniettemin is deze editie van de Settlers weer een enorm succes. Een klein minpuntje kan de manier zijn waarop de game is beveiligd. Aangezien je altijd online moet zijn terwijl je speelt, bestaat de kans dat de server er een keer uitligt (en ik spreek uit ervaring), waardoor je de game even niet kunt spelen.

• Sfeer weer fantastisch
  • Victory Points
  • Uitgebreide tutorial