Check hier alle E3 2021-content

The Order: 1886

  • Ontwikkelaar Ready at Dawn
  • Eerste releasedatum 20 februari 2015
  • Platformen PlayStation 4
  • Gameliner score

Review: The Order: 1886 - PlayStation 4

The Order: 1886 werd tijdens de E3 in 2013 aangekondigd door Sony voor de PlayStation 4. De eerste beelden van de game zagen er geweldig uit en de combinatie van een alternatief Victoriaans Londen met moderne snufjes was ook origineel. Nu is het begin 2015 en zet Sony hoog in met deze shooter. Het dan ook de vraag of de game van Ready At Dawn aan deze verwachtingen kan voldoen.

ontbrekende afbeelding

De ridders van de ronde tafel

Zoals in de intro naar voren komt, speelt The Order: 1886 zich af in een alternatief Londen in het jaar 1886. De third-person shooter volgt het verhaal van een eeuwenoude ridderorde, die ooit is opgericht door koning Arthur om de mensheid te beschermen tegen de Half-Breeds. Deze zijn half mens, half weerwolf en hebben een hekel aan de gewone mensen en met name aan de ridders van The Order. Alsof deze Half-Breeds niet genoeg zijn, hebben de Britste regering en The Order ook te maken met rebellen, die de regering en de koningin van hun troon willen stoten.

Een grafisch spektakel

Het begin van The Order: 1886 staat bol van de Quick Time Events en ook later in de game zal je deze regelmatig tegenkomen. De QTE's zorgen voor een trage start en komen later in de game ook voor, alhoewel het niet zo erg wordt als in het begin. Na de proloog gaat de game gelukkig een versnelling hoger en start het verhaal waarin je speelt als Sir Galahad. Grafisch spat de game meteen van het scherm en het Victoriaanse Londen vormt een schitterende setting. De gebouwen, steegjes, metrostations en personages zien er allen zeer gedetailleerd uit. Het is dan ook jammer dat de makers The Order: 1886 hebben voorzien van zwarte balken. Dit is gedaan om de game een meer filmische ervaring te bezorgen, maar van mij hadden ze deze weg gemogen zodat de graphics nog meer tot hun recht hadden gekomen. Niet alleen de graphics zijn van hoog niveau, ook de voice-acting is subliem, waardoor ik af en toe het gevoel kreeg dat ik een film zat te kijken.

ontbrekende afbeelding

Graphics boven gameplay?

Zo goed als de graphics zal de gameplay helaas nooit worden. Deze bestaat namelijk uit het rondlopen in schitterende omgevingen, die echter zo lineair zijn als het maar kan. Eerst is het een stukje lopen, zonder getrokken wapen, terwijl het gevaar volgens de game toch constant op de loer ligt. Misschien dat de personages zo zelfverzekerd zijn dankzij hun flesje Blackwater waarmee ze niet alleen hun gezondheid kunnen herstellen, maar ook een stuk ouder worden dan de gemiddelde mens. Als er uiteindelijk toch vijanden ten tonele verschijnen, mag je over gaan tot actie. Het schieten met de historisch accurate wapens en de verzonnen wapens voelt goed aan en is 'n van de positievere elementen van de game. Vooral de gevechten met de Half-Breeds zijn de moeite waard, maar het merendeel vecht je tegen de rebellen, die standaard knalvoer zijn. Het is jammer dat de actie vaak te snel voorbij is en je weer mag kijken naar 'n van de vele cutscenes, aangezien er met de actie niet veel mis is.

Jack the Ripper

Alhoewel The Order: 1886 zich afspeelt in een alternatief Londen, komen er genoeg historische personages en gebeurtenissen in voor. Zo levert de wereldberoemde uitvinder Nikola Tesla de meest geavanceerde wapens aan The Order, waaronder de elektrische Arch Gun en de Thermite Rifle. Met dit wapen schiet je een wolk thermiet richting vijanden om dit licht ontvlambare spul vervolgens te ontsteken. De historische gebeurtenissen komen voorbij door middel van kranten die je her en der kunt bekijken en door gesprekken van inwoners van Londen en ridders van The Order. Zo krijg je gedurende de game meldingen over Jack the Ripper, die in deze alternatieve wereld al voor 1888 slachtoffers maakte in Whitechappel.

Geen replayvalue

Ready At Dawn heeft tijdens de ontwikkeling van The Order: 1886 een eigen universum willen creëren, en dat is ze zeker gelukt. Het is jammer dat ze niet hebben gedacht aan replayvalue. Na zeven uur ziet de gemiddelde gamer de credits voorbijkomen en je hebt daarna geen reden meer om de game nogmaals in je console te stoppen. De game bevat geen co-op of multiplayer en het is enkel nog de moeite waard om het verhaal te doorlopen als je alle Trophies wilt verzamelen.

ontbrekende afbeelding

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

The Order: 1886 had vooraf alle ingrediënten om een pareltje van een game te kunnen worden. De game heeft een toffe en originele setting, goede sfeer en geweldige graphics. Helaas komt de game traag op gang, zijn er voortdurend Quick Time Events, wordt de actie te vaak onderbroken door cutscenes en bied de game geen enkele replayvalue. Toch zit er wel potentie in The Order: 1886 en kan Ready At Dawn mogelijk de minpunten rechtstrijken in een vervolg, waar overduidelijk naar gehint wordt aan het einde van de game.

  • Pluspunten
  • Sfeer
  • Schitterende graphics
  • Originele setting
  • Prima actie
  • Minpunten
  • Trage start
  • Quick Time Events
  • Geen replayvalue
Gameliner Score
Prima

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?