Review: The Legend of Zelda: The Wind Waker HD Nintendo Wii U

Tien jaar geleden verscheen The Legend of Zelda: The Wind Waker voor de Nintendo GameCube. Ik heb de game toen ook uitgespeeld, maar ik kan me er eigenlijk niet zo heel veel meer van herinneren. Nu was ik ook nog maar elf jaar en was mijn Engels dus een stuk minder dan nu. Nintendo heeft de game opnieuw uitgebracht voor de Nintendo Wii U met HD-graphics. De afgelopen week ben ik hiermee aan slag gegaan, alsof het een nieuwe game voor me was.

Piratensamenwerking

In The Legend of Zelda: The Wind Waker moet jij als Link (of hoe je jouw karakter ook hebt genoemd) je zusje Aryll redden. Zij is namelijk ontvoerd door een enorme vogel (Helmaroc King). Hierbij krijg je de hulp van Tetra, een piratenmeisje.

De game speelt zich af in een open wereld met veel water. Naast de hoofdverhaallijn zijn er nog genoeg andere activiteiten die je kunt doen, bijvoorbeeld als een echte piraat op zoek gaan naar schatten.

HD-beeld en -geluid

Grafisch heeft de game een enorme upgrade gekregen. Zo kan je de game nu met een 1080p-resolutie spelen. Maar dat is niet het enige wat grafisch is verbeterd. Zo zien de schaduwen er een stuk beter uit en is de belichting verbeterd. De textures zijn van het origineel gebruikt, die voor de GameCube een downgrade hebben gekregen, omdat dat systeem het niet aan kon. De Wii U kan dit nu met gemak aan. Dit is gewoon 'n van de mooiste HD-remakes op dit moment. Nu moet ik wel zeggen dat het allemaal niet zo heel gedetailleerd is. Het water is bijvoorbeeld een blauw vlak met wat witte strepen die golfjes moeten voorstellen. Maar eigenlijk had ik hier helemaal geen last van. Het past ook wel bij de stijl van de game.

Ook de muziek in de game klinkt een stuk beter dan de GameCube-versie. De geluidseffecten zijn echter nagenoeg hetzelfde, maar dat was totaal niet hinderlijk.

Met de wind mee

Iets wat ik me nog wel kan herinneren van tien jaar geleden, is het zeilen. Dat was namelijk echt verschrikkelijk! Het ging veel te langzaam. Ik weet nog wel dat ik met mijn afstandsbediening telkens aan het schakelen was tussen de game spelen en tv-kijken. Ook moest je telkens de wind van richting laten veranderen met een liedje om de wind in de zeilen te krijgen. Het was onmogelijk om tegen de wind in te zeilen. Mocht je dus ergens voorbij zijn gevaren (bijvoorbeeld een schat die je met je bootje uit het water kan hengelen), dan moest je weer de wind draaien voordat je kan keren.

Deze problemen zijn met de remake gelukkig aangepakt. Je kunt nu namelijk een Swift Sail bemachtigen. Met dit zeil ga je bijna twee keer zo snel als normaal. Daarnaast heb je altijd de wind in de zeilen, dus hoef je nooit meer dat liedje te doen. Echter krijg je dit zeil niet door simpelweg de hoofdlijn van het verhaal te volgen. Het is dus mogelijk om de hele game uit te spelen zonder van het bestaan van de Swift Sail af te weten. En geloof me, dat wil je niet. Als je de game gaat spelen, zoek dan echt even op het internet op hoe je aan het Swift Sail kan komen. Dit kan namelijk al vrij vroeg in de game.

Nog meer veranderingen

Het zeilen is niet het enige wat qua gameplay is veranderd. Zo zijn de controls aangepast voor de Wii U. Je Wind Waker zal nu altijd op het D-pad zitten, dus hoef je hem niet eerst op 'n van de andere knoppen te zetten, waarvoor je vaak eerst in het menu moest. Over het menu gesproken: die heb je helemaal niet meer nodig. Items kan je gemakkelijk via het touchscreen van de GamePad equipen door het item naar een knop naar keuze te slepen. De game gaat hierdoor niet op pauze, maar je kan de game ook eerst pauzeren voordat je van items wisselt.

Een andere toevoeging is de Hero Mode. Wanneer je in deze modus speelt, zal je geen hartjes meer vinden. Je hartjes kan je alleen laten aanvullen door potions, fairies, soups en heart pieces. Alsof dat niet al moeilijk genoeg klinkt, zullen je hartjes ook nog eens twee keer zo snel omlaag gaan. Deze modus was ook al in The Legend of Zelda: Skyward Sword aanwezig, maar pas wanneer je de game hebt uitgespeeld. In The Wind Waker HD heb je gelijk de mogelijkheid om het in deze modus te proberen via het hoofdmenu. Daarnaast kan je altijd nog teruggaan naar de normale modus.

Er zijn nog veel meer veranderingen in de game te vinden die ik niet allemaal op ga noemen. Een uitgebreide lijst kan je in dit nieuwsbericht vinden.

Het eindoordeel van Justin Meijer

The Legend of Zelda: The Wind Waker HD is misschien wel de beste HD-remake die ik ooit heb gespeeld. Grafisch ziet het goed uit en kan het prima mee met de games van tegenwoordig. Maar niet alleen grafisch is de game verbeterd. De muziek is bijvoorbeeld ook veel mooier. Daarnaast zijn er een hoop verbeteringen in de gameplay doorgevoerd, waaronder dus het snellere zeilen met het Swift Sail. Alleen het prijskaartje vind ik wel iets aan de hoge kant. De game kost namelijk de volle zestig euro. Dat terwijl er genoeg HD-remakes van trilogieën zijn verschenen die voor veertig euro in de winkel lagen, en dan heb je drie verschillende games. Maar Nintendo heeft wel veel meer moeite in The Legend of Zelda: The Wind Waker HD gestopt dan de meeste andere HD-remakes. Deze game is na tien jaar nog steeds prima te spelen. Mocht je het origineel vroeger nooit hebben gespeeld, dan moet je deze game echt oppakken.

• Grafisch veel beter
  • Muziek klinkt mooier
  • Sneller en prettiger zeilen