Review: The Gunk - Een kort en prachtig avontuur Pc

Geplaatst: 16 december 2021 15:00

Schoonmaken was nog nooit zo leuk dankzij The Gunk. Een game waarin je de planeet moet schoonmaken en op die manier ontdek je wat voor flora en fauna eronder zit verscholen. Toen de game werd aangekondigd, wist ik direct dat ik de game wilde reviewen. Het idee sprak mij ontzettend aan. Een planeet schoonmaken met een soort stofzuiger die aan je arm vastzit? Dat hebben we zo gedaan en nog letterlijk ook, want de game is niet al te lang. De korte duur is echter onderdeel van de charme, want de game biedt een prachtig avontuur. De redenen daarachter ga ik je uiteraard vertellen in deze review.

Nieuwsgierigheid wint van het verstand

Becks en Rani ontdekken tijdens hun reis door het sterrenstelsel een compleet nieuwe planeet. Rani is nogal nieuwsgierig en haalt Becks over om te landen. Becks is daar niet heel blij mee, want de twee dames zijn eigenlijk plunderaars. Ze vliegen rond en bezoeken andere planeten om daar waardevolle grondstoffen en materialen vandaan te halen. Deze reis is nog belangrijker, want in de gesprekken die Rani voert met haar partner krijg je te horen dat er bij thuiskomst flink wat problemen op hen liggen te wachten. Aan het begin van de game wordt er ook direct vertelt waarom Rani een stofzuiger als arm heeft en dat het de naam Pumpkin draagt. Gedurende de game stap je in de schoenen van Rani en zorgt Becks voornamelijk voor het commentaar. Dit klinkt irritanter dan het werkelijk is, want de relatie tussen de twee personages heeft waarde en er zit vaak humor in verscholen. De personages komen helemaal tot leven dankzij het goede werk van de stemacteuren.

De planeet waar ze op landen heeft ook betere dagen gekend. Bij aankomst kom je voornamelijk zwarte troep tegen dat Rani heel toepasselijk vergelijkt met snot. Het snot is natuurlijk ontstaan door een reden en dat is waar een groot gedeelte van het verhaal om draait. De planeet was namelijk ooit bewoond met wezens en die zijn in eerste instantie niet terug te vinden. Meer ga ik niet verklappen, want anders zijn de spaarzame verrassingen al direct verdwenen. Het is dus aan jou om de planeet schoon te maken en te onderzoeken wat er is gebeurd met de oude beschaving. Naast simpelweg het verhaal te volgen bereik je dit ook door alles wat je tegenkomt te scannen met je apparaat. Zo kom je niet alleen te weten welke planten de benodigde grondstoffen bevatten, maar ook het belang van de planten en de ruïnes.

Tijd voor de grote schoonmaak

Om misverstanden te voorkomen benoem ik direct even wat The Gunk niet is. The Gunk heeft geen grote wereld waarin je vrij kunt ronddolen. Het is niet dat dit werd geadverteerd, maar ik had de gebieden een stuk groter verwacht. Het verhaal van de game heeft hier veel invloed op. In feite volg je een uitgestippeld pad met hier en daar wat zijpaden die je kunt verkennen, zodat je grondstoffen kunt verzamelen voor het upgraden van de stofzuiger. Tijdens het spelen ben je te druk bezig met het schoonmaken en het verwijderen van obstakels die verhinderen dat je verder kunt. Hierdoor is de game wel redelijk lineair. Hoewel ik het jammer vind dat de game grotendeels ondergronds afspeelt, is juist de kleine wereld één van de pluspunten. Hierdoor blijft het verhaal centraal staan en word je niet afgeleid door allerlei andere zaken. De planeet is prachtig en vooral in het begin geeft het schoonmaken dan ook ontzettend veel voldoening. De gameplay van The Gunk draait om het opzuigen van Gunk, oftewel het snot. Pumpkin kan daarnaast ook grondstoffen en bepaalde planten opzuigen. Dit laatste is belangrijk, omdat sommige planten nodig zijn om verder te komen. Bepaalde planten veranderen in een bom als ze losraken van de stengel, terwijl andere juist in een energieput gegooid moeten worden, zodat er gigantische bladeren ontstaan. Dit klinkt bizar, maar met hulp van de bladeren kun je op hogere plekken komen en de bommen zorgen natuurlijk voor openingen.

In eerste instantie is Gunk vrij onschuldig, maar naarmate je vordert in het verhaal wordt het steeds agressiever. De game is totaal niet eng, echter zorgen de muziek en omgeving wel voor een ongemakkelijke sfeer. Al helemaal als je een tunnel moet creëren door de Gunk heen, waardoor je compleet omringd bent door het vieze spul. Het blijft ook niet vreedzaam stil hangen, maar beweegt juist naar je toe. Daarnaast geeft het ook nog eens leven aan bepaalde vijanden. In The Gunk vecht je niet met allerlei wapens, maar moet je Pumpkin gebruiken om vijanden op te zuigen. Zij blijven dan hangen aan de stofzuiger, waardoor je ze van je af kunt schieten. Elke vijand moet op een andere manier worden verslagen. Je komt regelmatig wat vijanden tegen, maar niet zo vaak dat het echt een grote onderbreking wordt. De vijanden lopen namelijk rond in specifieke locaties waar veel Gunk te vinden is.

1 1 1 1 1

Het eindoordeel van Anita van Beugen

The Gunk biedt een kort, maar prachtig avontuur op een verre planeet. Jouw taak is het verwijderen van de Gunk met je speciale stofzuiger, terwijl je probeert te achterhalen wat er is gebeurd met de oude beschaving. De planeet ziet er fantastisch uit en het is jammer dat het einde van de game vooral ondergronds plaatsvindt. Het schoonmaken van de planeet geeft ontzettend veel voldoening en in combinatie met het verhaal wil je The Gunk blijven spelen. De korte duur is dus een pluspunt, omdat het verhaal centraal blijft staan. En wat de beleving helemaal afmaakt, is de prachtige soundtrack.

• Fantastische soundtrack
  • Personages hebben humor
  • Verrassend verhaal
  • Prachtige wereld
  • Creatieve gameplay
  • Kort, maar krachtig
  • Je bent veel ondergronds

Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Packshot The Gunk

-

Thunderful Games