• Ontwikkelaar Bethesda Game Studios
  • Eerste releasedatum 28 oktober 2016
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre RPG
  • Gameliner score

Review: The Elder Scrolls V: Skyrim - Special Edition - PlayStation 4

Het is bijna vijf jaar geleden dat ik voor het eerst af ben gereisd naar Tamriel's provincie Skyrim. De wereld van The Elder Scrolls V: Skyrim wist me op te slokken en ik heb er dan ook vele uren in doorgebracht. Met de komst van de Special Edition kunnen nieuwkomers en fans zich wederom verliezen in de wereld van Skyrim, die mooier en levendiger is dan ooit.

Skyrim slokt je op

Het verhaal van The Elder Scrolls V: Skyrim draait om de terugkeer van de draken. Deze kunnen alleen gestopt worden door de Dragonborn, en gelukkig blijk jij dat te zijn! Net zoals in de voorgaande delen van de Elder Scrolls-serie, begin je als een gevangene die na een korte tutorial wordt vrijgelaten in de wereld. Vervolgens heb je alle vrijheid om te doen en laten wat je wil. Volg je het hoofdverhaal, ga je op zoek naar de Dark Brotherhood of verken je 'n van de honderden grotten of tombes. De wereld van Skyrim slokt je op en weet je zomaar honderd uur vast te houden. Daarbij wordt de Special Edition ook nog eens geleverd met alle DLC, waaronder: Dawnguard, Hearthfire en Dragonborn. In Dawnguard wordt je een vampier of vecht je met de gelijknamige groepering tegen de bloedzuigers. Hearthfire stelt je in staat om zelf een huis bouwen in Skyrim en in de laatste DLC neem je het op tegen de kwaadaardige Dragonborn.

Meer dan een likje verf

De meeste remasters van games draaien op een hogere resolutie en bevatten licht opgepoetste graphics. Ook Skyrim: Special Edition draait op een hogere resolutie, maar op het gebied van graphics is er veel meer gedaan dan bij een standaard remaster. Zo zijn de textures een stuk scherper waardoor de omgevingen veel meer detail bevatten en je kunt nu vanaf een berg verder kijken dan ooit. De PlayStation 3- en Xbox 360-versies waren behoorlijk grauw met een hoop grijze kleuren, wat natuurlijk te maken heeft met de hardware beperkingen van de vorige generatie consoles. Hoe anders is dit in de Special Edition. De omgevingen bezitten veel meer kleur, de bomen zijn groener, het water ziet er realistischer uit en de sneeuwgebieden geven je een ijskoud gevoel. Door de huidige hardware is er ook veel meer gras en andere beplanting aanwezig in de bosrijke gebieden wat allemaal weer bijdraagt aan de beleving.

Geniet van de zon

De grootste vernieuwing op het gebied van graphics is absoluut de geweldige belichting. Met name de zon zorgt voor schitterende plaatjes. De prachtig gekleurde lucht liet mij regelmatig stilstaan en genieten van de omgeving. Ook de zonnestralen, die door de bomen schijnen, zien er geweldig uit. Waar de outdoor omgevingen er, mede door de belichting, schitterend uitzien, vallen de indoor locaties wat tegen. Vooral in grotten en tombes, waar de belichting minimaal is, zijn de grafische verbeteringen minder zichtbaar. Hier is dan ook goed te zien dat Skyrim alweer vijf jaar oud is. Waar dit ook goed aan te zien is, zijn de gezichten, en bijbehorende animaties, van personages. Voornamelijk de lipsynchronisatie kan in deze tijd echt niet meer, en hier had eigenlijk wel wat aandacht aan besteed mogen worden. Waar de console-versie van Skyrim nog wel eens problemen had om een stabiele framerate aan te houden, is dat nu gelukkig niet het geval. Er moet wel bij gezegd worden dat de Special Edition op 30fps draait, dus er mag ook wel verwacht worden dat de framerate constant blijft.

Mods

Skyrim: Special Edition is naast de grafische verbetering ook voorzien van mods. Op de Xbox One zijn deze mods net zo uitgebreid zoals dat bij de pc-versie ook het geval is, maar de PlayStation 4-versie moet het helaas met minder mods doen. De mods mogen namelijk niet zijn gemaakt met behulp van externe mod-tools, maar alleen door de Skyrim Creation Kit. Verwacht dus geen vijanden die eruitzien als Thomas de stoomlocomotief of een Iron Man-harnas. Ondanks deze beperking zijn de mods zeker van toegevoegde waarde. Sommige zorgen voor subtiele veranderingen, zoals meer lantaarns langs de wegen of meer welvarende handelaren. Andere mods passen de moeilijkheidsgraad aan of zorgen voor compleet nieuwe quests.

Het eindoordeel van Kees Wijnhorst

De Special Edition is de mooiste en meest complete versie van The Elder Scrolls V: Skyrim. De grafische verbeteringen verrijken de game aanzienlijk en met name de belichting zorgt voor fraaie beelden. Het is jammer dat de indoor locaties wat minder zijn, vooral in grotten en tombes vallen de grafische verbeteringen tegen. Op het gebied van content zit het meer dan goed. Naast de hoofdgame wordt je namelijk ook voorzien van alle DLC en ondersteuning van mods. Heb je The Elder Scrolls V: Skyrim nog nooit gespeeld of ben je een die-hard fan, dan is de Special Edition zeker een aanrader. Zorg er wel voor dat je genoeg vrije tijd hebt, want de wereld van Skyrim grijpt je vast en laat je niet snel meer gaan.

• Pluspunten
  • Epische RPG
  • Fraaie graphics