Check hier alle Gameliner AwardsGameliner Awards 2019-content
The Darkness II
  • ONTWIKKELAAR Digital Extremes
  • EERSTE RELEASEDATUM 10 februari 2012
  • PLATFORMEN Pc, Xbox 360, PlayStation 3
  • GAMELINER SCORE

review: The Darkness II PlayStation 3

Het was in de komkommerperiode dat ik kennis maakte met The Darkness. Bij gebrek aan iets beter kocht ik die game en ik heb daar tot op de dag van vandaag geen spijt van. Al jaren kijk ik uit naar The Darkness II. Nu is hij er eindelijk. Ontwikkeld door een andere ontwikkelaar, maar is het wel net zo vet?

Ver-Call of Duty-ied

Het verhaal begint met Jackie's snikkel in de champagne bij een van de meest luxe restaurants. Het deed me denken aan de intro van de eerste Darkness. Je kan zelf niet lopen en zit toe te kijken hoe je door het restaurant loopt naar je plaats. Als theorie heb ik dat The Darkness je bestuurt en dat jij machteloos bent. Zo zijn er meer aspecten die je tegenkomt in iedere game, maar in The Darkness II een echte uitleg krijgen. Je komt bijvoorbeeld iedere keer als je doodgaat weer tot leven, omdat The Darkness je niet dood laat gaan.
Eenmaal op je plek aangekomen, zit er een rondborstig stel tweelingen voor je die maar al te graag even doktertje met jou willen spelen. Het hele diner eindigt in een drama en Jackie zal opnieuw moeten toegeven aan The Darkness om zijn eigen leven te redden. Dat ene voorval bij het restaurant zet de hele sfeer voor de rest van de game. Plotselinge explosies, slow-motion shots en niemand die je in de weg staat. Het voelt alsof ontwikkelaars de weg kwijt zijn en maar dupliceren wat andere games eerder hebben gedaan. The Darkness II is ver-Call of Duty-ied.

Voel The Darkness

Immersion is nog steeds erg belangrijk in The Darkness II. Jij bent Jackie. Jij moet leven met de keuzes die je maakt. De ontwikkelaars hebben er goed voor gezorgd dat je mee gaat voelen met Jackie. Flashbacks, illusies en overtuigende stemacteurs (Mike Patton wederom als The Darkness!) zorgen ervoor dat je op het puntje van je stoel zit. Af en toe gaat er ook iets fout. Zo complimenteert je collega-maffia je op je mooie schoenen. Jammer genoeg kan je ze zelf niet zien als je naar beneden kijkt. Ook je wapens die in het eerste deel nog reageerden wanneer je dichtbij een muur kwam, zijn nu ontzettend statisch geworden.

Plastic haar

Het zal je vast niet ontgaan zijn: The Darkness II heeft een cartoony uiterlijk gekregen. Hierdoor voelt de game niet alleen anders, maar ziet hij er ook anders uit. De eerste Darkness was een realistische vertelling van de comic. Een beetje zoals Christopher Nolan doet met zijn vertelling van de Batman-comic. Deel 2 gaat meer de XIII-kant op en dat is erg jammer. Het ziet er gemakzuchtig uit en lang niet meer zo serieus als het eerste deel. Het comic-effect krijgt ook geen extra lading door comic-cutscenes of kreten van vijanden in beeld, zoals we kennen van XIII. Absoluut dieptepunt is het haar van Jackie. Wat eerst prachtig stijl haar was, lijkt nu op een plastic pruik.

HET EINDOORDEEL VAN Wouter van der Putten

The Darkness II is geen slechte game, alleen anders. Naast de core gameplay van The Darkness en de zieke dingen die je ermee kunt doen, is alles veranderd. Het verhaal en de Immersion zijn heel goed gedaan. De gameplay is actievol en je zult maar weinig momenten proactief rust krijgen, maar de Call of Duty-vibe blijft heel erg zitten. Terwijl The Darkness juist een game is waar je af en toe de rust nodig hebt vanwege het verschil tussen donker en licht. Grafisch heeft de game een hele andere stijl en daar baal ik van. Nogmaals, The Darkness II is geen slechte game en je kunt je er zeker mee vermaken, maar doe mij maar de Starbreeze Studios-variant van de franchise.

  • PLUSPUNTEN
  • Immersion
  • Verhaal
  • Stemacteurs
  • Darkness-powers blijven vet
  • MINPUNTEN
  • Immersion faalt af en toe
  • Grafische stijl past niet
  • Te snel tempo
Gameliner SCORE
Voldoende

COMMUNITY

SCORE
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?