Review: The Club PlayStation 3

Wat krijg je als je de hectische snelheid van een racegame samen met een third-person shooter in de blender gooit? Nee, dit is geen mop of een raadsel, het zijn de basisbeginselen van The Club, van Bizarre Creations.

Welkom bij de Club

De Club is een geheim dodelijk spel dat gespeeld wordt door een aantal badasses, die allemaal hun motieven hebben om mee te doen. En dat is nogal wat, The Club is namelijk niet zomaar een gezellig clubje waar je rustig op je gemakje een ijsthee kunt drinken. Dit spel is op leven en dood. The Club wordt gerund door een anonieme, en zeer rijke elite die kunnen wedden op dit dodelijke moderne gladiatorenspel. Je enige contact met deze elite wordt 'The Secretary' genoemd, een kille zakenman die je uitlegt waar je in terecht bent gekomen, en hoe je er levend weer uit kunt geraken.

Run Forest! Run!

Een third-person shooter gaat meestal gepaard met tactische wegduik/verberg momentjes en goeie precisie in alle vuurgevechten. Maar in The Club draait het om snelheid. Er zijn vaste parkoersen die je binnen een bepaalde tijd moet afleggen, die gelegen zijn op verlaten plekken in de wereld. Als je een vijand hebt neergeschoten, krijg je een 'kill-bar' die vervolgens langzaam af begint te tellen. Schiet je daarna nog een vijand neer, dan krijg je er een tweede killbar bij. Hoe meer je in je killbar hebt zitten, hoe meer punten je krijgt, en dat is belangrijk in The Club, je punten en je snelheid. Ga je namelijk rustig iedereen voorzien van een mooi headshot (waar je ook extra punten voor kunt krijgen), dan zul je merken dat er niet genoeg tijd voor is. Je killbars vallen weg en kom je uiteindelijk bij de finish, dan telt het aantal killbars mee met je uiteindelijke score. Je zult dus moeten rennen, schieten en rennen en schieten, dit allemaal zonder zelf dood te gaan. En dit is wat The Club een zeer originele game maakt. Welk personage je kiest heeft ook invloed, de een is sneller terwijl je met de ander weer minder snel dood gaat. Je kunt ervoor kiezen om een Tournament te spelen, waarin je van locatie tot locatie het hoogste aantal punten moet halen. Maar je kunt ook single events spelen, mocht je een favoriet level hebben.

Oefening baart dode badguys

Het zal even duren voordat je dit hectische concept door hebt, en je zult merken dat je sommige parcours opnieuw wilt spelen omdat je een betere score wilt halen. Ben je een geoefende shooter-gamer en kies je voor een moeilijkere speelbaarheidsgraad, dan zullen al je reflexen op scherp worden gezet. Grafisch ziet het er ook zeer hectisch uit. De omgevingen zijn goed gekozen, zo ren je onder andere door een verlaten olietanker of door een enorme fabriek. Dit geeft goed de grimmige sfeer van de game aan. Wanneer je aan het rennen bent, beweegt de camera zeer realistisch mee met je bewegingen. De characters zien er vet uit en de vijanden kunnen ook overal vandaan komen. De wapens die je gebruikt en kunt oppakken van gesneuvelde vijanden komen goed over. Zet je volume lekker hard aan en geniet van het geluid van kogelregen en explosies.

Online

Je kunt online tegen elkaar spelen onderverdeeld in zeven modes, waaronder bijvoorbeeld team deathmatch, deathmatch en een vorm van 'capture the flag'. De online leaderboards zijn erg interessant omdat je bepaalde levels kunt spelen waarin je zelf denkt erg goed te zijn om vervolgens je score en je ranking omhoog zien te gaan. Dit is vooral leuk als je lekker competitief bezig wilt zijn met andere online gamers. Ook kun je tegen elkaar spelen met 2 tot 4 spelers door middel van een splitscreen.

Het eindoordeel van Erwin Mendes

The Club is niet een standaard shooter, en dat is gelijk ook de kracht van de game. Je zult wel even moeten wennen aan het race-tegen-de-klok concept, maar na een uurtje spelen ben je al zo gefocust op het halen van een zo hoog mogelijke killbar terwijl je als een gek aan het rondrennen bent, dat het lijkt alsof dit concept al jaren bestaat. De A.I van de vijanden zijn ook zeer goed, mits je de game op een van de moeilijkere graden speelt. De controls zijn eigenlijk het enige minpuntje, omdat je namelijk sneller wilt reageren dan de controls toelaten. Deze kijksnelheid valt wel in te stellen, maar zelfs op de hoogste snelheid is het net ietsjes te langzaam. Desalniettemin is dit een erg goede en vooral zeer originele game!

• Originele gameplay
  • Verslavend
  • Niet te makkelijk