Review: Tetris 99 - Big Block Nintendo Switch

Geplaatst: 26 mei 2019 14:00
Aangepast: 26 mei 2019 14:04

Tetris 99 verscheen uit het niets op de Nintendo Switch en bleek een regelrecht succes te zijn. Temeer, omdat de game gratis is voor mensen die een Nintendo Switch Online-abonnement hebben afgesloten. Toen ik de review van Tetris 99 schreef, was ik zeer verrast door de creatieve invalshoek van de game, maar ontbrak er wat mij betreft nog een offline modus. Ergens waar je je Tetris-skills kon oefenen zonder dat je compleet ingemaakt werd door professionele spelers. Mijn wens is uitgekomen, maar in plaats van een gratis update moet je wel betalen om de game offline te kunnen spelen. Waarom zou je betalen voor een game, die je ook gratis kan spelen? Ik ben er ingedoken en heb uitgezocht of de Big Block uitbreiding je geld en aandacht waard is.

Marathon

De Big Block uitbreiding brengt twee nieuwe modi met zich mee. Nou ja, echt nieuw is het niet, want we kennen beide modi eigenlijk al. Marathon is in principe gewoon het originele Tetris, terwijl CPU Battle je de mogelijkheid biedt het Tetris 99 te oefenen tegen computers. Omdat Marathon het meest afwijkt van Tetris 99 zelf, is dat het eerste waar ik mij in heb gestort. Niet dat het nou zo'n verrassende modus is, maar het biedt wel de nodige afwisseling in de game en bovendien de mogelijkheid gewoon offline te spelen. Daarnaast kan een Tetris-game die gebaseerd is op de originele manier van spelen mij eigenlijk ook altijd wel bekoren.

Marathon zelf bestaat ook weer uit twee gamemodi. Je kunt kiezen voor een relatief kort potje met 150 lines of voor de lange zit waarbij je 999 lines weg moet zien te werken. Waar je bij de eerste nog een moeilijkheidsgraad kunt instellen, gaat dat bij 999 lines automatisch en heb je die mogelijkheid dus niet. Opvallend is wel dat beide games dus eindig zijn. Als je - net als ik - een beetje liefhebber van Tetris bent, dan kun je dus maar spelen tot 999 lines en niet tot je echt af bent. Nu is er eindelijk een offline modus voor de game beschikbaar en dan mis je dus eigenlijk alsnog iets. Overigens heb ik mij met zowel de 150 lines en 999 lines prima vermaakt, maar het gemis van een potje ongelimiteerd tetrissen konden de twee modi niet helemaal weg poetsen.

CPU Battle

CPU Battle beschikt over hetzelfde battle royale concept als Tetris 99, alleen neem je het nu op tegen 98 bots. Mocht je nog niet bekend zijn met het concept, dan leg ik het even beknopt voor je uit. Jij speelt tegen 98 tegenstanders die allemaal een eigen potje Tetris spelen. Door lijnen weg te werken en combo's te maken kun je ervoor zorgen dat je tegenstanders extra lijnen toegestuurd krijgen, waardoor het voor hen moeilijker wordt. Wie je in de penarie brengt, is aan jou. Je kunt kiezen om te gaan voor een random tegenstander, maar ook voor degene met de meeste badges, degene die jou aanvallen of degene die al op sterven na dood zijn. Dit zorgt er dus voor dat je Tetris op een tactische manier kunt spelen.

Hetgeen waar Tetris 99 succesvol door is geworden, is dankzij de Big Block DLC nu dus ook tegen computergestuurde tegenstanders te spelen. Het werkt in grote lijnen hetzelfde, alleen kun je in dit geval een moeilijkheidsgraad instellen. Perfect dus om te oefenen en je skills te verbeteren, voordat je het online gaat opnemen tegen de professionals. Je kunt er zelfs voor kiezen het aantal badges waar je mee begint aan te passen. Hierdoor kun je jezelf een voorsprong verschaffen op je concurrentie en hoef je niet nog KO Badges te verzamelen. Deze badges zijn zeer handig om te hebben, want hiermee richt je nog meer schade aan bij je geselecteerde tegenstanders. Des te meer badges, des te heftiger krijgen je vijanden het te verduren.

Dat Tetris 99 nu ook offline content heeft, is wat mij betreft een goede zaak, maar ik vind het erg jammer dat er betaalde DLC is voor deze gratis game. Ik weet dat het vaker zo is dat je in-game betaalt voor extra's in gratis games, maar hier voelt het toch een beetje misplaatst. Bovendien voegen de gamemodi ook niet dusdanig veel toe dat ik het iedereen aan zou raden de Big Block uitbreiding direct binnen te halen. Sterker nog, als je genoeg voldoening haalt uit het spelen van Tetris 99 online, dan zou ik het daar lekker bij laten.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de Nintendo Switch.

Het eindoordeel van Patrick Lamers

Met gemengde gevoelens heb ik mij wel kunnen vermaken met de Big Block uitbreiding van Tetris 99, maar toch heb ik er een klein beetje een vervelende nasmaak aan overgehouden. Ondanks dat ik direct al riep dat de game een offline modus nodig had, doelde ik daarmee dus niet op content waar je weer extra voor moet betalen. Bovendien is het gebrek aan een endless mode voor mij ook wel een dingetje. Als ik dan offline Tetris speel, dan wil ik ook net zo lang door blijven gaan tot ik er zelf geen zin meer in heb of gewoonweg niet meer kan. Doordat er hoe dan ook een limiet zit, is je game altijd voortijdig ten einde en dat is jammer. Als je echt fervent Tetris-liefhebber bent, dan is het aan te raden om de uitbreiding aan te schaffen, anders kun je het net zo goed bij de online potjes houden.

• Tetris
  • Offline oefenen
  • Betaalde DLC
  • Mist een endless mode
Patrick Lamers Hoofdredacteur

Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Packshot Tetris 99 - Big Block

-

Nintendo Switch