Review: Terminator Resistance PlayStation 4

Je weet dat er stront aan de knikker is wanneer de robots ontdekken dat ze slechts als moderne slaaf worden behandeld. Tenminste, zo is gebleken uit menig fantasie van scenarioschrijvers, auteurs en game-ontwikkelaars. De meest bekende cyborg overname is wellicht die van Skynet, oftewel die van de Terminators. Na tal van films, comics en cameo’s is het tijd voor een geheel eigen game. Voila, Terminator Resistance.

The 1% club

Ken je The Terminator? Je weet wel, die film met die grote kerel uit Oostenrijk die heel veel blaaargh, Git out of hiar! En Git to da choppa! roept? Mooi, dan kan ik het kort houden. In 1997 zijn de machines door computernetwerk Skynet tot het besef gekomen dat de mensheid een gevaar voor ze is. De oplossing? Complete uitroeiing. Na een aantal kernbommen nemen de robots het wapen in eigen hand en jagen ze de mensheid op tot er niemand op de benen staat. In Terminator Resistance bestuur jij schietschijf Rivers, een soldaat van The Resistance. The Resistance is een beweging die weerstand biedt tegen de opruk van de machines. Deze Terminators vormen een Annihalation Line waarbij ze al het leven van de planeet vagen. Al het menselijk leven achter de lijn dient als proefkonijn voor de machines of als ontbindende voeding voor het beetje flora dat is overgebleven. De lijn is helaas al een behoorlijk eind en de grens tussen veilig ronddartelen en rennen voor je leven is behoorlijk dun. Een flink probleem dus.

Afijn, jij bent dus die Rivers en het is aan jou initieel de taak om contact te leggen met de zuidelijke divisie van The Resistance. Gaandeweg word je opgejaagd door een menselijke Terminator die jou koste wat kost wil vermoorden, omdat jij als nummer drie op de Skynet hitlist staat. Terminator Resistance profileert zich als een survival-actie-RPG en dat is tot op zekere hoogte accuraat. Survival wil ik het niet noemen, maar gaandeweg het verkennen van de semi open levels vind je genoeg crafting materials om de workbench mee te vullen. Daarnaast beschik je over een levelsysteem waarin je skill points kunt toewijzen aan bepaalde attributen. Zo kun je je bijvoorbeeld meer specialiseren in het lockpicken waardoor je wellicht meer waardevolle loot en sluiproutes kunt unlocken of kan je meer richting het hacken bewegen waardoor de Terminators het vuile werk voor jou opknappen. Daar houdt het dan ook wel een beetje op met de echte diepgang. Niet erg, maar verwacht geen Skyrim.

Muddy Rivers

Onze grote held reist van locatie naar locatie om zo zijn doel te bereiken. Gaandeweg ontmoet je meer en meer mensen die proberen te overleven. Helaas zijn ze nooit zelfvoorzienend en zijn ze ook niet bang om je met hun problemen op te zadelen. Regelmatig krijg je dan ook de vraag om nog even iets voor ze te doen nu je toch naar dat levensgevaarlijke gebied afreist. Even wat Terminators afknallen om een toolset te vinden voor die dwaas in het kamp, tuurlijk joh, geen probleem. Toch is dat hetgeen dat de game juist een beetje jus geeft. Hoewel de herhaling er na een uurtje of vier toch inslaat, zijn het de side quests die her en der nog wat vertier bieden. Daarbij vorm je onderlinge relaties met de andere overlevenden en heb je een soort van impact op de loop van een dialoog. Leuk voor wat characterbuilding en het zetten van de toon.

Qua sounddesign zit het wel goed met de game. Bij het opstarten word je begroet door de iconisch dreunende Terminator theme en de sound van de gunplay zit ook wel goed. De voice acting en mixing hiervan is lang niet altijd even sterk, zo is de hoofdpersoon bijna niet te verstaan en zijn sommige accentjes overduidelijk aangedikt. Daarnaast zijn ook de graphics niet van topkwaliteit. Veelal oogt de game modderig en dan helpt het niet dat het kleurenpalet veelal bestaat uit grijs en bruin. De facial animations zijn oké, maar eigenlijk ook niet meer dan dat. En dat is nou een beetje het ding van Terminator Resistance. Alles is wel oké, maar de game blinkt eigenlijk nergens echt in uit.

Het gebruikte beeldmateriaal in deze review is gecaptured tijdens onze speelsessie op de PlayStation 4 Pro

Terminator Resistance is eigenlijk een beetje van alles wat. De game probeert te veel te zijn en te doen, en doet daardoor eigenlijk niets echt goed. Ja, je haalt er wel wat vermaak uit, maar nergens heb je echt het gevoel een hele toffe game te spelen. De hardcore Terminator-fan zal de verwijzingen en het knallen tegen de T-800’s wel tof vinden, maar daar stopt het dan ook eigenlijk wel een beetje. Een gemiste kans, want met wat polishing, schrappen en door ontwikkelen had dit echt een toffe game kunnen worden.

Aardig
  • Lekkere setting
  • Eigen verhaal