Review: Tell Me Why Chapter 1-3 - Ontdek de waarheid Pc

Geplaatst: 10 september 2020 12:00

Tell Me Why is een interactieve game, waarin je het verhaal volgt van Tyler en Alyson. Tegelijkertijd geef je zelf vorm aan het verhaal en de personages en beïnvloeden jouw keuzes het vervolg van het verhaal. Dat is eigenlijk ook hoe het in het echte leven werkt en ik moet zeggen dat DONTNOD Entertainment, maker van Life is Strange, goed haar best heeft gedaan om de speler het gevoel te geven dat hij werkelijk deelneemt aan de game. Op de bovennatuurlijke krachten van Tyler en Alyson na dan. In deze review lees je hoe ik de eerste drie hoofdstukken van Tell Me Why op de pc heb ervaren.

Los je eigen moord op

Het verhaal van Tell Me Why speelt zich af in Alaska in het jaar 2015. Het is een belangrijk jaar voor Tyler en Alyson, want deze tweeling ziet elkaar weer nadat ze tien jaar van elkaar gescheiden zijn geweest. De game begint dan ook met een kort filmpje uit het jaar 2005. Een jongetje is opgepakt voor de moord op zijn moeder, maar meent de moord gepleegd te hebben uit zelfbescherming. Jep, dat jongetje is Tyler en dat is ook de reden dat hij na het incident gescheiden is van Alyson. Nadat zij weer bij elkaar zijn gebracht, gaan ze op zoek naar wat er echt is gebeurd in 2005. Hun moeder, Mary-Ann, zou namelijk een geweer hebben gericht op Tyler, maar niemand weet wat de aanleiding daarvan is.

In de game kruip je in de huid van zowel Tyler als die van Alyson. Je kunt niet wisselen tussen de personages, maar krijgt telkens een persoon aangewezen die je kunt besturen. De besturing is vrij simpel met WASD-gebruik om te lopen en je muis voor de camera en om objecten te bekijken of op te pakken. Tijdens het verkennen krijg je af en toe de optie om je SHIFT-knop te gebruiken om te reageren op Tyler of Alyson, maar dit is volledig optioneel. Ook verschijnt er af en toe de mogelijkheid om je spatiebalk te gebruiken waarmee je herinneringen kunt ophalen. Tijdens cutscenes krijg je vaak keuzes op je scherm te zien die weergeven wat je gaat zeggen of reageren op een ander. De balans tussen het besturen van de personages en de cutscenes is goed uitgewerkt. Vaak kun je ook gewoon nog om je heen kijken en iets aanklikken tijdens de cutscenes, wat het onderwerp van het gesprek verandert.

Ontrafel het mysterie in het prachtige Alaska

In Tell Me Why is het niet lastig om een goede indruk te krijgen van iemand. In het begin kreeg ik een goede indruk van Tyler en Alyson door in hun slaapkamers rond te neuzen die vol stonden met persoonsgebonden objecten. Zo vind je in Tyler's kamer een boek over transgenders en een kalender waarop 'testosteron' stond aangegeven. Tyler was vroeger een meisje en zijn keuze om te veranderen in een man heeft waarschijnlijk invloed gehad op het incident. Ook de andere personages leer je goed kennen door langs hun woon- en werkplekken te gaan en objecten te doorzoeken of herinneringen op te halen. Niet alleen is dit van belang voor je zoektocht naar de waarheid, maar geeft dit meer karakter aan de personages. Naast het zoeken en bekijken van objecten zijn er ook een aantal minigames en puzzels die ook weer meer vertellen over de personages. Zo kun je de band tussen Tyler en Michael sterker maken door samen te gaan vissen bijvoorbeeld.

Qua graphics ziet de game er goed uit, maar dat mag ook wel als het zich in het prachtige Alaska afspeelt. Tussen de dikke lagen sneeuw vind je er groene bomen en helder water en dat maakt het wel extra leuk om de game te volgen. Auditief valt er ook niks op aan te merken. De stemmen die gebruikt worden, passen goed bij de personages. Er wordt niet veel muziek gebruikt. Af en toe hoor je een rustig deuntje of een geluidseffect, maar niets dat mij stoorde. Wat wel opviel, is dat de gezichtsuitdrukkingen niet altijd goed passen bij de toon die gebruikt wordt in de stemmen. Zo zie je weleens een neutrale gezichtsexpressie bij een enthousiast stemgebruik. Dit is niet zozeer storend, maar enkel een klein aandachtspuntje.

Great minds think alike

Ik heb wel vaker gehoord dat tweelingen een bijzondere band met elkaar hebben, maar niet zo één als die van Tyler en Alyson. Zij hebben het vermogen om telepathisch met elkaar te communiceren door enkel gedachten met elkaar uit te wisselen. Hier kun je dus ook gebruik van maken wanneer je samen in gesprek bent met een ander. Wat helemaal bijzonder is, is dat zij dezelfde oude herinneringen naar boven kunnen halen wanneer zij bekende plekken bezoeken. Deze bovennatuurlijke krachten dragen goed bij aan hun zoektocht naar de waarheid. Het komt weleens voor dat bij Tyler of Alyson een herinnering verdraaid is, waarbij je voor de keuze staat om te kiezen waar je in gelooft. Dit zorgt niet altijd voor de beste uitkomsten. De uitkomsten van jouw keuzes vormen niet alleen het verhaal, maar ook de band tussen de personages. Denk jij bijvoorbeeld dat Tyler liegt terwijl dat niet zo is, dan wordt er na jouw keuze met een symbool aangegeven dat hun band zwakker is geworden.

In het eerste hoofdstuk ontmoet je een hoop belangrijke mensen. Het zijn vaak personages die Mary-Ann gekend hebben of vrienden van Tyler en Alyson. Ondanks dat zij ieder een eigen persoonlijkheid hebben, moet je wel degelijk over mensenkennis beschikken. Iedereen in het dorp is namelijk gesloten over het incident, maar met de juiste antwoorden krijg je er meer over te weten. Elk hoofdstuk eindigt met een aantal antwoorden, maar ook weer met nieuwe vragen. Daarnaast wordt er op een spannende wijze geteased naar het vervolg, wat bijdraagt aan een pakkend gevoel. Als leuke toevoeging zie je op het einde de percentages van de keuzes die jij en anderen gemaakt hebben.

Het eindoordeel van Celine Man

Tell Me Why is een unieke interactieve film game die je vanaf het begin tot einde pakt. De combinatie van film en gameplay zit goed in elkaar en dankzij de vele interacties voel je je betrokken in de zoektocht van Tyler en Alyson. Het gebruik van telepathische krachten is een leuke toevoeging aan een interactieve game, waardoor je nog beter in de huid van de hoofdpersonages kunt kruipen. De puzzels en minigames zijn gevariëerd en zijn zowel een bijdrage aan het verhaal als aan de dynamiek van de gameplay. Het verhaal is interessant en spannend, waardoor je na het spelen van het elk hoofdstuk verder wilt gaan met de volgende hoofdstukken. Helaas eindigt de zoektocht na het derde hoofdstuk, terwijl het verhaal nog makkelijk uitgerekt kan worden.

• Goed verhaal
  • Veel interacties
  • Unieke content qua interactieve game