Tekken 6

  • Ontwikkelaar Namco Bandai
  • Eerste releasedatum 30 oktober 2009
  • Platformen PlayStation Portable, Xbox 360, PlayStation 3
  • Genre Fighting
  • Gameliner score

Review: Tekken 6 - PlayStation 3

We hebben al een tijd niks meer van Tekken gehoord of gezien. Zelf heb ik niet zoveel met vechtgames, maar toen Tekken van de week op de redactie binnenkwam, was ik erg benieuwd naar het eindresultaat. Het doel van Tekken is al jaren ongewijzigd gebleven; schakel je tegenstander uit met wat ingewikkelde combo's. Al ver voor de release werden we doodgegooid met spectaculaire actietrailers, die duidelijk maakten dat Tekken 6 d' beste game in de geschiedenis van de franchise moest worden. Of dit ook werkelijk gelukt is lees je in deze review.

Het Tournament

Het draait in Tekken voornamelijk om wie de sterkste vechter ter wereld is. In dit zesde deel zijn mannen als Heilhachi en Kazuya Mishima uit de dood herrezen. Net als in de voorgaande delen wordt er weer een blik met onrealistische vechtstrijders opengetrokken. Zo zullen er weer robots en dierentuinbewoners mee dingen naar de titel. Je kunt kiezen uit een aantal bekende vechters, of uit 'n van de acht nieuwe aanwinsten, zoals Bob en Leo. In tegenstelling tot de vorige delen zijn ze allemaal direct speelbaar. Elke personage heeft zo zijn unieke moves en het ene personage is makkelijker op te pakken als beginneling in de serie, dan het andere.

Van prachtig kuiken tot lelijke zwaan

Grafisch gezien ziet de game er over het algemeen niet slecht uit, maar dat is helaas niet altijd zo. Maar wat wil je ook; de graphics zijn al twee jaar oud. Hoewel de game al een tijdje uit is in Japan, vond ik hem niet af aanvoelen. De ingame beelden zijn lelijk. Het ziet er allemaal flets en grauw uit, wat overigens niets afdoet aan de actie. Wat mij ontzettend stoorde waren de eindeloze tussenfilmpjes. Je kunt ze weliswaar overslaan, maar dan mis je het verhaal, wat trouwens sowieso lastig te volgen is. Het is Engels ondertiteld, maar het verhaal zelf is in het Japans. Mooie taal, maar voor een grote naam als Tekken mag je toch wel verwachten dat ze daar voor de westerse markt toch wat meer aandacht aan besteden, vooral als je weet dat de game al twee jaar in het land van de rijzende zon beschikbaar is.

Anders dan anders in de singleplayer

De Tekken-serie gaat al jaren mee en is daardoor uitgegroeid tot 'n van de grootste vechtgame franchises uit de game-industrie. De game bestaat eigenlijk uit twee delen; de traditionele 'n op 'n gevechten en de nieuwe Beat 'm up modus. Daarin loop je door straten en bossen en kom je verschillende personages (in 3D Final Fights stijl) tegen, die je dan met wat wilde klappen op je controller moet verslaan. De nieuwe modus is toegevoegd aan de singleplayer modus en daardoor is de oude traditionele Tekken niet meer aanwezig. Het meest storend aan dit is alles is dat het tweede personage alleen door de computer kan worden bestuurd, maar daarentegen heb je wel heel veel verschillende vechttechnieken tot je beschikking.

Voor de echte, en gelijk een stuk beter uitziende Tekken speel je de Arcade modus, Versus, Time Attack, Survival, Practice of de goedwerkende online modus. Deze modi werken allemaal prima, zoals we al jaren gewend zijn van de serie en zoals ik het eigenlijk ook niet anders zou willen zien.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Hoewel ik me meer had voorgesteld van Tekken 6, heb ik me toch redelijk kunnen vermaken met tal van modi in de game. De Beat 'm up had voor mij niet gehoeven en bovendien zag die modus er ontzettend lelijk uit. Tekken 6 is zeker niet voor de buttonbashers onder ons. De personages kennen meer moves dan in voorgaande delen, maar toch vind ik het jammer dat we er zo lang op hebben moeten wachten, en de Westerse markt is opgezadeld met achterhaalde graphics. Misschien is dit een les voor Tekken 7. Tot het zover is heb je genoeg tijd om elk personage onder de knie te krijgen en de talrijke moves te masteren.

  • Pluspunten
  • Groot vechters rooster
  • Alle verwachte modi zijn aanwezig
  • Minpunten
  • Beat 'm up werkt niet
  • Grafisch matig
Gameliner Score
Voldoende

Community

Score
Log in om jouw beoordeling te kunnen geven.

Over auteur Alex Zweers

Alex Zweers Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?