Review: Tekken 3D Prime Edition Nintendo 3DS

Het begint een ritueel te worden: ga je naar Nieuwegein om bij Nintendo op kantoor een Nintendo 3DS-game te checken, dan is het een vechtgame. Nintendo nodigde ons uit om in een vroeg stadium de game Tekken 3D Prime Edition eens flink onder de loep te nemen.

De eerste ronde

Ik speelde hiervoor de games Dead or Alive: Dimensions en Street Fighter IV: 3D Edition, ook op de 3DS. Allemaal vechtgames dus, waardoor er voldoende vergelijkingsmateriaal bestaat. Nu moet ik wel zeggen dat ik meer met Tekken heb dan met andere vechtgames, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld. Het is ook gek dat Namco Bandai nu pas met hun vechtgame komt, in plaats van vlak na de release van de 3DS.

Een game zonder verhaal

Een mogelijke verklaring is dat Namco door een relatief late release de kat uit de boom heeft kunnen kijken. Ik begon aan het spel en het viel me eigenlijk nogal tegen. Daar waar de andere twee vechtgames nog een verhaallijn hebben, kun je in Tekken 3D enkel maar vechten in verschillende rondes, quick-games dus. Ik weet niet wat de ontwikkelaar precies gedacht heeft bij het maken van de game, maar opmerkelijk is het wel. Het houdt overigens niet in dat er niet genoeg te doen is in de game, maar om hier nu de volle prijs voor neer te moet leggen gaat zelfs mij te ver.

Smakeloos

Van het vechten in verschillende rondes werd ik nogal simpel; steeds maar weer achter elkaar dezelfde soort rondes vechten is niet echt bevorderlijk voor je plezier. Ik denk dat de ontwikkelaar goede bedoelingen met de game had, maar dat het gewoon niet helemaal lekker uit de verf is gekomen.

In het spel zitten veertig personages die direct speelbaar zijn. Van wat ik uit de persberichten heb begrepen moet er nog 'n inzitten, die ik alleen niet direct in de game ben tegengekomen. Die zul je dan waarschijnlijk later in het spel nog wel tegenkomen. Elke personage in Tekken 3D heeft twee verschillende versies, alhoewel, het gaat alleen om twee verschillende outfits. Verschil in gameplay tussen de twee versies is er niet. Over gameplay gesproken: je voertje vechtmoves uit met behulp van het touchpad, dat veel lijkt op de manier waarop Street Fighter het doet. Naar mijn gevoel voelen de combo's net iets beter aan dan in de andere vechtgames.

Veel van hetzelfde

De game kent maar liefst vijf modi die je kunt spelen. De eerste is Special Survival, waarbij je een personage uitkiest en daarmee zoveel mogelijk tegenstanders uitschakelt. Het is in het begin te simpel, maar na een tijdje wordt het ineens super moeilijk: de balans is ver te zoeken. Dan hebben we vervolgens de Versus Battle. Hierbij moet je vijf tegenstanders uitschakelen, en elke keer is dat gelukt is wordt het aantal tegenstanders verdubbeld. Wanneer jij in elkaar getrimd bent, dan verlies je een even. Het is dus belangrijk om overeind te blijven. Doordat je elke ronde steeds meer personages tegenover je hebt staan, wordt het steeds een stuk lastiger. Deze mode is leuk, maar niet bijster interessant.

Een andere mode is Quick Battle, waarbij je tussendoor gewoon even een paar korte potjes met elkaar kunt spelen. De game heeft ook een Practice mode, waarbij je de verschillende vechttechnieken op je gemak kunt uitproberen. Tekken Cards is de laatste optie in de game. Ik had verwacht dat het met AR kaarten zou werken, maar dat is helaas niet waar. Het is namelijk voor de Street Pass, waarbij je het tegen vrienden kunt opnemen die het spel ook in hun bezit hebben. Dat maakt het enigszins interessant, maar verder kun je er weinig mee.

Het eindoordeel van Alex Zweers

We zouden het zowat vergeten, maar je kunt de game ook in drie dimensies spelen. Het is alleen, net als bij de meeste games op de Nintendo 3DS, meer een gimmick dan dat je er ook echt wat mee kunt. Al met al is het een teleurstellende en matige game. Maar ben je een diehard fan van de serie en heb je nog geen andere vechtgame in huis, dan is het heel misschien de moeite waard om deze te kopen als hij in de budgetbakken ligt.

• Leuke vechtgame voor fans
  • Vechtsysteem is goed
  • Saai
  • Geen verhaal
  • Duur
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Tekken 3D Prime Edition

Tekken

Nintendo 3DS