Review: Tales of Arise - Blauwdruk voor next-gen Tales-games PlayStation 5

Geplaatst: 8 september 2021 16:00
Aangepast: 8 september 2021 16:07

Vijfentwintig is een speciale leeftijd en dat moet gevierd worden. Dat is ook precies wat Bandai Namco dacht, want Tales of Arise, het zeventiende deel in de serie, moest een speciaal deel worden waarmee deze mooie leeftijd gevierd kon worden. Als je mijn preview van Tales of Arise en mijn Drie Van Die redenen om Tales of Arise te spelen hebt gelezen, dan weet je wellicht dat ik na het spelen van twee demo's al voorzichtig enthousiast was geworden over dit nieuwe deel. Ik heb nu eindelijk de volledige game in handen gekregen en kan je dan ook precies vertellen of dit nieuwste deel in de serie de moeite waard is.

Een echt JRPG-plot

Zonder al te veel van het verhaal van Tales of Arise te spoilen, kan ik je wel alvast verklappen dat het verhaal een echt JRPG-verhaal is. Het verhaal volgt hoofdpersonage Alphen, een slaaf uit Dahna die al zo lang hij zich kan herinneren voor de mensen uit Rena werkt. Rena is namelijk technologisch een stuk geavanceerder dan Dahna en deze technologische vooruitgangen gebruiken de Renaanse tirannen om de mensen uit Dahna te onderdrukken. Per toeval leert Alphen Shionne kennen, een jongedame uit Rena. Zij is ervan overtuigd dat wat Rena doet niet juist is en samen gaan ze op avontuur om Dahna te bevrijden uit de metalen klauwen van Rena. Om dit te kunnen doen, moeten ze de hele wereld over, om de verschillende heersers uit Rena van hun tronen te stoten. Gedurende hun avontuur komen ze verschillende andere personages uit zowel Dahna als Rena tegen, die zich aansluiten bij hun verzet.

Het verhaal van Tales of Arise klinkt zo op het eerste gezicht misschien een beetje cliché. Per toeval komen twee onwaarschijnlijke bondgenoten bij elkaar om de wereld te redden van iets dat vele malen groter is dan zijzelf. Toch is het verhaal ontzettend goed uitgewerkt. Er zit verrassend veel diepgang in en de verschillende (speelbare) personages die je tegenkomt, zijn allemaal interessant genoeg om beter te willen leren kennen. Iets dat hierbij helpt, zijn de zogenaamde Skits, die we kennen uit eerdere Tales-delen. Dit zijn korte dialogen tussen personages die je op specifieke momenten kunt afspelen, om meer te weten te komen over personages, de wereld, of gebeurtenissen. Ook zit er een soort relatie-systeem in Tales of Arise. Wanneer je met je groep bij een kampvuur zit, kun je niet alleen gesprekken terugkijken en genieten van een maaltijd, maar je kunt ook speciale een-op-een-momenten met je personages initiëren, zodat ze elkaar beter leren kennen. Onderling een goede band opbouwen, heeft namelijk zo zijn voordelen.

Vechten als een geoliede machine

Als je bekend bent met de Tales-serie, dan ben je bekend met het Linear Motion Battle System. Hierbij is het de bedoeling dat je je vijanden aanvalt en een zo lang mogelijke combo probeert te maken door normale aanvallen te combineren met magische aanvallen die Arts heten. Het is hierbij de kunst om niet alleen je eigen aanvallen en Arts, maar ook die van je teamgenoten zodanig te coördineren dat je je vijanden zo lang mogelijk kunt stunnen en dus een zo lang mogelijke combo kunt maken. Nieuw in Tales of Arise is de toevoeging van de Boost Strike-aanvallen. Dit zijn speciale aanvallen die je kunt doen wanneer je Boost Strike-metertje vol is gelopen. Deze aanvallen zijn erg krachtig en combineert de speciale vaardigheden van je huidige teamgenoten. Daarnaast kun je je personages ook nog sterker maken door verschillende Skills vrij te kopen met punten die je verdient na gevechten. Welke skills je vrijspeelt en wilt gebruiken, mag je helemaal zelf bepalen. Je kunt dus je personages volledig min-maxen als je dat wilt. Qua combat zijn er wel ontzettend veel dingen om rekening mee te houden en om te onthouden. Gelukkig zit er gewoon een kleine encyclopedie in de game waar je alles weer terug kunt zoeken, maar ik kan me ook voorstellen dat het misschien een tikkeltje overweldigend kan zijn, zeker als je nog niet bekend bent met de verschillende mechanics die we in de andere delen hebben gezien.

In Tales of Arise kun je ook zelf bepalen wie de hoofdpersoon is en wie er in je party zit. Volgens het verhaal is Alphen de hoofdpersoon, maar je kunt een van de vele andere teamgenoten ook als teamleider selecteren. In Tales of Arise bestuur je namelijk te allen tijde maar een enkel personage. Met dit personage loop je rond in de wereld en dit personage bestuur je ook tijdens de gevechten. Elk personage heeft een eigen vechtstijl, wapen en Arts en andere speciale vaardigheden die je kunt gebruiken. Je kunt dus met de verschillende personages experimenteren om te kijken welke vechtstijl het beste bij je past. Alle andere personages worden door de computer bestuurd. Je kunt zelf bepalen welke personages je in je team wilt hebben. Ook kun je kiezen hoe ze zich moeten gedragen. Zo kun je bijvoorbeeld instellen dat ze agressief moeten vechten, of juist alleen maar moeten healen. Ook kun je ervoor kiezen om helemaal niet of alleen maar deels zelf te vechten. Ook in dit deel kun je namelijk gevechten volledig automatisch laten uitspelen. Normaal ben ik nooit zo'n fan van computergestuurde teamgenoten, omdat ze nooit doen wat ik nou eigenlijk wil. In Tales of Arise heb ik echter het idee dat dit vrij goed uitgewerkt is en de AI een stuk slimmer is dan in sommige andere games die ik gespeeld heb. Ik heb ze in ieder geval nog niet de nek om willen draaien.

Grafisch hoogstandje

Ok, ik moet deze paragraaf wel even voorafgaan met de disclaimer dat ik Tales of Arise op de PlayStation 5 heb gespeeld op een 4K-televisie. Ondanks dat, kun je er gewoon niet omheen dat de game er prachtig uitziet. Voor de ontwikkeling van Tales of Arise is Bandai Namco namelijk afgestapt van haar in-house engine om Unreal Engine 4 te gebruiken. Het is goed te zien dat deze omslag haar vruchten heeft afgeworpen, daar de verschillende omgevingen adembenemend mooi zijn. Het rondlopen in de wereld is nog steeds vrij lineair, daar je een pad op de map volgt. De omgevingen zien er echter zo mooi en groots uit, dat je hier eigenlijk weinig van merkt. Ook zie je in de wereld de verschillende monsters gewoon rondlopen die er overigens erg indrukwekkend uitzien.

Op visueel gebied zit het dus wel goed met Tales of Arise. Op het gebied van audio is verder ook niets mis. De verschillende nummers die in de game te horen zijn, passen perfect bij de verschillende gebeurtenissen en ook de soundtrack is een echte anime-hit. Qua stemacteerwerk is er ook weinig op aan te merken. Je kunt kiezen tussen een Engelse voice-over of een Japanse voice-over. Ik heb uiteraard voor de Japanse gekozen, maar ook de Engelse voice-over is niet slecht. En dat hoor je mij natuurlijk niet vaak zeggen. Als kers op de taart, heb je niet alleen volledig geanimeerde cutscenes, maar worden belangrijke gebeurtenissen ook nog eens weergegeven in 2D anime-stijl, geanimeerd door de Japanse animatiestudio Ufotable. Deze kennen we natuurlijk van anime als Demon Slayer, Fate/Unlimited Blade Works, en onder andere de openingsvideo's van games als God Eater en Code Vein.

Het eindoordeel van Claudia Tjia

Tales of Arise mag wat mij betreft terecht een nieuw hoogtepunt in de serie genoemd worden en zeker het juiste deel om de vijfentwintigste verjaardag van Tales te vieren. Dit deel combineert perfect de bekende mechanics zoals het Linear Motion Battle System en de Skits, met nieuwe toevoegingen en prachtige graphics die het echt doen aanvoelen als een next-gen Tales-game. Voeg hier ook nog eens een tof en meeslepend verhaal met interessante personages aan toe en je hebt een game die je niet zomaar meer vergeet. Als dit is hoe next-gen Tales-games eruit gaan zien en aanvoelen, dan zie ik een heldere toekomst voor de serie!

• Meeslepend verhaal
  • Interessante personages
  • Vloeiende combat