Review: Sword of the Stars: A Murder of Crows Pc

Geplaatst: 26 oktober 2008 17:40

In 2405 is het eindelijk zover: er is een nieuwe technologie uitgevonden die men de Node Drive noemt. Hiermee is de wens van velen in vervulling gegaan, want door deze uitvinding is het mogelijk om tijdens je reis zelfs het licht in te halen. Maar ja, als het zo makkelijk is om andere planeten te ontdekken en daarna in te palmen, dan duurt het niet lang of er ontstaat een oorlog om de heerschappij over de hele ruimte.

Wat eraan vooraf ging

Voor de mensen die de game Sword of the Stars (SotS) niet kennen, aan de inleiding kun je wel zien waar het allemaal om draait. In de originele game kies je 'n van de rassen (Human, Hiver Tarkas of Liir) waarmee jij wenst om even het melkwegstelsel over te nemen. Dit doe je door in turnbased gameplay onderzoek te doen naar nieuwe technologieën en door nieuwe ruimteschepen te ontwikkelen in een uitgebreide editor om daarmee zoveel mogelijk planeten te veroveren. En laat deze game van Lighthouse Interactive nu net verrijkt zijn met een nieuwe uitbreiding: SotS: A Murder of Crows (AMoC).

Nieuwe vernietigingsmiddelen

AMoC is de tweede uitbreiding voor SotS, na SotS: Born of Blood. Zoals dat gaat bij een uitbreiding, krijg je in AMoC de beschikking over een aantal nieuwigheden. Zo krijg je een zesde ras voorgeschoteld (na de rassen van het origineel en de eerste uitbreiding), namelijk de Morrigi. Nog een volk dus dat tracht om alles over te nemen, en nog een volk waarmee jij hetzelfde probeert te doen. Daarnaast zijn er natuurlijk nieuwe ruimteschepen om te bouwen, zitten er vijftien nieuwe wapens in de game waarmee je in real time gevechten aan kunt gaan in de ruimte, zijn er 27 nieuwe technologieën toegevoegd aan de game en zijn er nog verschillende algemene verbeteringen uitgevoerd om jouw reis door het heelal maar zo makkelijk mogelijk te maken.

Opdrachten vs. vrij spel

In de game is het mogelijk om via twee wegen het universum te bereiken, namelijk via verschillende scenario's die beschikbaar zijn, of via de custom game mode, waarin je helemaal vrij en zonder opdrachten de zwarte massa mag verkennen. De scenario's bestaan eigenlijk gewoon uit opdrachten die je uit moet voeren, zoals het veroveren van een aantal planeten. In de custom mode kun je voordat je begint alles wat je wilt instellen, van het aantal planeten in je zonnestelsel tot het aantal vijanden waar je het tegen op moet nemen. Nadat je het zat bent om alle sliderbars van hot naar her te slingeren is het tijd om jezelf in de strijd te werpen. Je start op een willekeurige planeet uit jouw gecreëerde stelsel, en gaat vanuit daar op pad om je eigen imperium te starten.

Het grote, grote heelal

Uiteraard gebeurt dit dus in de ruimte, dus zou je denken dat de uitgevers lekker makkelijk kunnen doen en een zwart scherm voorschotelen. Gelukkig is dit niet het geval, en krijg je echt het gevoel dat je tussen al die planeten in de ruimte aan het stoeien bent. Het ziet er allemaal leuk uit, en doormiddel van allemaal activiteit in de ruimte zul je jezelf niet snel gaan vervelen met deze game. Er kan namelijk altijd een vijand zijn die bij zichzelf denkt: "Zal ik die vervelende spelers eens uit de weg gaan ruimen?" Dit kan een door de computer bestuurde speler zijn, maar bij een online spel kan het ook een andere speler zijn die het op jouw stelseltje heeft gemunt. Gelukkig wordt er prima weergegeven hoever jouw tegenstander nog van je af zit, en krijg je daarom genoeg tijd om een verdediging op te zetten om de aanval zo effectief mogelijk af te slaan.

Het eindoordeel van Yordi Verkroost

Sword of the Stars heeft van zichzelf al een leuke en verfrissende gameplay, en dat wordt met de uitbreiding A Murder of Crows nog maar eens verder uitgewerkt. Doordat je zelf in kunt stellen hoeveel planeten jouw ruimte bevat, kun je een paar uurtjes zoet zijn in jouw wereld, maar het kan ook maanden duren voordat je eindelijk de grote heerser bent geworden. Aan jou de keuze uiteraard. En als je genoeg hebt van die AI kun je altijd nog online gaan en tegen andere ervaren of niet ervaren SotS-spelers spelen. Altijd leuk om de planeet van iemand anders maar even te verwoesten om hem daarna zelf weer in te nemen. Het leven is toch zo mooi!

• Uitgebreide editors en instelmogelijkheden
  • Overzichtelijke structuur
  • Uitdagende online mode