Review: Swarm Xbox 360

Ik ben nooit echt een leider geweest. Ik ben beter in het blind opvolgen van orders dan ze op te dragen. Toch betekent dat niet dat ik het niet een keer wil proberen. Voor de mensen zoals ik is er Swarm op Xbox Live Arcade en PlayStation Network!

Blauw bloed

Als je op papier zou lezen wat Swarm inhoudt, zou je zeggen dat het een Pikmin-aftreksel is. Pikmin was vroeger een game op de GameCube, waarbij je jouw ruimteschip moest repareren met behulp van zogenaamde Pikmin. Sommige Pikmin hadden specialiteiten om een level door te komen en zo ontstond er een puzzelachtige gameplay. Het was best wel een leuke game, maar soms ook best frustrerend. Enfin, Swarm lijkt dus een beetje op Pikmin. Zodra je gaat spelen, merk je echter dat alleen het orders geven aan je Swarm hetzelfde is als bij Pikmin. Voor de rest is alles anders.

Luguber

Het is de bedoeling dat je met je Swarm een level doorkruist. Tijdens een level kun je punten oppakken. De levels zijn niet zoals in Pikmin doordrenkt met regenbogen en bloemetjes. Integendeel, je zult kettingzagen, hakbijlen en monsters tegenkomen die jouw weg naar het einde zullen versperren. Niet dat je veel medelijden zult hebben met het sterven van de blauwe beestjes in Swarm. Het ziet er eigenlijk best leuk uit. Het is uiteindelijk de bedoeling zoveel mogelijk van je Swarm over houden en genoeg punten te verdienen om door te gaan naar het volgende level. Klinkt makkelijk, toch?

Druk RT dan LT dan 360° draaien

Het is makkelijker gezegd dan gedaan en dat komt niet eens zo door de moeilijkheidsgraad van Swarm. De besturing is echt heel ingewikkeld. Twee knoppen tegelijk ingedrukt houden en dan loslaten, terwijl je de andere knop loslaat om een turbo te activeren. Zonder de turbo kom je niet op het volgende platform. Je verliest met deze acties altijd een groot deel van je Swarm en dat is denk ik niet de bedoeling.

Het eindoordeel van Alex Zweers

Swarm komt voort uit een leuk idee en weet dat goed in praktijk te brengen. Het ziet er allemaal schattig en koddig uit, maar dan met een luguber randje. Uiteindelijk is het leuk om je punten met je vrienden te vergelijken, maar omdat de besturing zo ontzettend ingewikkeld en frustrerend is, voelt de game gewoon niet helemaal goed aan.

• Leuk idee
  • Grappig uitgewerkt
  • Slechte besturing
  • Je MOET een bepaald aantal punten halen om verder te komen
Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

Packshot Swarm

-

Ignition Entertainment