Review: Surgeon Simulator 2 - Gemaakt met chirurgische precisie Pc

Geplaatst: 1 september 2020 14:00

Bossa Studios is terug met een vervolg op Surgeon Simulator, waarin humor op de eerste plek komt en daarna het welzijn van de patiënt. Surgeon Simulator 2 brengt, naast de gebruikelijke chaos en hilarische taferelen rondom de operatietafel van de eerste versie, allemaal nieuwe onderdelen met zich mee. De game heeft namelijk een co-op modus gekregen waar vier spelers tegelijkertijd aan een operatie mee kunnen doen. Daarnaast heeft de game een campagne, waarbij jij level na level ontrafelt wat er is gebeurd en waarom er iemand in de ventilatieschachten rondbanjert. Een ander nieuw element is de creation modus, waar je zelf een level kan bouwen en die van anderen kunt spelen via de online community. Bossa Studios heeft voor Surgeon Simulator 2 alles uit de kast gehaald en er valt dan ook weinig op dit vervolg aan te merken.

Welkom in de operatiezaal

Daar ben je dan in je eentje met alleen de stem van je baas, dr. Pamela Preston, om je te begeleiden. De campagne begint als je een bèta tester wordt voor een faciliteit die eigenlijk nog niet open zou moeten zijn voor het publiek en trainees, maar toch open is, omdat de uitnodigingen te vroeg waren verzonden. In de eerste paar levels wordt de basis uitgelegd. Hoe je dus alles moet besturen en natuurlijk hoe je een operatie moet uitvoeren. Daar komt Bob, een bekend gezicht van de eerste Surgeon Simulator en de patiënt die alle gruwelen van medische onnauwkeurigheid moet ondergaan, voor het eerst in beeld. Terwijl er een aantal keer gehint wordt op de mysterieuze omstandigheden in de ‘medische’ faciliteit, is het dan eindelijk aan jou om je eerste operatie, een beentransplantatie, te ondernemen.

Vlekkeloos gaat die eerste keer zeker niet, tenzij je toevallig een wonderkind of nog een actieve Surgeon Simulator-speler bent. Evenals Surgeon Simulator heeft het vervolg een moeilijke besturing van de hand die je gebruikt tijdens de operatie. Er is namelijk niet één knop die ervoor zorgt dat jouw arm een scalpel oppakt, maar een combinatie van verschillende muis- en toetsenbordknoppen. Dit zorgt af en toe voor de nodige frustraties, omdat je dan bijvoorbeeld per ongeluk een hart eruit haalt in plaats van een maag. Het zou echter Surgeon Simulator niet zijn als dat niet zou gebeuren. Voor mij voegt die aparte besturing juist toe aan de ervaring van de game, want daardoor komt er chaos en gekte, en moet je ervoor zorgen dat arme Bob niet door jouw fout doodbloedt.

Vele handen maken licht werk

Mocht jouw ene hand toch tekortschieten bij de operaties en bij het oplossen van de puzzels, dan is er altijd nog de co-op modus. Wanneer je een level van de story modus begint, kun je kiezen om de gamesessie privé of openbaar te spelen. Wanneer je ervoor kiest om je party openbaar te spelen, kunnen maximaal drie andere spelers zich bij jouw team aansluiten. Het laadscherm geeft voor het zoeken van andere spelers maximaal zestig seconden en het is vaker niet dan wel dat je in een team een operatie aangaat. Co-op is natuurlijk afhankelijk van anderen die tegelijkertijd met jou de game starten en spelen. Hierdoor is het niet per se de schuld van Surgeon Simulator 2 dat ik geen vrienden heb die samen met mij doktertje spelen. Naast het spelen met vreemden, kun je namelijk vanzelfsprekend ook een team vormen met vrienden. Bij de andere modi, zoals quick play, is het wat makkelijker om in een team te komen.

Of het nou vreemden of vrienden zijn, Bob proberen te genezen is een stuk leuker met teamgenoten dan in je uppie. De eerste paar levels waren solo, omdat je natuurlijk een beetje moet oefenen. Na die levels kreeg ik gelukkig een partner. Dit maakte de ervaring zoveel leuker. Te beginnen bij dat je natuurlijk niet meer in je eentje speelt en hoe meer zielen hoe meer vreugd. Daarop volgend zorgt de interactie met je mede-chirurg ervoor dat de game dynamischer en gezelliger overkomt. Bijvoorbeeld elke keer nadat we samen een level hadden gehaald, gaven we elkaar een high five. Daarnaast zit er toch wel een kern van waarheid in het spreekwoord ‘teamwork makes the dream work’. Mijn teamgenoot heeft me meerdere keren uit de brand geholpen als ik een puzzel niet doorhad of toen ik Bobs hoofd er meermaals onbedoeld afrukte en diegene ervoor zorgde dat we Bob niet verloren. Helaas was er geen communicatie mogelijk via een voice chat of een chat om in te typen, waardoor je niet helemaal top kan samenwerken.

Er is meer dan de campagne

Hoe leuk het verhaal en de levels van de campagne ook zijn, de andere modi zorgen ervoor dat je Surgeon Simulator 2 kan blijven spelen. De story modus stopt immers na een paar uur van gameplay en je kunt levels wel opnieuw doen als je nog niet alles had behaald, maar alsnog is het fijn dat de game meer biedt dan dat. Bij quick play worden levels voor jou gekozen, die je ook zelf kunt uitkiezen via het discovermenu. Deze levels zijn deels gemaakt door Bossa Studios, maar grotendeels door spelers via de creationmodus. Zo is er een missie waar het doel is om te leren vliegen en ‘Mission Imbobbable’ te verslaan. Daarnaast zijn er levels die simpelweg gaan over Bob weer beter maken door de zieke organen te vervangen voor gezonde. Het mooiste is misschien nog wel dat spelers operaties uit de eerste Surgeon Simulator hebben nagebootst, waardoor je die nostalgie opnieuw kan beleven.

Je kunt dus ook gewoon het heft in eigen handen nemen en zelf een level in elkaar zetten via de creation modus. Hierbij begin je met een lege kamer, die je kunt uitbreiden en maken tot wat jij zelf wilt. Via de geometry modus kun je de kamer uitbreiden met bijvoorbeeld gangen, andere kamers en een geheime doorgang via ventilatieschachten. De vloeren, muren en plafonds kun je een leuk kleurtje en patroon geven door de texture modus te gebruiken. De circuit modus zorgt ervoor dat je een level kan laten functioneren. Denk bijvoorbeeld aan het openen van een deur via een ID-scanner of dat de afgifte van bloedinjecties alleen mogelijk is, wanneer een batterij is geplaatst. Waar de creatie pas echt goed naar voren komt, is bij de prop modus. Hierin kan je van alles toevoegen aan je level om het echter en leuker eruit te laten zien, zoals meubilair, posters, medische spulletjes en rubberen eendjes. Zodra je level af is, kun je hem publiceren. Wanneer het level gevalideerd is, want het moet natuurlijk wel goed genoeg zijn, wordt het in de community uitgebracht, zodat iedereen jouw level kan spelen. Door de quick play, creation modus en community rondom de game, is Surgeon Simulator 2 een game die leuk kan blijven.

Het eindoordeel van Dionne Lips

Bossa Studios heeft met Surgeon Simulator 2 de spijker op de kop geslagen. Door het verhaal in de campagne houd je de aandacht erbij en de levels zijn uitdagend, maar niet te, waardoor het uitvogelen van de puzzels vermakelijk blijft. De level en de daily challenges zorgen ervoor dat de game leuk blijft om steeds opnieuw te spelen. Daarnaast geven de level challenges je net dat duwtje in de rug om een level opnieuw te doen wanneer je de challenges niet hebt gehaald, zodat je de beloningen nog kunt behalen. Quick play en de creation modus zorgen er ook voor dat de game amusant blijft. De mogelijkheid om Surgeon Simulator 2 te spelen met anderen, voegt enorm toe aan de chaotische en humoristische game-ervaring.

• Co-op
  • Vette campagne
  • Top graphics